“לאלימות לא נסכים – תעבירו תקציבים”: הפגנות וחסימות כבישים ברחבי הארץ

שביתות הזדהות סמליות במקומות עבודה והפגנות ברחבי הארץ החלו הבוקר (שלישי) במחאה על האלימות כנגד נשים. המחאה כוללת הפגנות במוקדים שונים ברחבי הארץ כגון תל אביב, ירושלים, עכו, מצפה רמון, קריית ביאליק, מועצה אזורית תמר ועוד ועוד. בנוסף התקיימו שביתת הזדהות סמלית במקומות עבודה רבים ומגוונים במשק. עשרות מפגינות בצומת גשר המיתרים בירושלים חסמו באופן חלקי את הכניסה לעיר, למשך 45 דקות, ובדרך לעיר נוצרו עומסי תנועה רבים. ההפגנה כעת הסתיימה. בתל אביב נערכת הפגנה מול קריית הממשלה בצומת הרחובות בגין וקפלן, ומספר צירים באזור נחסמו אף הם לתנועה. המשטרה דיווחה על סגירת צומת הרחובות החשמונאים-מנחם בגין לתנועה. על פי כתבינו המפגינות צועדות לכיוון שדרות רוטשילד. במקום נשמעות קריאות שונות כגון: "זה לא מקרה פרטי עצוב אם זה קורה שוב ושוב", "הנשים זועמות ויוצאות לרחובות", "לאלימות לא נסכים – תעבירו תקציבים".

הפגנות מחאת הנשים בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)

שדרות רוטשילד נצבעה אדום. במקום מיצגים, מוסיקה חיה מחאתית, פעילויות לילדים ומעגלי שיח, וכן אלפי מפגינות ומפגינים הקוראים לטיפול עומק באלימות המופנית נגד נשים ועלה בחייהן של כ-20 נשים בשנה.

הפגנות מחאת הנשים בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)

למפת ההפגנות השלמה הצפויות להתקיים במהלך היום לחצו כאן.

הפגנת נשים בגשר המיתרים בירושלים (ענת יורובסקי)

 

המפגינות בגשר המיתרים הקימו מיצג מחאה בו השתרעו על הרצפה כשהן טבולות ב’דם’. "אנחנו מוחות היום כי הגענו לשיא – שיא האלימות נגדנו, שיא ההפקרות", אמרה אנה קליימן, ממובילות המחאה. "המשטרה מפילה את ההצעה לוועדת החקירה. ארדן לא הגיב בכלל על הרצח ועל הכמות המטורפת של נשים שחיות תחת איום. אנחנו דורשות פעולה עכשיו". המפגינות בגשר המיתרים קראו "נשים דורשות בטחון ברחובות", "20 נשים בכל שנה, איפה איפה המדינה?", "בממשלה אדישים לאלימות כלפיי נשים", וקראו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר לבטחון פנים גלעד ארדן לפעול בעניין – "גלעד ארדן אתה נרדם וזה עולה לנו בדם", "נתניהו תתעורר, דם נשים הוא לא הפקר".

מחאת הנשים בעכו בה משתתפים חברי הקיבוץ העירוני בעכו, עובדות עיריית עכו ותלמידי תיכון חילמי שעפאי (צילום: שלומית בלומברגר)

גם בחיפה מתקיימת הפגנה בהשתתפות כ-500 איש, בגן הזיכרון. במקום נשמעים נאומים ובהמשך המשתתפים יצאו לצעדה ברחבי העיר. המפגינים חוסמים את הכבישים הסמוכים לגן הזיכרון. חלק מעובדי העירייה קיבלו בזעת את החלטת העירייה לסגת מגיבוי השביתה בעקבות החלטת משרד האוצר בנושא והגיעו למרות שיאלצו לוותר בכך על יום חופש שעומד לזכותם.

הפגנה בגן הזיכרון בחיפה (צילום: אור זקש)

 

 

 

ארגונים וחברות שונות במשק הודיעו על אופני תמיכה שונים במחאה. מרביתם הודיעו כי יאפשרו לעובדותיהן להעדר מהעבודה מבלי שזו תגרור פגיעה בשכרן או תחשב כיום חופש שנוצל. מיעוט מבין החברות הודיעו על תמיכה במאבק כהצהרה בלבד, או כי יתייחסו למחאה באופן מסוים במהלך יום העבודה, מבלי לאפשר לעובדותיהן תנאים אלו, או שיאפשרו היעדרות אבל על חשבון ימי החופשה של העובדות. גם ההסתדרות ונעמ"ת הודיעו על תמיכתן במחאה וקראו למעסיקים לאפשר לעובדים לשבות. עם זאת, העובדים בשירות המדינה הנחו את משרדי הממשלה והרשויות המקומיות שלא לאפשר לעובדים לשבות בשכר – כלומר, עובד או עובדת המעוניינים להשתתף במחאה צריכים לקחת יום חופש כדי לעשות זאת.

