“מדובר בהדרה ובאפליה”: מחאה נגד הדרישה להקפיא את הרפורמה בחינוך המיוחד

במכתב חריף, תוקפת קואליצייה של ארגוני זכויות בינהם אקי"ם, בזכות, אילן, עלה, ביחד ועוד, את ההחלט של הסתדרות המורים וארגון ההורים הארצי על הקפאת הרפורמה בחינוך המיוחד. "מדובר בהדרה ובאפליה שלא היו מתקבלות על הדעת ביחס לאף קבוצה אחרת באוכלוסייה", נכתב במכתב שפורסם אתמול (שלישי), "ומנוגדות באופן מובהק לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולאמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות עליה חתומה מדינת ישראל".

הארגונים טוענים שהקפאה מוחלטת של הרפורמה תפגע בתלמידים שכבר משתלבים בחינוך ‘הרגיל’ או ישתלבו בו בשנה הקרובה, "אנו קוראים לארגונים חזור בהם מאמירות לא חוקיות ולא חינוכיות ומהנחיות שניתנו לשטח". עמדת הקואליציה מורכבת, מכיוון שהם גם מתנגדים לאופן הביצוע הנוכחי של התכנית. לטענתם, למרות אינספור התרעות על אי-מוכנות המערכת ליישום הרפורמה – משרד החינוך ממשיך ביישומה.

שילוב בבית ספר ברויאר (צילום: דוד טברסקי)

בתגובה למכתב, הדגישו הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית שהם בעד השילוב אך אין להמשיך ליישם מהלך, שלטענם לקוי, ורק ייפגע בילדים. "עדכון החוק עבר, על כל המעוות בו, על אף זעקות הנהגת ההורים הארצית וארגונים רבים – מקצועיים וארגוני הורים" נמסר מהסתדרות המורים שהמשיכה לעמוד על כך שהיישום צריך להיות מוקפא עד לקבלת נתוני הפיילוט במחוז צפון, בו הרפורמה ייושמה משנה שעברה ומפגשים של ועדת החינוך.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"צוותי החינוך לא הוכשרו, הטפסים החדשים, באמצעותם מגיעים לועדות זכאות ואיפיון, אינם שקופים לצוותי החינוך ולהורים ואינם משקפים בפועל את צרכי הילד וטובתו. ילדים אלו מנותבים אוטומטית לחינוך הרגיל ושילובם אינו עם סל המיועד עבורם.. אלו אינם תנאים לשילוב אמיתי והתחשבות בצרכי הילדים!"​

הקואליציה הצהירה שהיא מסכימה עם כל הטענות העיקריות שהסתדרות המורים וארגוני המורים הציגו: פגיעה בתנאי העבודה של המורים בעקבות הרפורמה; הכשרה בלתי מספקת של צוותי ההוראה בחינוך הרגיל ליישום הרפומה וקליטת הילדים;תת תקצוב ועוד. "אין ספק שהתיקון לחוק החינוך המיוחד אשר ממשיך את האפליה בין התלמידים..הינו רע. אך לא פותרים עוול בעוול".

הקואליצייה דרשה ממשרד החינוך להמשיך בהעברת הכספים, לבטל את שאלוני המורים בהם הם נדרשים לאבחן את ‘מצב התלמידים’ ולייצר מערך הכשרה מתאים למורים עוד השנה. לקריאת הקואליצייה הצטרפה גם מועצת התלמידים והנוער הארצית, שטענה שבעצם הקפאת הרפורמה יש פגיעת בזכויות התלמידים על קשת המוגבלויות "אנו דורשים שתלמידי מסגרות החינוך המיוחד ימשיכו לקבל את כלל הזכויות להן הם זכאים ולא יילקחו מהם זכויות, הקלות או הטבות אשר ניתנות להם בשל שילובם במסגרות החינוך הרגילות"

פיילוט של שנתיים

התיקון לחוק חינוך מיוחד התקבל ביולי 2018 על-ידי מליאת הכנסת ועורר התנגדות עזה כבר מראשיתו ועד היום. לאורך כל הדרך ההורים, המורים וקשת רחבה של ארגונים יצרו חזית פעולה משותפת נגד ההחלטה. הרפורמה, שייושמה החלקי החל כפיילוט במחוז צפון כבר בשנת הלימודים הקודמת, נועדה להגביר את שילוב התלמידים על קשת הצרכים המיוחדים בתוך החינוך ה"רגיל".

לאור הביקורת החוזרת על הרפורמה, טען בשנה האחרונה משרד החינוך שהוא הקצה סה"כ 4 מילארד ש"ח בשנים האחרונות לקידום הרפורמה, ומעל למיליארד שקלים לבינוי של מעל ל-1,000 כיתות לימוד ייחודיות בפריסה של ארבע שנים. כ-300 מיליון בשנה עבור ישקיע המשרד בטיפולים פרא-רפואיים, הכשרה וליווי מורים, יצירת מרחבים טיפוליים ועוד. במקביל לכך, ציין המשרד שחסרים לו עוד 900 מיליון שקלים כדי להשוות את התקציב של הילדים המשולבים בחינוך הרגיל לילדים במסגרות חינוך מיוחדות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website