למ”ס: הרשויות המקומיות נחלשות כלכלית, תמיכת המדינה מצטמצמת

תמיכות הממשלה ברשויות מקומיות, שמהוות כמעט חצי מתקציבן, נמצאות במגמת ירידה. כך עולה מדו"ח הרשויות המקומיות של הלמ"ס שפורסם היום (שלישי). על-פי הדו"ח, השתתפות הממשלה גדלה בשנת 2018 רק ב-8%, לעומת גידול של 10.7% בשנת 2017. זאת במקביל לירידה בהכנסות העצמיות של רשויות מקומיות רבות, דבר שעלול להביא לקיצוץ בשירותים לאזרח, בעיקר ברשויות העניות יותר.

עוד עולה מהדו"ח כי במקביל לירידה בשיעור ההשתתפות של הממשלה, בשנים האחרונות חל זינוק במספר הרשויות המקומיות הנמצאות בגירעון תקציבי. למעשה, מאז שנת 2016 חל גידול של 56% במספר הרשויות המקומיות הגירעוניות. בשנת 2016 עמד המספר על 69 רשויות, לעומת 108 רשויות בשנת 2018. גם עומק הגירעון זינק בשנים האחרונות: ב-2018 הגירעון של הרשויות המקומיות הסתכם ב-380 מיליון שקלים לעומת 94 מיליון שקלים ב-2017.

הממשלה מעבירה תקציבים לרשויות המקומיות בשני ערוצים מרכזיים: העברות תומכות למימון תכניות ארציות מיוחדות, ו"מענקי איזון", שמטרתם לאזן את התקציבים של רשויות בהן המיסים המקומיים אינם מספיקים למימון את כלל ההוצאות הנדרשות מהרשות. פעמים רבות מצב כזה נוצר ברשויות מקומיות עם אוכלוסייה בעלת הכנסה נמוכה, בהן המיסים המקומיים נמוכים בהתאם. במצב הזה, המדינה משלימה את תקציב הרשות מקומית, כדי לאפשר לרשות לעמוד בהוצאות הנדרשות ממנה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

פנסיונר בירושלים. האם הוא ייפגע מקיצוץ בשירותים? (צילום: מיכל פתאל / פלאש 90).

לכן, מחסור בתקציבי השתתפות הממשלה פוגע בתושבי הרשויות העניות יותר, בהן הרשות לא יכולה לממן בעצמה שירותים. פעמים רבות כשהסיוע הממשלתי יורד נאלצות הרשויות המקומיות לקצץ בשירותים לאזרח.

עיריית תל אביב (צילום: rasika108 / Shutterstock.com)

לפי מחברי הדו"ח, לצד הירידה בשיעור התמיכה מצד הממשלה, אחת הסיבות לגידול בגירעון היא הירידה בהכנסות הרשויות כשב-91 רשויות מקומיות חלה ירידה בהכנסות עצמיות, לעומת רק 52 בשנת 2017.

הרשות שקיבלה את הסיוע הנמוך ביותר מהמדינה היא כפר שמריהו, שזכתה ב-2.7 מיליון שקלים בלבד לעומת הרשות שקיבלה את הסיוע הגבוה ביותר מהממשלה בשנת 2018, היא ירושלים, שזכתה ב-2.6 מיליארד שקלים. הרשויות בעלות ההכנסות העצמיות הנמוכות ביותר היו המועצה האזורית נווה מדבר עם 2.7 מיליון שקלים וגוש חלב עם 4.4 מיליון שקלים. לעומת זאת, ההכנסות העצמיות הגבוהות ביותר היו בתל אביב, עם 4.2 מיליארד שקלים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website