מדד הזכויות: אלו 10 המדינות הגרועות ביותר לעובדים

שיא של שבע שנים בהפרת זכויות עובדים בעולם – כך עולה מהמדד הגלובלי של קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית (ITUC) לשנת 2020. הדו"ח, שמחלק את המדינות לקבוצות בין 1 (הפרות בודדות של זכויות עובדים) ל-5 (אי-כיבוד זכויות עובדים) בהתאם למידת השמירה על זכויות עובדים, ממקם את ישראל בקבוצה 2 – הפרות חוזרות של זכויות. הרשות הפלסטינית נמצאת בקבוצה 5+, הכוללת מדינות בהן זכויות העובדים אינן מובטחות כלל בגלל שבריריות שלטון החוק.

לפי הדוח, המדרג מדי שנה את שמירת זכויות העובדים ב-144 מדינות, עשרת המדינות הגרועות ביותר לעובדים בעולם ב-2020 הן בנגלדש, ברזיל, קולומביה, קזחסטן, הפיליפינים, טורקיה, זימבבואה, מצרים, הונדורס והודו. שלושת האחרונות הצטרפו השנה לעשירייה המובילה. עוד עולה מהנתונים כי המזרח התיכון וצפון אפריקה הם האזורים הגרועים ביותר בעולם עבור אנשים עובדים מזה שבע שנים ברציפות.

המדד מצא כי לפחות ארבע מתוך חמש מדינות הפרו את זכות השביתה (85% מהמדינות) ואת הזכות למו"מ קיבוצי (80% מהמדינות). 74% מהמדינות הפרו את זכויות העובדים לייסד איגוד מקצועי או להצטרף לאיגוד, ו-62% מהמדינות סירבו להכיר באיגודים מקצועיים. הדירוג והנתונים במדד מתבססים על דיווחי האיגודים החברים בקונפדרציה על המתרחש במדינתם.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מאז פרוץ הקורונה, מדינות רבות, שינו את חוקי העבודה לטובת המגזר הפרטי על חשבון העובדים, נכתב בדוח. בהודו, למשל, הושעו חוקים הנוגעים לאורך יום העבודה, לשכר המינימום ולאיגודי העובדים, ואילו ברזיל נקטה במרץ השנה צעדים השוללים ממיליוני עובדים את הזכות למו"מ קיבוצי. 

מגמה חדשה ומדאיגה שמזהה הדו"ח בשנת 2020 היא מעקב ממשלתי אחרי מנהיגי האיגודים המקצועיים, בניסיון להפחיד וללחוץ על חברי האיגודים. ב-61 מדינות דווח על מעצרים שרירותיים ומאסר של חברי איגודים, ובתשע מדינות נרצחו חברי איגודים, בין היתר בהפגנות האיגוד המקצועי: בוליביה, ברזיל, צ’ילה, קולומביה, אקוודור, הונדורס, עירק, הפיליפינים ודרום אפריקה.

"המדד חושף את שבירתו של החוזה החברתי שיש לממשלות ומעסיקים עם האנשים העובדים", אמרה שרון בארו, מזכ"ל ITUC, "אנו רואים כבר שכמה מדינות לוקחות את זה קדימה, ובמסווה של צעדים להתמודדות עם מגפת הקורונה הן מקדמות סדר היום  שעוין זכויות עובדים. זה צריך להיפסק ולשנות כיוון חזרה".

"מדד הזכויות אינו רק רשימת הפרות" הוסיפה, "זהו המצב איתו צריך להתמודד כשאנחנו בונים את המודל הכלכלי החדש שהעולם שמתאושש ממגפת הקורונה זקוק לו. זו חייבת להיות כלכלה עולמית עמידה, שנבנית על חוזה חברתי חדש: התחייבות חדשה לזכויות העובדים, השקעה מחודשת בציות לשלטון החוק ובסיס לדמוקרטיה במקום העבודה".​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website