להגביר את המודעות: מזכירי איגוד מקצועי הוכשרו לבטיחות בענף הבניין

בהמשך למבצע הארצי ‘ההסתדרות למען עובדי הבניין’, השתתפו היום (רביעי) עשרות מזכירי איגוד מקצועי מהסתדרות עובדי הבניין והעץ השתתפו בהשתלמות מיוחדת בת יומיים, בנושא הבטיחות בענף הבנייה.

השתלמות מקצועית למזכירי איגוד מקצועי (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

את ההשתלמות הובילו מנכ"ל אגף ארגון ומרחבים רפי סדן ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות. "הרעיון היה להכשיר אותם, שידעו כשמגיעים לאתר בניה על מה צריך להסתכל? מה מחפשים? איפה נקודות הכשל המרכזיות" אמר סדן ל’דבר’. "ניתן יהיה להעיר את תשומת הלב גם של מנהלי העבודה וגם של העובדים. את היום בנינו יחד עם המוסד לבטיחות וגיהות, שהסביר כיצד ניתן לדווח על ליקויי בטיחות באמצעות האתר שלו. ניתן גם ליזום במידת הצורך הגעה של ניידת הכשרה של המוסד לבטיחות וגיהות".

"ליצור מחויבות לאתרי הבנייה"

לצד זאת, קיבלו מזכירי האיגוד המקצועי שהשתתפו בהשתלמות גם קסדות, ווסטים עם סמל ההסתדרות, נעלי עבודה, והודרכו גם באשר להתנהלות שלהם עצמם בעת כניסה לאתרי הבניה. בתום ההכשרה קיבלו גם תעודות מהמוסד לבטיחות וגיהות המעידות כי עברו הכשרה בנושא וכי הם רשאים להיכנס לאתרי בניה. "המטרה היא ליצור מחוייבות לאתרי הבניה ושיתוף פעולה עם המוסד לבטיחות וגיהות, לדווח אם רואים ליקויי בטיחות. הכוונה היא להגביר את מודעות הקבלנים, המנופאים והעובדים. שיראו את הנוכחות שלנו בשטח, שאנחנו כתובת עבור כלל העובדים בענף ולא משנה אם הם ישראלים, פלסטיניים או עובדים זרים. אם נציל אדם אחד זה עולם ומלואו" הוסיף סדן, והדגיש את היתרון של ההסתדרות הנובע מכך שמרחביה פרושים גיאוגרפית בכל רחבי המדינה.

השתלמות מקצועית למזכירי איגוד מקצועי (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

מזכירי האיגוד המקצועי למדו וקיבלו כלים בנושאי מושגי יסוד בבטיחות, ציוד מגן אישי ותקנות, בעלי תפקידים באתרי הבנייה, גורמי סיכון, דרכי טיפול ומניעת תאונות בענף, עבודה בגובה, פיגומים ועוד. בסיום הקורס ערכו המשתתפים סיור לימודי באתרי בנייה בחריש, בהרצליה ובאשדוד, וקיבלו תעודות אישיות המסמיכות אותן על ידי המוסד לבטיחות ולגיהות להיכנס לאתרי הבנייה ולערוך בהן ביקורות והדרכות לעובדים.

"אנחנו מקווים לקצור את פירות ההשתלמות הזו בשיתופי פעולה מעשיים בשטח בין המזכירים בוגרי ההשתלמות למדריכי המוסד לבטיחות וגיהות  שיביא לכך שהבטיחות אכן תשתפר באתרים בהם נבקר" אמר ל’דבר’ סמנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות, אלון פל אשר בירך על שיתוף הפעולה עם אגף ארגון ומרחבים בהסתדרות. עוד הסביר פל כי גם הציבור הרחב יכול לקחת חלק בשיפור הבטיחות באתרי הבניה, באמצעות הדיווח באתר ‘קו לחיים’ שהקים המוסד. "אנחנו מגיעים לכל אתר ואתר, בתוך שעות ספורות מהדיווח" הדגיש, והוסיף כי הדבר נעשה תוך שיתוף פעולה עם משרד העבודה והרווחה אשר אף הביא לסגירתם של אתרים מסוכנים רבים. "לשמחתנו יש היענות רבה ומאות פניות מאז התחלנו להפעיל את הקו. אנחנו קוראים לציבור להמשיך ולדווח באתר על כל ליקוי שהם רואים באתר בניה".

עובדי מועצת הפועלים במרחב נצרת בבדיקת וביקור שטח באתרי בנייה שונים וחלוקת חומר הסברה מטעם ההסתדרות על העובדים ועל הצורך לשמור על כללי הבטיחות ועל חייהם. (קרדיט: דחיל חאמד, יו"ר האגף לשוויון בהסתדרות)

בחודשים האחרונים פועלים מזכירי האיגוד המקצועי במרחבים השונים לצירופם של עובדי בניין בכלל, ועובדים פלסטיניים בפרט להסתדרות – במטרה לשפר את המענה הניתן על ידה לעובדים אלו במיצוי זכויותיהם. במסגרת המבצע שכלל גם פעילות של מזכירי האיגוד המקצועי במעברי הגבול בשטחים חולקו לעובדים חומרי הסברה באשר לזכויותיהם, והצטרפו למעלה מ-5000 עובדים פלסטינים להסתדרות.

השתלמות מקצועית למזכירי איגוד מקצועי (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

בנובמבר 2018 נחתם הסכם בין ההסתדרות ומשרדי הממשלה השונים לשיפור הבטיחות בענף הבניין, ועל רקע ריבוי התאונות, ההרוגים והפצועים בענף. במסגרת יישום ההסכם נקבעה חובה למינוי עוזרי בטיחות באתרי הבניה הגדולים, נקבע כי מנופאים יועסקו רק בהעסקה ישירה או על ידי חברות ייעודיות, עודכנו תקנות הפיגומים, הוגדל מספר התקנים של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, הוגבל השימוש בעובדים זרים כאתתים המכוונים מנופאים ועוד. עם זאת, יישומם של חלק מסעיפי ההסכם נתקע בשל נפילת הממשלה וסבב הבחירות השני – ביניהם הרחבת האחריות הפלילית לבטיחות באתרי הבניה גם ליזמים ומנהלי הפרוייקטים, הסדרת האחריות והחובות באשר להקמה, פירוק ובדיקה של עגורני צריח, קביעת חובה של הדרכת בטיחות בסיסית לעובדים באתרי הבניה ועוד.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website