ללא זכויות סוציאליות בסיסיות: שחקני תיאטרון באר-שבע הכריזו על סכסוך עבודה

ארגון השחקנים שח"ם הכריז ביום חמישי על סכסוך עבודה בתאטרון באר-שבע בטענה כי איננו משלם תנאים סוציאליים לשחקנים שכירים. עוד דורשים העובדים מהנהלת התיאטרון לכבד את תנאי ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הנהלת התיאטרון וההסתדרות ב-1998. ארגון שח"ם פנה גם לראש העיר באר-שבע רוביק דנילוביץ’ בדרישה שיתערב במשבר.

לאורך השנים מאז חתימת ההסכם הקיבוצי הוחתמו שחקנים חדשים בתיאטרון בחוזים אישיים, המבקשים לנתק יחסי עובד-מעביד ולהגדירם כ’פרילנסרים’ המועסקים פר-הצגה. עם זאת, לטענת ארגון שח"ם, השחקנים הינם עובדים שכירים לכל דבר ועניין, ומקבלים תלושי שכר חודשיים בגין העסקתם, אך אינם מקבלים את זכויותיהם הסוציאליות כחוק, כגון: הפרשות לפנסיה, פיצוי פיטורים, ימי חופשה, ימי מחלה, דמי הבראה, קרן השתלמות ועוד.

כמו כן, טוענים בשח"ם כי העסקתם של השחקנים נעשית בניגוד מוחלט להסכם הקיבוצי, כך שהם אינם מקבלים שכר בסיס ופרמיות על פעולות שביצעו – אלא מקבלים סכום קבוע עבור כל הצגה, כך שלעיתים שכרם החודשי יכול להיות נמוך בהרבה משכר המינימום. לפני כשנה התארגנו השחקנים מחדש במסגרת ארגון שח"ם, ולאחר שהמשא ומתן מול ההנהלה כשל, החליט ועד הפעולה של השחקנים על הכרזת סכסוך העבודה בתיאטרון.

"שחקני תיאטרון באר-שבע, חלקם עובדים בתיאטרון מעל עשר שנים, הפכו עם השנים לעובדים משוללי כל זכויות, ללא שכר מינימום, ללא הפרשות לפנסיה, ללא ימי חופשה ומחלה, זהו מצב שלא ניתן להשלים איתו ולא נשלים איתו," מסר אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם. "בימים הקרובים נודיע על המשך צעדינו כאשר אנו לא פוסלים תביעה משפטית וגם צעדים ארגוניים נוספים. אין תיאטרון בלי שחקנים".

ביום חמישי 30.1.18, הוכרז סכסוך עבודה בתאטרון באר-שבע זאת בעקבות אי כיבוד ההסכם הקיבוצי עליו חתום התיאטרון ואי תשלום תנאים סוציאליים לשחקנים. בעוד שעל פי רוב עצמאים, או ‘פרילנסרים’, מספקים שירותים למספר גופים במקביל – בעשורים האחרונים התפתחה צורה של העסקה קבלנית המכונה ‘פרילנסרים פיקטיביים’: עובדים המועסקים במקום עבודה אחד ובשיעורי משרה גבוהים, אך מוחתמים על חוזים המנסים לנתק את יחסי העובד-מעביד מול מקום העבודה במטרה להימנע מתשלום חובות מעסיק. תופעה זו נפוצה במיוחד במקצועות האמנות, העיתונות, הצילום, ההדרכה וכן במקצועות טיפוליים ייחודיים כגון טיפול באומנות, בבעלי חיים וכו’. עם זאת, צורת העסקה פוגענית זו לא עמדה במבחן בתי הדין לעבודה בשורה של תיקים, בהם נקבע כי שאלת קיומם או אי-קיומם של יחסי עובד-מעביד מוכרעת בהתאם לאופי העבודה עצמו.

תגובת תיאטרון באר-שבע טרם התקבלה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website