לראשונה: נחתם מסמך הבנות המסדיר את העסקת המנופאים באתרי בנייה

לראשונה, נחתם מסמך הבנות בין ההסתדרות, התאחדות מעסיקי המנופאים והתאחדות בוני הארץ, לשיתוף פעולה בין הגופים להגברת המודעות לחשיבות העסקתם של מנופאים על פי דין, בדגש על תשלום שכר כחוק והעסקה על ידי מעסיקים מורשים בלבד.

הצדדים התחייבו לפעול בקרב חבריהן, על מנת להגביר את המודעות לסכנות הטמונות בהעסקת מנופאים בניגוד לחוק, ולפעול לצמצם תופעה זו. כמו כן התחייבו להיאבק במשותף בתופעת זיוף רישיונות המנופאים, בין היתר באמצעות פעולה משותפת מול משרדי הממשלה, והגברת ההקפדה בקרב חברי התאחדות בוני הארץ על נושא זה. עוד הוסכם כי הצדדים יפעלו במשותף גם להעלאת המודעות בקרב העובדים עצמם לזכויותיהם, וכן לעקרונות העבודה הבטוחה ולעדכונים מקצועיים – וזאת באמצעות ניסוח והפצה של חוזרים משותפים בנושאים אלו למעסיקים ולעובדים.

חתימת הסכם בטיחות למנופאים (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

בינואר 2019 עבר חוק הקובע כי העסקת מנופאים מותרת  רק באמצעות חברות כוח אדם ייעודיות ומורשות ספציפית בתחום (או בהעסקה ישירה). בעקבות כך, התאגדו החברות אשר קיבלו היתר שכזה ממשרד העבודה והרווחה, בהתאחדות מעסיקי המנופאים, אשר תפעל, על פי ההסכם החדש, כחלק מהתאחדות בוני הארץ המייצגת ציבור זה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ברך על חתימת המסמך ואמר: "מדובר באבן דרך במאבק המשותף שלנו למען בטיחות העובדים בענף הבנייה. אנו עוסקים בנושא זה השכם והערב, אולם רק בשיתוף פעולה מלא של כל הנוגעים בדבר נוכל להגיע להישגים". יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, יצחק מויאל, אמר: "זהו צעד נוסף וחשוב במאבק שלנו לשמירה על בטיחותם וחייהם של העובדים בענף, ובשינוי ושיפור תדמיתו. המסמך מעביר מסר למעסיקים ולעובדים בענף: תמו זיופי הרישיונות ותמה הפרת הזכויות השיטתית".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: "ההסכם שנחתם היום מוסיף עוד נדבך חשוב למאבק בנושא הזה. יש חשיבות עליונה לעובדה שכל הנוגעים בדבר יצטרפו לעשייה מצילת החיים הזו ויפעלו יחד". אדי בן ליש, מנכ"ל התאחדות מעסיקי המנופאים הודה לסרוגו ולמויאל על היוזמה והתרומה לקידום ההבנות: "החתימה על מסמך הבנות היא בעלת חשיבות אדירה לענף הבנייה בכלל ולתחום המנופאים בפרט. המסמך יקדם את הסדרת העסקתם של מנופאים על ידי חברות כוח אדם בעלות היתר מיוחד המעסיקות על פי חוק, ובכך יגביר את הבטיחות בענף, יציל חיי אדם ואף יתרום למעמדו של ענף הבניה כולו".

יו"ר ועד ארצי מפעילי עגורן צריח, דן ורשבסקי ברך על ההבנות ומסר: "זהו צעד שנותן כוח למאבק המנופאים להגברת הבטיחות ולהסדרת המקצוע, וצפוי לסייע בהבטחת העסקתנו כדין ובהוצאת גורמים מפרי חוק מהשוק, יקדם הכשרת מנופאים חדשים , והדרכה של מנופאים קיימים. וכמובן ישפר את תנאי העסקה והרווחה של המנופאים".

במו"מ לחתימת הסכם ההבנות לקחו חלק גם סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי שי בירן, מנהל מחלקת אכיפה באגף כלכלה גיורא ואלה, וכן הילה שינוק ומתן בראל מאגף הכלכלה. המשא ומתן לווה ע"י עו"ד הילה גבר ועו"ד אורן שרם מהלשכה המשפטית לאג"מ נציג ועד המנופאים בצפון פיראס קוסייני ונציג הועד במרכז יורי פובזנר.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website