למרות פגיעת הקורונה, הקהילה היהודית בניו יורק עדיין מתגייסת לעזרת חבריה

הרמת כוס יין אל תוך עדשת מצלמת המחשב לא הייתה הדרך בה תכננתי לחגוג את ליל הסדר השנה. החופשה בארץ אושרה, המשפחה התרגשה, אך המציאות קבעה אחרת – את החג הזה אציין הפעם לבדי בחו"ל.

אלמוג אליכיס עם ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו (קרדיט: הקונסוליה הכללית בניו יורק)

 

 
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

כשהחלטתי להצטרף למשרד החוץ, ידעתי שבחרתי בקריירה לא שגרתית והתכוננתי לאתגרים הכרוכים במרחק ובקריירה החדשה. מלאת ציפייה יצאתי בגפי לשליחות בעיר התוססת בעולם כקונסול תקשורת ודוברת הקונסוליה הכללית בניו יורק. במהלך השנים האחרונות כחלק מתפקידי מצאתי את עצמי רצה מאולפן לאולפן, עובדת מול עשרות גופי תקשורת וכתבים מדי יום, אשר ככל שהתקרב המועד החלו לעסוק באינטנסיביות במירוץ לנשיאות ארה"ב 2020. וכך במהלך חודש ינואר, בין עוד דיון סוער ברשת Fox News לפאנל פרשנים ב-CNN, החלו לצוץ דיווחים על וירוס שהתפרץ בסין הרחוקה. מי ידע שזה מה שיגרום לניו יורק, העיר ללא הפסקה, להפוך לעיר- בהפסקה.

בפברואר התגברו הדיווחים, אך ניו יורק המשיכה בקצב המטורף והמוכר. את יום האהבה עוד חגגנו יחד עם עשרות עיתונאים ישראלים ואמריקאים, שהגיעו לדבר על "הזוגיות" המיוחדת של ישראל ויהדות התפוצות. האירוע התקיים בקונספט "טיפול זוגי" בבית הקונסול הכללי, מר דני דיין לצד הסקסולוגית הידועה ד"ר רות וסטהיימר, ששיתפה בסיפוריה העסיסיים. רגע לאחר סדנה של קירוב נכנסנו למציאות של ריחוק.

בבירת הקורונה העולמית

הקורונה נגסה בתפוח הגדול. טיימס סקוור התרוקנה מאנשים, ברודווי החשיכה אולמותיה, השדרה החמישית השתתקה, והמוזיאונים נעלו את דלתותיהם. המציאות של כולנו השתנתה ולפתע העיר ניו יורק "זכתה" לתואר נוסף: בירת הקורונה העולמית.

טיימס סקוור בניו יורק כמעט ריקה מאדם בזמן מגפת הקורונה. (צילום: AP Photo/Ted Shaffrey)

סנטרל פארק, בו ציינתי את השנה החדשה במירוץ חגיגי לצד עשרות אלפי אנשים הוסב לבית חולים שדה, במזח של מנהטן עגנה "אוניית חולים" שנשלחה לעזר ונדמה כי העיר הפכה לשדה קרב דומם. בשעת כתיבת שורות אלה, מניין המתים בעיר עומד על 12,199 נפטרים, 722 ביממה האחרונה בלבד. לשם השוואה, באסון התאומים הצרוב ברגשות תושבי ניו יורק נספו כ-3,000 בני אדם.

עם פרוץ המגיפה בעיר, הוחלט על מדיניות שתאפשר את המשך פעילות הקונסוליה, תוך שמירה על בריאות העובדים. משימה מורכבת בפני עצמה בנציגות הגדולה ביותר של ישראל בעולם. התחלנו באיסוף מידע עדכני בנוגע למשבר הנוכחי בניו יורק ובמדינות עליהן אמונה הקונסוליה, על ידי שיח שוטף עם אנשי קשר בכירים ברשויות המקומיות, בקהילות ובכלי התקשורת. עם זאת, השתנו הרגלי העבודה וחלק נרחב מהעשייה החל להתבסס על אמצעים דיגיטליים. בין היתר יזמה הנציגות מחוות סולידריות עם ניו יורק, המשך קידום התרבות הישראלית, וחשיפה למיזמי טכנולוגיה ומדע ישראלים בנוגע להתמודדות עם הנגיף. כך גם עובדי המחלקה הקונסולרית מצאו עצמם מטפלים בפניות 24/7, עושים כל שביכולתם לסייע לישראלים שבמרחב. 

בנוסף לפעילות המסיבית, ובאופן בלתי נמנע, הגיעה המגפה גם אלינו. מספר עובדים אומתו כחולי קורונה, ועשרות אחרים נכנסו לבידוד בעקבות תסמינים. הקונסול הכללי, דני דיין, נאלץ אף הוא להיכנס לבידוד, לאחר שמאבטחו האישי חלה, אך המשיך וממשיך להנהיג את הנציגות הדיפלומטית במסירות. כולם התגייסו למשימה. באישון לילה מיהרו סגן הקונסול הכללי, ישראל ניצן, ואשתו לעובד שלא חש בטוב, וסיפקו מדחום ותרופות, שהפכו למצרך בלתי מושג בעיר.

