מאות צעדו בסכנין לציון יום האדמה: “זה הזמן לפעול ולהיאבק יחד”

צעדת בסכנין לציון 47 שנים לאירועי יום האדמה (REUTERS/Ammar Awad)

מאות בני אדם השתתפו היום (חמישי) בצעדה בסכנין לציון 47 שנים לאירועי יום האדמה. בצעדה השתתפו אנשי ציבור ערבים ומשפחות ההרוגים, לצד מבוגרים, צעירים, משפחות עם ילדים קטנים ובני נוער, כשהם אוחזים בדגלי פלסטין. רוב הצועדים היו ערבים, ולצדם גם קבוצות יהודיות שבאו להזדהות.

צעדה בסכנין לציון 47 שנים לאירועי יום האדמה (צילום: יניב שרון)

יו"ר ועדת המעקב, חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, כתב לפני הצעדה: "יום האדמה הוא יום המאבק של הציבור הערבי בישראל למען זכויותיו האזרחיות והלאומיות, ולמען ביטול מדיניות האפליה והגזענות הנהוגה כלפיו במדינת ישראל מאז היווסדה. הסכנות למעמדה וזכויותיה של האוכלוסייה הערבית בישראל מתעצמות לאור מדיניות הממשלה הקיצונית של נתניהו ובן גביר וסמוטריץ’, וזאת לאור המתקפה חסרת התקדים שהיא מובילה לחיסול השוליים הצרים של דמוקרטיה בישראל.

לדברי ברכה, "השיא הגיע אתמול עם ההכרזה על הקמת מליציות פרטיות תחת מרותו של מורשע בטרור נגד ערבים. ההסכם בין נתניהו לבן גביר למתן הכשר ממלכתי לכנופיות רחוב ניאו פשיסטיות היא איום ישיר וקיומי מטעם מדינת ישראל, על האזרחים בכלל ועל הציבור הערבי בפרט. הכנופיות האלה עשויות להיות כלי פוליטי בידי הימין הפשיסטי על מנת לדכא כל התנגדות דמוקרטית למדיניות שלו. כנופיות אלו עלולות לפעול בשירות המורשע בטירור באיילון ובלוד ובנגב ובירושלים המזרחית והמערבית.

"אין לטבוע באשליות ש’עצירת’ ההפיכה מהווה ניצחון של הדמוקרטיה, כי ההקדמה האמיתית לדמוקרטיה אמיתית היא ביטול חוק הלאום וביטול מדיניות האפליה וחיסול מפעל הכיבוש על כל גרורותיו המורעלות. זו העת לפעול ולהיאבק יחד".

בין הנאומים והזכרונות דיברו הנוכחים על הרפורמה המשפטית, על המשמר הלאומי ועל הצורך לקום ולמחות, כמו אז ב-1976. חלק מהשיחות נסובו על הצורך והחובה לזכור וללמוד את הלקח וחלקן נסב על הרצון להכיל ולהזמין שותפים יהודים למאבק.

האנדרטה להרוגי יום האדמה בסכנין עם זרים שהונחו עליה בתום צעדה לציון 47 שנים ליום האדמה (צילום: יניב שרון)

הצעדה הסתיימה בהנחת זרים על האנדרטה לששת הרוגי יום האדמה ב-1976 בבית הקברות במקום. רוב הצועדים התפזרו, חלקם מיהרו להסעות. הזמנות לאפטאר באוויר. חלקם התעכבו עוד רגע ליד האנדרטה, להתייחד עם זכר יקיריהם.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website