עובדות המקלט לנשים נפגעות אלימות וילדיהן בעמותת יחדיו (צילום: עמותת יחדיו)

עובדות עיריות קריית מוצקין וקריית ביאליק קיימו משמרות מחאה בצמתים מרכזיים בעיר. עיריות נוספות שהודיעו על תמיכה בהפגנה נמנות כלל העיריות הגדולות: תל-אביב, ירושלים, חיפה, ובאר שבע. התגייסות נרחבת נרשמה גם בקרב הרשויות הערביות: טייבה, טירה, סכנין, כפר קאסם, טמרה, ג’לג’וליה, קלנסוואה, כפר ברא, ועוד. כמו כן עיריות רמת גן, גבעתיים, בת-ים, ראשון לציון, אור יהודה, יהוד, חולון, שדרות, רחובות, יקנעם, קרית אתא, טבריה, עמק הירדן ואחרות הודיעו על תמיכתן במאבק. מומלץ לעובדות להתעדכן בפרטי האישור להיעדרות של כל עירייה וכל מקום עבודה.

נשות עיריית קריית מוצקין בהפגנת מחאה (תמונות באדיבות העירייה)

במהלך יום השביתה שיתקיים כאמור ביום שלישי הקרוב מתוכננות להתקיים הפגנות במקומות שונים ברחבי הארץ. אירוע המחאה המרכזי מתוכנן להתקיים בכיכר רבין בשעה 19:30 בערב. מחאה נוספת מתוכננת להתקיים באוניברסיטאות השונות – בהן מתוכננים להתקיים אירועי מחאה במהלך יום שלישי, בשעה 12:00. בין האוניברסיטאות בהן צפויות להתקיים מחאות – העברית, תל אביב, באר שבע, ותל חי.

מיצג מחאת הנשים בכיכר הבימה בתל אביב (קרדיט: מחאת הנשם)

 

 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הודיע ביום ראשון כי הוא מאשר לכלל עובדות ועובדי הארגון, שיבקשו לקחת חלק באירועי המחאה בעניין המאבק באלימות נגד נשים, להיעדר מהעבודה ביום שלישי הקרוב מבלי שינוכה יום חופש ממכסת ימי החופשה שלהם. במקביל, ניסנקורן קרא למעסיקים לאפשר לעובדות ולעובדים במקומות העבודה, המעוניינים לקחת חלק באירועים המתוכננים, לעשות זאת מבלי לפגוע בשכרם ואמר כי "המאבק באלימות נגד נשים הוא לא רק מאבק של נשים, זהו מאבק של כל החברה הישראלית ולכן אני קורא לכלל המעסיקים לכבד את רצון עובדיהם ולאפשר להם להשתתף במפגן הסולידריות שמתוכנן ביום שלישי".

ועד עובדי רשות שדות התעופה בראשותו של פנחס עידן הודיע כי עובדי ועובדות רש"ת יצטרפו למחאת הנשים שתתקיים ביום שלישי הקרוב, על רקע אלימות ורצח נשים. במהלך היום יתכנסו עובדות רש"ת להרצאות ויצאו לתהלוכת מחאה בשטח הרשות. לאור האמור, ייתכנו עיכובים בלוח הטיסות. יו"ר הוועד אמר כי הוא קורא לממשלת ישראל להידרש מיידית לטיפול בתופעה של אלימות ורצח נשים. "אי אפשר להשלים עם הקטסטרופה הזאת", הוסיף.

הפגנת נשים במצפה רמון (צילום: אוריאל לוי)

התנועה הקיבוצית הודיעה גם היא על הצטרפותה לשביתה ותאפשר לעובדות ולעובדים בתנועה שלא לעבוד כמחאה על האלימות נגד נשים, זאת מבלי שינוכה משכרם יום חופש. מנכ"לית התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי-ילין, אמרה כי "האלימות נגד נשים בישראל היא תופעה שאסור לעבור עליה לסדר היום. זו בעיה של החברה כולה ולא רק של הנשים ולכן אנחנו רואים חשיבות בהצטרפות של כלל העובדות והעובדים לשביתה". במקביל, הממונה על השוויון המגדרי בתנועה הקיבוצית, במרכז המועצות האזוריות ובתנועת המושבים, הילית בן-צבי, תעביר לקיבוצים ולמרחב הכפרי ברחבי הארץ חומרים להעלאת המודעות בקרב החברים והחברות, וכן פעילות לבני הנוער בקיבוצים.