השנה הקשה של הקהילה היהודית

לצד הדאגה לאזרחים הישראלים אנו ערבים גם לקהילה היהודית המגוונת כאן בניו יורק. השנה האחרונה הייתה קשה עד מאוד עבור הקהילה היהודית. מאות אירועי אנטישמיות התרחשו בעיר וסביבתה, והתקיפות הפכו לדבר שבשגרה. בברוקלין, מקום בו גרים יהודים שלבושם מעיד על אדיקותם, רואים כמעט על בסיס יומיומי הצקות, הטרדות, ואף אלימות פיזית נגדם.

חסידי חב"ד בברוקלין ניו יורק מתפללים בריחוק חברתי 20 במרץ (AP Photo/Mark Lennihan)

באופן טבעי פחתו אירועי האנטישמיות הפיזית עם תחילת הסגר. אך התקיפות עברו למרחב הדיגיטלי בצורת ה-zoombombing; שיבוש ממוקד של פגישות וירטואליות בין חברי הקהילה, לרוב תוך שימוש בתמונות גרפיות כדי לאיים ולהפחיד.

בנוסף לשיעורי תחלואה ותמותה גבוהים, נאלצה הקהילה להתמודד עם ההשלכות החברתיות והנפשיות. אלה שמאלצות את אותה לסגור ולהשבית את עמודי התווך של מהותה. המצב החדש שנוצר אילץ את רבני העיר, רפורמים, אורתודוקסים וחרדים כאחד לשנות את אורחות חייהם. כך הם מתפללים עבור המאושפזים באמצעות שידור חי בפייסבוק, מקליטים תפילות מראש על מנת שמתפללים יוכלו לצפות בהם מן הבית, ומעבירים שיעורי תורה באמצעות שיחות זום. מעט לפני חג הפסח הוקם מוקד סיוע נפשי ליהודים עבור הסובלים ממצוקה רגשית ונזקקים לסיוע. ביומיים הראשונים להקמתו הוצף בכ-250 פניות.

אך בתוך כל החושך שאופף אותנו בתקופה מורכבת זו, מצאתי גם נקודות אור. יחד עם הקושי וההתמודדות, התגייסו אנשי הקהילה עבור חבריהם. ארגונים יהודים שלחו ארוחות חג עבור ניצולי שואה שנאלצו להסתגר בבתים, הכינו משלוחי אוכל כשר לרופאים יהודיים בבתי החולים, סייעו לקשישים, וחילקו הגדות. התגייסותה מעוררת ההשראה של הקהילה היהודית הופנתה גם כלפי קהילות אחרות. כך למשל, חברי הקהילה של לייקווד העבירו כמויות גדולות של אוכל, שתייה ומוצרים חיוניים לחברי קהילה לטינית שנפגעה קשות מהתפשטות המגפה.

לא מרימים ידיים

אין ספק שארה"ב בכלל, וניו יורק בפרט, שינו את פניהן מקצה לקצה. מספר המתים בעיר מאמיר ואינו מתייצב עד כה, מספר המובטלים בארה"ב עומד על כ-22 מיליון, שירותי הרפואה מוצפים, התורים לסופר ארוכים מתמיד והרכבת התחתית כבר לא צפופה. אך כמיטב הסולידריות האמריקאית ובניסיון להקל על המתרחש, צצות מדי יום יוזמות חברתיות להעלאת המורל על ידי תושבי ניו יורק שמסרבים להיכנע למציאות שנכפתה על העיר התוססת.

נוסע עם מסכה על המעבורת מסטייטן איילנד למנהטן בניו יורק. (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

אתרים ברחבי המדינה נצבעו בצבע כחול כאות הערכה לעובדי מערכת הבריאות, שירה וירטואלית של העיר לצלילי "ניו יורק, ניו יורק" נשמעה מהבתים, מסעדות מישלן השיקו שירותי משלוחים ונפתחו סיורים וירטואליים של מיטב אמנות הרחוב בעיר.

וכך, מדי יום, בשעה 19:00, שהפכה לשעה האהובה, אני ניגשת לחלון ביתי ומצטרפת למיליוני התושבים בניו יורק המוחאים כפיים מביתם לצוותי הרפואה. בליבי אני נושאת תפילה להחלמה מהירה לחולים, חזרה לשגרה, ותקווה שגם במציאות החדשה נדע לערוב איש לרעהו.

אלמוג אליכיס היא קונסול תקשורת ודוברת הקונסוליה הכללית של ישראל בניו יורק.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website