“כשאי אפשר ללכת לחדר כושר, אז חדר הכושר עובר לבית”

סגירת חדרי הכושר, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, שוטפת את ספקי ציוד הספורט בגל ביקושים חסר תקדים למכשירי כושר ביתיים. "זה פיק שבחיים לא היה", מספר עומאר זוהיר קעדאן (37) מבאקה אל גרבייה, הבעלים של "ספורט זוהיר". "אנשים מפחדים שיהיה איסור להיות מחוץ לבית. הטלפון כל הזמן מצלצל, וקשה לתת מענה. אנחנו מקבלים קריאות דחופות מאנשים, ואתה מרגיש את הלחץ".

איך אתה מסביר את זה?
"הספורט זה במקום תרופה, אנשים במקום לקחת תרופות שהם צריכים למחלות, עושים ספורט. ועכשיו, כשאי אפשר ללכת לחדר כושר, אז החדר כושר עובר לבית".

ומה מבקשים לקנות?
"רוב האנשים מחפשים הליכונים ומשקולות. אם בשבוע רגיל אני מוכר 5 הליכונים, רק השבוע מכרנו 15. 90 אחוז מהסחורה נגמרה".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

זמני המתנה ארוכים מהרגיל

‘ספורט זוהיר’ לא לבד. בראש דפי הבית של אתרי חנויות רבות לציוד ספורט מופיעות בימים אלה הודעות בולטות המתריעות כי עקב עומס ההזמנות, ועבודה במתכונת מצומצמת, זמני ההמתנה למשלוח צפויים להיות ארוכים מהרגיל.

על פי אתר השוואת המחירים ‘זאפ’, מחירי הליכון ביתי נעים מ-2,000 עד 6,000 שקלים ויותר; מחירי אופני כושר נעים מ-199 שקלים למתקן פדלים פשוט עד 12,990 שקלים לאופני ספינינג; ומשקולת יד אפשר לקנות במחירים שבין 28 שקלים ל-839 שקלים. "אנחנו לא הורדנו מחירים", אומר קעדאן, "אבל בטח שלא העלינו. גייסנו אנשי מקצוע טובים, כי בזמן הזה אין מקום לטעויות מול לקוחות".

עומאר זוהיר קעדאן. ספורט זוהיר (תמונה באדיבות המצולם)

ומה יהיה, לדעתך, אחרי הקורונה?
"אני צופה שתהיה ירידה משמעותית במכירות, כי מי שרצה כבר קנה. ציוד ספורט הוא לא מתכלה, אז לא יהיה אותו הביקוש. ויש קושי לייבא. אני מדבר עם הספקים שלי בסין. הם מספרים שהתחילו לחזור לשגרה, ללכת לפארקים ולעבוד, אבל למרות זאת חדרי הכושר שם לא נפתחו. לדעתי ייקח עוד הרבה זמן עד שנחזור לפעילות רגילה".

"ממש בהלת ללא מענה"

את נתן ניצן (72) ממזכרת בתיה, מנהל חברת ‘האתלט’, הבהלה לרכישת ציוד כושר ביתי הפתיעה, אבל, לצערו, לא הועילה למכירות. "נדהמתי לראות את הנהירה ההמונית של אנשים", הוא אומר, "ממש בהלת ללא מענה. הביקוש העיקרי עבר מעליי. אנשים שסגרו להם את חדרי הכושר מחפשים מכשירים לבית, ואני יותר בתחום של הספורט העדין: ציוד פילאטיס, גומיות אלסטיות, מזרונים וגומיות. את חלקם הצלחתי למכור, אבל זה לא הציוד העיקרי. יש לנו נגרייה שמייצרת ציוד כושר שיקומי, כמו מדרגות עץ. אנחנו מייצרים בעיקר סולמות לאולמות ספורט וארגזי קפיצות, מי יקנה את זה עכשיו?"

מכשירי כושר מעץ שנתן ניצן בונה בנגרייה שלו (באדיבות ‘האתלט’)

ניצן מוטרד ממה שיקרה לעסק אחרי ימי הקורונה. "הלקוחות שלי זה עיריות ובתי ספר, מה שאני מוכר עכשיו זניח לעומת המחזור שהיה לי לפני כן. התחייבתי לספקים והצ’קים חוזרים".

גם הפתרונות המוצעים כרגע על ידי משרד האוצר לא גורמים לו לישון טוב יותר בלילה. "הממשלה מציעה הלוואה, זה פשוט לא פתרון אמיתי, כי אין איך להחזיר אותה", הוא אומר, "אף אחד לא יודע מתי יתגברו על המחלה. אני מתעורר ב-2 בלילה כי הדאגות אוכלות אותי". ויחד עם זה הוא אופטימי: "אני מנסה לראות את הטוב. אני מאמין שזה גל חולף. לפחות אני יצרן, אז אני יכול למכור את מה שאני מייצר".

"אולי זה לא כלכלי, אבל זו משפחה"

הביקוש הרב מעודד גם יצירתיות. יפתח שוע (39), הבעלים של מועדוני ‘קרוספיט’ בחיפה ובקריות, מצא פתרון יצירתי במיוחד. "החלטנו לתת למתאמנים אפשרות להקפיא את המנוי ולקחת ציוד הביתה", הוא מספר. "בנוסף, בנינו עם כל אחד תוכנית אישית לאימונים בבית, והתחלנו להעביר אימונים ב’זום’. אנחנו עושים טלפונים לכל המתאמנים כדי לוודא שהם משתמשים בציוד ומתאמנים. לא משנה לנו אם אנשים ביטלו או לא את המנוי, חשוב לנו לוודא שהם מתאמנים גם בבית, אפילו בחינם".

יפתח שוע (תמונה באדיבות המצולם)

מימין – אימון קרוספיט בזום עם המאמנת ליהי. משמאל – אימון בימים רגילים (באדיבות יפתח שוע)

את הצעד הלא שגרתי הוא מסביר במשפחתיות. "אנחנו כל הזמן מדברים על משפחתיות, ולא מספיק להגיד את זה, צריך גם לעשות. במיוחד ברגעים כאלה, צריך שהצוות והמתאמנים ירגישו שזאת באמת משפחה".

שוע מספר שהצליח להשאיר 80 אחוז מהצוות פעיל. "זה צוות שהולך ביחד 10 שנים. אולי זה לא כלכלי, אבל זאת משפחה, וכולם מתגייסים להעביר שיעורים באונליין".

והלקוחות?
"המתאמנים הקבועים אמרו לנו שימשיכו באהבה לשלם, ‘רק שלא תיפגעו ויהיה לנו מקום לחזור אליו כשהכל ייגמר’. קיבלנו מעל 200 הודעות כאלה, זה מחמם את הלב. עם אנשים שאיבדו העבודה והם חרדים שלא יצליחו לשלם, עשינו שיחות ובנינו תוכנית אישית, כדי שהם יצליחו להתאמן, גם אם ישלמו פחות".

הודעות טקסט של מתאמנים במועדון קורספיט חיפה (באדיבות יפתח שוע)

מה אתה צופה שיקרה אחרי המשבר יחלוף?
"מי שעובד חזק ודואג ללקוחות שלו, ישרוד. המוצרים החדשים, כמו אימוני האונליין, ימשיכו ויהפכו למוצר משלים. מי שלא עובד מספיק, יעלם. זה ייקח זמן, אבל הענף הזה יצליח לצאת מהמשבר, כי אנשים צמאים לעשות כושר".​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website