כיפופי ידיים בוועדת הכנסת: מתי תתפזר הכנסת ואיזה חוקים יעברו עד אז?

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ מיקי זוהר דורש לדחות את במספר ימים או שבועות את מועד פיזור הכנסת, במטרה להעביר "מספר חוקים חשובים מאוד למי ששלח אותנו וישלח אותנו", כהגדרתו. זוהר אמר את הדברים בדיון שנערך הבוקר (רביעי) בוועדת הכנסת על החוק לפיזור הכנסת. עם זאת, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר במליאה כי החוק לפיזור הכנסת יעבור היום, "למרות התרגילים", כהגדרתו.

בדיון אמר זוהר: "פניתי לראש הממשלה שיעזור לנו לסיים את החקיקה בנושאים הללו. אלו החוקים: הצעת חוק הטבות מס, הצעת חוק הסדר ההימורים בספורט, תיקון חוק לשכת עורכי הדין העוסק במתמחים ללשכה, חוק מרקם ההתיישבות ביו"ש. לא יו"ר הקואליציה ולא ראש הממשלה עובדים אצל האופוזיציה. כל עוד הכנסת לא פוזרה אין ועדת הסכמות. אל תכתיבו לנו מה לעשות. פיזור יכול לקרות מידית או עוד כמה ימים, אולם אלו חוקים קריטיים."

זוהר הוסיף כי לא מדובר בכוונה לדחות את מועד הבחירות אלא רק את מועד סיום כהונת הכנסת, שעד אליו ניתן יהיה להעביר חוקים. "בימים האחרונים היה הרבה שיח בעניין הפיזור. נקבע המועד והוא אינו בר שינוי. המועד מקובל ומתואם על כל הסיעות. ראשי הקואליציה החליטו ואני מגבה את בקשתם לטובת הליכוד. הצלחת הליכוד, זו הצלחת המדינה. ככל שאנו חזקים יותר, המדינה חזקה יותר. הבוקר גילינו שאין חובת פיזור 90 יום לפני הבחירות אבל ברור שוועדת הבחירות חייבת זמן להתארגן לפני הבחירות. יתכן שנבצע תיקון חקיקה"

מאוחר יותר אמר זוהר ברדיו ‘קול ברמה’ – "אני עדיין עומד על דעתי שראוי לדחות את פיזור הכנסת בחודש נוסף. הצבעה בקריאה ראשונה תהיה היום בכנסת, אם לא יעברו החוקים שאני מבקש, לא תהיה קריאה שניה ושלישית."

בתגובה אמר יו״ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה יואל חסון: ״מיקי זוהר לוקח את אזרחי ישראל כבני ערובה בועדת הכנסת. ח״כ זוהר משחק מלוכלך ולא מאפשר להתפזר וללכת לבחירות המיוחלות. אנחנו נתמוך בהדחת מיקי זוהר מתפקיד יו״ר ועדת הכנסת".

ח"כ יואל חסון. ארכיון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).

ח״כ ניסן סלומינסקי יו״ר ועדת החוקה פנה הבוקר ליו״ר הכנסת ח״כ יולי אדלשטיין על מנת שיאפשר להעלות להצבעה היום במליאה לקריאה ראשונה את הצעת חוק החטיבה להתיישבות. "הצעת החוק נועדה לחייב את הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביהודה ושומרון להקצות לחטיבה להתיישבות את המקרקעין המיועדים להתיישבות כפרית ביהודה ושומרון, ולהסמיך את החטיבה לנהל את המקרקעין ולרשום את הזכויות בהם", כתב. "על מנת שעבודת הוועדה אשר קיימה חמש ישיבות ארוכות בנושא לא תרד לטמיון, אני קורא ליו״ר הכנסת להעלות את הצעת החוק להצבעה עוד היום. הצעת החוק, תאפשר בניה והרחבת ההתיישבות ביהודה ושומרון עד להחלת ריבונות מלאה על כל מרחבי ארצנו", אמר.

ומה עם הטבק?

החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי טבק עלול גם הוא להתמסמס כתוצאה מהקדמת הבחירות. מאחורי הקלעים מתקיימים היום מאבקים בין חברות הטבק, ארגוני המגזר השלישי התומכים בהצעה וחברי הכנסת – אלה שבעד החוק ואלה שנגדו. התומכים בו לוחצים שההצעה תעלה כבר היום בהצבעה לקריאה שנייה ושלישית במליאה, בעוד שישנה אפשרות סבירה שההצבעה תדחה לשבוע הבא, ממש לדקה ה-90, כשישנו אף סיכוי שלא תעלה גם אז.

דוכן סיגריות (צילום: defotoberg / Shutterstock.com)

אם החוק אכן יאושר, מדובר במהלך דרמטי שעתיד להשפיע רבות על שוק מוצרי הטבק בישראל. המהלך צפוי לכלול, בין השאר, איסור להציג מוצרי טבק בחנויות. כך למשל, המוצרים יוסתרו מאחורי וילונות ובארונות ייעודיים, כך שמי שיבקש לרכוש אותם יאלץ לבקש נקודתית מהמוכר. עוד החוק יכלול שיווק המוצרים באריזה אחידה והשוואת האיסורים בין סיגריות, כלומר איסורים שכבר קיימים בספר החוקים – למוצרי ניקוטין וטבק אלקטרוניים שהחלו בשנים האחרונות לצבור תאוצה. את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת יהודה גליק (ליכוד) ואיתן כבל (המחנה הציוני), ובתמיכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website