לוחמת הטקוואנדו שערקה מאיראן: “אני אחת ממיליון נשים מדוכאות”

לוחמת הטאקוונדו קימיה אליזדה בת ה-21 ערקה לפני שבועיים מאיראן לגרמניה. אליזדה היא המדליסטית היחידה אי פעם של איראן במשחקים האולימפיים. היא הספורטאית הבכירה ביותר שערקה מאיראן למערב, כחלק מתופעה ניכרת שהולכת וצוברת תאוצה בחודשים האחרונים. קדם לה הג’ודוקא סעיד מולאי שעבר לייצג את מונגוליה. ממקום מחבואה בהולנד אליזדה אמרה כי "אני מרגישה נהדר שיכולתי לקבל החלטה על חיי, כזו שבהחלט תשנה את עתידי. אני חושבת שזה אפילו לא מספיק ברור עכשיו. אבל בשנים הבאות אבין איזו החלטה טובה קיבלתי".

"לבשתי את כל מה שהם אמרו לי ללבוש וחזרתי על כל מה שאמרו לי להגיד. כל משפט שהורו חזרתי עליו. אף אחד מאיתנו לא משנה להם, אנחנו רק כלים"

במהלך אולימפיאדת ריו שהתקיימה בשנת 2016 הפכה לוחמת הטאקוונדו הצעירה לגיבורה לאומית, כאשר הייתה הספורטאית הראשונה באיראן שזכתה במדליה אולימפית. אליזדה גברה על יריבתה השוודית ניקיטה גלסנוביץ’ בקרב על המקום השלישי. הזכייה ההיסטורית הפכה אותה לסמל ספורטיבי באיראן וגם ככל הנראה לכלי פוליטי במאבק לנראות הציבורית של המשטר המדכא.

לוחמת הטקוואנדו קימיה אליזדה (באדום) מייצגת את איראן באולימפיאדת ריו 2016 (Photo by Amin Mohammad Jamali/Getty Images)

אליזדה הסבירה את בחירתה לערוק ברשתות החברתיות: "אני אחת ממיליון הנשים המדוכאות באיראן, בהן הם משחקים כבר שנים". אליזדה הוסיפה שמאז זכייתה במדליה האולימפית היא איבדה את העצמאות שלה ונוצלה באופן מלא למען פרופגנדה של השלטון האיראני. "לבשתי את כל מה שהם אמרו לי ללבוש וחזרתי על כל מה שאמרו לי להגיד. כל משפט שהורו חזרתי עליו. אף אחד מאיתנו לא משנה להם, אנחנו רק כלים" הוסיפה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

את השבועות הראשונים לאחר עריקתה בילתה אליזדה בהולנד. השבוע נסעה לגרמניה להיפגש עם נשיא התאחדות הטאקוונדו הגרמנית, במטרה לקדם קבלת מקלט במדינה ולאפשר לה לייצג את גרמניה באולימפיאדה הקרובה בטוקיו.

במפגש עם עיתונאים לפני יציאתה מהולנד לגרמניה הופיעה לראשונה אליזדה ללא חיג’אב, עם שיער חשוף. היא סיפרה שהמטרה העיקרית שלה כעת היא להתחיל את חייה מחדש, גם אם המחיר שהיא תצטרך לשלם הוא הוא באי העפלה לאולימפיאדת טוקיו 2020. "גם אם לא אגיע לאולימפיאדה, זה לא משנה, כי כבר קבלתי את החלטה. אם ממשלת גרמניה תסייע לי ואוכל לעבור את התהליך הזה כמה שיותר מהר, אולי אוכל להגיע לאולימפיאדה".

קימיה אליזדה, במסיבת העיתונאים בהולנד לפני יציאתה לגרמניה (AP Photo/Martin Meissner)

אליזדה היא רק המקרה האחרון בתופעה שמתחילה להתפשט בספורט האיראני. בחודשים האחרונים מספר ספורטאים ניצלו הזדמנויות שונות שנקרו להם כחלק מעיסוקם הסופרטיבי כדי לעקור מאיראן למערב. המפורסם מביניהם הוא הג’ודוקא סעיד מולאי שברח לגרמניה לאחר שהוכרח על ידי השלטון האיראני להפסיד את הקרבות שלו כדי להימנע ממפגש עם שגיא מוקי.

גם אם לא תקבל אזרחות גרמנית, אליזדה ככל הנראה תוכל להופיע באולימפיאדה הקרובה עם נבחרת הפליטים ואולי אפילו לעשות היסטוריה ולהיות הראשונה שזוכה במדליה כחלק מנבחרת זו. אליזדה רק בת 21 וגם אם תפספס את האולימפיאדה הנוכחית, היא לבטח תוכל להגיע לתחרויות הבאות. עמוק בתוך ליבה יודעת אליזדה שגם אם לא תזכה במדליה נוספת, הספורט העניק לה הזדמנות לפתוח דף חדש בחיים ואת הזכות להיות חופשיה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website