לראשונה: הספורטאית הטרנסית שהשתתפה באליפות העולם לגברים, תשחק גם באליפות הנשים

שחקנית הכדוריד האוסטרלית האנה מונסי הולכת לעשות היסטוריה בשנת 2019: מונסי תהיה השחקנית הטרנסג’נדרית הראשונה בעולם שהשתתפה גם באליפות העולם לגברים וגם באליפות העולם לנשים במשחק קבוצתי.

מונסי, בעלת המראה השרירי, מתנשאת לגובה 1.88 ושוקלת כ-100 ק"ג. המהלך ההיסטורי שלה התחיל כבר ב-2018, בה זכתה להיות הטרנסג’נדרית הראשונה שהופיעה במדי נבחרת אוסטרליה בכדוריד גם בנבחרת הגברים וגם בנבחרת הנשים. מונסי, בת ה-29, קיבלה בחודש נובמבר את האישור המיוחד מהתאחדות הכדוריד הבינלאומית להשתתף בנבחרת אוסטרליה נשים באליפות אסיה 2018. במהלך הטורניר היא כבשה 23 שערים ב-6 משחקים, והיתה אחת הכוכבות המשמעותיות של הנבחרת בדרך למקום החמישי באליפות אסיה, שזיכה אותה בכרטיס לאליפות העולם בכדוריד נשים בנובמבר 2019.

את הקריירה הספורטיבית שלה החלה מונסי בנבחרת הגברים של מועדון "קבוצת הכדוריד קנברה". לאחר הצטיינות בליגה המקומית, היא זומנה לנבחרת הלאומית של אוסטרליה בכדוריד גברים. משחק הבכורה שלה במדי נבחת הגברים של אוסטרליה היה כנגד נבחרת ניו זילנד בשנת 2012, ומאז היא השתתפה בסך הכל ב-22 משחקים, שכללו גם השתתפות באליפות העולם בשנת 2013 ובמשחקים הקדם אולימפיים בשנת 2015.

Hannah Mouncey, un australiano que jugaba al rugby y ahora es Hannah y juega en las selecciones femeninas de Handball y de Futbol australiano ante el desconcierto de las demás selecciones. pic.twitter.com/8rAhRMw5tq

— Chespiroto (@chespiroto) December 30, 2018

בנובמבר 2015 החליטה מונסי להתחיל תהליך הורמונלי של שינוי מין, וכחצי שנה לאחר מכן, במאי 2016, היא הצהירה על כך בפומבי. עקב היותה של מונסי ספורטאית ידועה באוסטרליה, שינוי המין שלה זכה לחשיפה משמעותית בתקשורת המקומית.

היא סיפרה שבמשך שנים החביאה את מה שהרגישה עמוק בפנים ואת מי שבאמת רצתה להיות, רק כדי להתאים את עצמה למודל השקרי של ‘דמות הגבר האידאלי’. "לעתים רחוקות מתקבלת החלטה מודעת להיות זכר אלפא, כדי לכסות את חוסר הבטחון שמבעבע בתוכך. זה היה אצלי בתת-מודע, דרך להגן עליי, לא רק מפני אחרים, אלא גם מפני ההרגשה של לא להיות טוב מספיק, לא להיות מה שאמרו לי להיות. עבדתי על משחק ההתקפה שלי על המגרש וניסיתי בכל כוחי להיות אחד הבנים, וזה היה כישלון עגום. תמיד גם הייתי צריך להיות הכי טוב בחדר הכושר".

כדי לקבל את אישור הוועד האולימפי להשתתף בתחרויות בינלאומית או מקומיות צריכים ספורטאים או ספורטאיות טרנס* לעבור טיפול הורמונלי במשך שנה. רק לאחר מכן הם יכולים להגיש בקשה להצטרף לתחום הספורט תחת המגדר הרצוי לו/לה, שמותנית גם בבדיקת הורמונים כדי לעמוד בסטנדרטים הנדרשים. מאנסי נבדקה בסוף שנת 2016 אך בדמה התגלתה רמת טסטוסטרון גבוהה מהמותר, ולא קיבלה אישור להשתתף בנבחרת הנשים.

Hannah Mouncey pic.twitter.com/H8cGCEgOSg

— Max (@MaxSchoo) December 25, 2018

באפריל 2018 החליטה מונסי להצטרף לאימוני נבחרת אוסטרליה נשים, למרות שעדיין לא התקבל האישור הרשמי מהוועד האולימפי והתאחדות הכדוריד העולמית. את האישור המיוחל היא קיבלה רק כמה שבועות לפני תחילת אליפות אוסטרליה, וב-30 בנובמבר היא עלתה למשחק בכורה מרגש בנבחרת הנשים ששיחקה מול קזחסטן, וכבשה 4 שערים.

"במשך זמן רב שיחקתי והתעלמתי מהנושאים המגדריים שלי, ואם להיות כנה, הייתי מבולגנת", אמרה מונסי לתקשורת לאחר המשחק, "לא התמודדתי עם הבעיות שלי כמו שצריך, והייתי מבועתת ממה שיקרה. אני גאה במה שהשגנו".

החלטתה של האנה מונסי להצטרף לנבחרת הנשים בכדוריד מעוררת ויכוח סוער באוסטרליה, ויכוח שיתגבר לקראת תחילת אליפות העולם. ספורטאיות רבות טוענות שהחוקים החדשים מיצרים אפליה לנשים שנולדו כנשים. הן טוענות שאת מסת השרירים האדירה שלה השיגה מונסי לפני שינוי המגדר. המתנגדים לשיתוף נשים טרנסג’נדריות בספורט הנשי, מדגישים את היתרון היחסי שיש להן על ספורטאיות אחרות בספורט הנשי, יתרון שלא נבחן רק בכמות הטסטוסטרון בדם, אלא גם במבנה הגוף שטיפחת במשך שנים רבות כגבר.

סוגיית השחקניות הטרנס* בספורט הנשים היא עדינה ומורכבת, שבטווח הרחוק יידרש הוועד האולימפי לתת לה תשובה מדויקת יותר. בינתיים, נקווה שהאומץ וההישג של מונסי יפתחו את הדלת גם לשחקנים/ות טרנס* נוספים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website