משרד הפנים הודיע כי הוא מזדהה עם מאבק הנשים באלימות כלפי נשים. מנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, פנה לנציב שירות המדינה על מנת שיאשר לעובדות המשרד לשבות במחאה נגד האלימות. כהן אמר כי "משרד הפנים פועל רבות ובדרכים מגוונות כדי לקדם את מעמד הנשים בשלטון המקומי, כמו אימוץ המלצות הוועדה הציבורית לקידום מעמד האשה, שקיפות ושוויוניות, וזאת במטרה להעצים את הכוח הנשי בשלטון המקומי. השינוי כבר החל, אך הדרך עדיין ארוכה".

שמות הנשים שנרצחו השנה על רקע מגדרי בעצרת מאחה בירושלים למאבק באלימות נגד נשים. 18 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

חברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני) פנתה אתמול ליו״ר הכנסת בדרישה לאפשר לעובדות הכנסת להצטרף לשביתה ולבטל את הדיונים בוועדות. מיכאלי אמרה כי ״אל השביתה שנקבעה לאחר שבוע מדמם הצטרפו ראשי וראשות ערים רבים וחברות מסחריות המאפשרות לעובדות ולעובדים שלהן לשבות. על כן, אני קוראת לך לאפשר לעובדות ועובדי הכנסת הרוצות בכך, לממש את זכותן האזרחית לקחת חלק בשביתה, ולבטל את דיוני הוועדות ביום זה״.

מעקב אחר פעילויות המחאה והשביתה השונות, ניתן לבצע באמצעות דפי הפייסבוק הייעודים:

‘אני אישה אני שובתת’

‘אני אישה אני שובתת – בקמפוס’

‘אני גבר וגם אני שובת’

בהמשך, חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), החליטה על ביטול הדיון שנקבע ליום שלישי הקרוב כחלק מאירועי המחאה ואמרה כי היום יוקדש למחאה ברחבי הארץ, "במטרה לדרוש את תקצוב התכנית הממשלתית למיגור האלימות המגדרית ולתמוך בנשים האמיצות שהחליטו לשבות. בכך גם נאפשר לגורמי הממשלה ולארגונים להצטרף למחאה ולא לאלצם להגיע לכנסת". ועדת חוקה, חוק ומשפט מקיימת מעקב שוטף אחר יישומו של חוק זכויות נפגעי עבירה. יו"ר הוועדה חבר הכנסת ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) מינה את ח"כ רוזין לעמוד בראש דיוני המעקב הנערכים מראשית הכנסת הנוכחית.

המורות והמורים בבתי הספר הערביים הודיעו כי ביום השביתה, יחלו את הלימודים בשעה 10:00 בבוקר. בנוסף, הודיעו על תמיכה בשביתה מנהל חינוך ירושלים ומנהל חינוך תל אביב יפו.

שחקני מכבי נתניה במשחק מול מכבי פ"ת מחזיקים שלט "לא לאלימות נגד נשים" (קרדיט: עמוד הפייסבוק הרשמי מכבי נתניה)

ארגונים נוספים שהודיעו כי יתמכו בשביתה הם: איגוד המסעדנים, כוח לעובדים, איגוד המלונאים, פורום נשים בתעשייה, פורום יוצרות הקולנוע והטלוויזיה בישראל. התאחדות הסטודנטים, הסתדרות המורים, מרכז מעשה, נעמת, ויצ"ו, אמונה. הקרן החדשה לישראל, שתי"ל, שלום עכשיו, ארגון יוצאי מרכז אירופה, ההסתדרות הרפואית.

בין החברות שהודיעו על תמיכתן בשביתה ניתן למנות את חברת ‘ישראייר’, מלונות פטאל, גוגל, בנק הפועלים, דיזנגוף סנטר, קבוצת הארץ, קבוצת קניוני פרומול, פנינה רוזנבלום ועסקיה, אלונה ברקת ועסקיה, תאגיד התיירות ניר דוד, חברת סופר פארם, וחברת ‘yes’. חברת ‘yes’ הודיעה כי ביום השביתה תאפשר יציאה של עובדות להפגנות, תשדר סרטון העלאת מודעות בכל ערוצי הבית ובשירות ה-VOD, תשיק קטגוריית סרטים מיוחדת לנושא ותחלק לכלל עובדיה ובכלל זאת טכנאים ונציגי מוקדי שירות לקוחות סיכות הקוראות "לא שותקים לאלימות!".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website