כשהרחוב הוא בית: כך מתמודדות הרשויות עם מצבם של חסרי הבית

"המצב ברחוב קשה מאוד. שש שנים אני בתחום ואף פעם לא היה לי סופ"ש כמו האחרון, דרי הרחוב מבועתים, מפוחדים ומרגישים חשופים", אומרת מאיה שגב, מנהלת קלט החירום עבור חסרי בית, הממוקם ברעננה ומופעל ע"י קבוצת רמות, ספק של משרד הרווחה. "גם אם הם באו במגע עם מישהו שצריך בידוד, אין להם איפה לקבל בידוד. מי שמשתמש במצב לא טוב, אי אפשר לקבץ נדבות, הרחובות ריקים. יש מי שנאלצים לשבור קריז בלי עזרה ברחוב, וזה קשה".

מגיפת הקורונה תפסה את אוכלוסיית חסרי הבית בישראל, המוערכת בכמה אלפי בני אדם, מחוץ לבית. אלפי בנות ובני אדם, שאין להם איפה להתחבא מהנגיף, התלויים כמעט לחלוטין בעוברים והשבים ברחוב, ושרבים מהם מתמודדים עם תחלואה כפולה ומשולשת, של התמכרויות ומצוקות נפשיות קשות. בעיריית ת"א, שם נמצא אחוז גבוה של חסרי בית, טוענים שנמצא חולה קורונה אחד מבין חסרי הבית. אלו שצריכים להיות מבודדים נשלחים למסגרות שונות ברחבי הארץ, ועל פי הנחיית משרד הרווחה בכל אחד משלושת הגגונים בעיר, אמור להיות חדר בידוד.

אדם חסר בית מתקדם לכיוון הפגנת דרום ת"א הצועדת על רחוב מטלון (צילום: דבר)

מה יהיה על ציבור חסרי הבית כאשר יוטל סגר כללי, ואיך אמורים חסרי הבית להימצא במרחק של 100 מטר מהבית? במשטרת ישראל מפנים את השאלה לעיריית ת"א, ולפקחיה. בעירייה מתחמקים, וכתשובה עונים במדיניות הכללית כלפי חסרי הבית (התגובה המלאה בסוף הכתבה).
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בעקבות ההנחיות, מוסדות רווחה ברחבי הארץ הונחו להעמיד חדרי בידוד עבור חסרי הבית. "כשהמשרד קורא לדגל כי צריך עזרה – מתגייסים ועובדים" אומר אבי שמילביץ’, מנכ"ל בית החולים קרית שלמה הממוקם במושב בני ציון, אשר ייחד 30 מיטות לטובת בידוד לחסרי בית. "לא לימדו אותנו איך להתמודד עם הדבר הזה, אין פה עניין כלכלי, נטו אנושיות. חשבונות נעשה אחרי הבלגן, זה לא הזמן".

צוות קלט החירום ברעננה: מימין לשמאל – גיא, דודי, איברהים, דימה, לנא, רחלי, איליה ומאיה (תמונה: מאיה שגב)

בקלט החירום ברעננה יש נכון להיום 6 חסרי בית בבידוד, "הצוות נכנס ממוגן כדי לבדוק את מצבם הרפואי, אנחנו במעקב יום יומי. במידה ומישהו מראה סימנים של המחלה יש חדר ערוך במיוחד בשבילו" מספרת שגב. היחידה כולה מונה 50 מיטות, ושגב מתארת מצב בו הצורך עולה על היכולת לספק אותו, "הגיעו אלי המון פניות של מחלקות רווחה. דרי רחוב עצמם שהתקשרו. אנחנו על הקצה, אי אפשר לענות על כולם. המקום מתמלא תוך שניות. לפני כמה ימים מישהו שהיה בבידוד, עזב, התחננו בפניו שלא ילך כי המצב בחוץ קשוח. אחרי שעה הוא הבין את זה, רצה לחזור, ולא היה מקום".

הצוות בקלט החירום כולל רופא נרקולוג, פנימאי, פסיכיאטר, אחים עו"סיות ומדריכים שהם מכורים נקיים בעצמם, טבח, מנקה, מטפל סיעודית ואת שגב עצמה. "הצוות מגיע במסירות לעבודה, מחויבות מדהימה", היא אומרת ולא סתם, נראה שהחשש באוכלוסיה מחסרי הבית, דווקא בהקשר של הקורונה, לא קטן. "לפי חוזר מנכ"ל כל מסגרת חייבת להעמיד חדר בידוד. כל מטופל נקלט לבידוד למשך שבועיים, ובתום השבועיים הוא עובר להיות עם כל שאר המטופלים". המטופלים מגיעים לקלט לזמן של עד 3 חודשים, ונדרשים רק בצילום חזה, כדי לשלול שחפת, חוץ מזה לטענת שגב אין תנאי קבלה כלל.

אבי שמילביץ’, מנכל קרית שלמה (באדיבות המצולם)

"אנחנו בודקים כל מקרה ומקרה – כדי לא לסכן את הצוות ואת שאר המאושפזים" אומר שמילביץ’, "לא נמצאו חולים בשלב זה". בקרית שלמה, להבדיל מקלט החירום, המערכת מתמודדת אמנם התמכרויות, מצבי סיעוד ומצבים נפשיים, אך לא התמודדה עד כה עם חסרי בית. משם, לאחר בידוד של שבועיים, יישלחו האנשים חזרה אל הרחוב. "יש לנו תקווה להחזיר אנשים לציר החברתי, אבל אין כאן עניין סוציאלי.. דואגים להם ומאכילים אותם. הם באים מרצונם הטוב, לא ראיתי אנשים שהכריחו אותם להגיע".

"מדי פעם היינו עושים איוורור, אבל עכשיו אסור, בגלל הסגר", מתארת שגב את המציאות המשונה בה חסרי בית, שהצליחו להסתדר ברחוב תקופה ארוכה בתנאים קשים ביותר, נאלצים להיות סגורים בין 4 קירות. "היינו עושים ספורט, פיתות בטבון, הכל התבטל. גמילה בבידוד זה קשוח, בידוד שבועיים זה קשה, אז גמילה בכלל."

תגובת עיריית ת"א: "היחידה לדרי רחוב בעיריית תל אביב- יפו עובדת במתכונת מלאה, כאשר 9 עובדים סוציאליים, שני עובדי שטח ומנהלת היחידה עובדים מסביב לשעון. כמו כן ממשיכה היחידה לדרי רחוב בקבלת קהל, מקיימת סיורי רחוב יזומים בהתאם לקריאות המוקד העירוני ואף מציעה סיוע לדרי הרחוב בעיר במגוון דרכים.

מודעות של עיריית ת"א על הנחיות הקורונה לאוכלוסיות שונות בדרום העיר (צילום: דוברות עיריית ת"א)

בנוסף, תולה העירייה שלטים בעברית, אנגלית, טיגרינית, רוסית וערבית המורים על דרכי התגוננות בפני המחלה ומתקיימים סיורים באזור התחנה המרכזית למטרת הסברה לגבי מחלת הקורונה ואופן ההתמודדות עימה. במקביל, מציעה העירייה הצעה לגמילה והלנה במסגרת שלושת הגגונים בעיר. "

Leave a Reply

Name *
Email *
Website