מוחים וחוסמים

עשרות מפגינים חסמו אתמול (שלישי) את כביש מספר 1 סמוך למחלף שער הגיא בדרך לירושלים במחאה על סגירת מפעל המלט הר-טוב. המפגינים, רובם עובדים של החברה, פיזרו שקי מלט שפגעו בתנועת הרכבים והאטה את נסיעתם. שוטרי אגף התנועה שהגיעו למקום פינו את המפגינים ועיכבו 39 מהם לחקירה.

ממשטרת ישראל נמסר כי "שוטרי אגף התנועה הכווינו התנועה במקום ופעלו להזרמתה, ושוטרים נוספים שפעלו אל מול המפגינים והפרת הסדר שנוצרה במקום עיכבו לתחנת המשטרה כ-39 מהם. מפגין נוסף נעצר לאחר שלא נשמע להוראות השוטרים ופיזר שק מלט על הכביש. הכביש פתוח כעת לתנועה".

במשטרה מציינים כי לא יאפשרו חסימתם של צירי תנועה המוגדרים כעורק ראשי במדינת ישראל, שכן חסימה שכזו פוגעת באופן ישיר בעשרות אלפי אזרחים המנהלים את שגרת חייהם. עוד מציינים, כי כבכל מחאה, המשטרה פועלת לאזן בין חופש הביטוי והמחאה לבין הפגיעה בציבור.

אתמול חסמו עובדי מפעלי המלט את מחלף לה גווארדיה בתל אביב, וביום ראשון חסמו העובדים את גשר המיתרים בירושלים.

מפעל מלט הר-טוב, המעסיק 120 עובדים, הודיע באחרונה שיאלץ לסגור את שעריו לאור ההחלטה, הכלולה בטיוטת חוק ההסדרים, להעלות משמעותית את מחיר חומר הגלם המרכזי שלו. קושי נוסף להמשך קיומו של המפעל, לטענת החברה, הוא העובדה שהמלט המיובא לארץ משווק במחירים נמוכים מעלות הייצור אך במשרד הכלכלה דחו עד כה את בקשתה לפעול בנושא.

העובדים מוחים על הייבוא במחירי היצף של מלט תוצרת טורקיה, כלומר במחירי הפסד שתכליתם, לדבריהם, להחליש את הייצור המקומי ולהשתלט על השוק (על מנת להעלות מחירים בהמשך). הם קוראים להטיל ‘היטל היצף’ על המלט המיובא.

יש לציין כי הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה, דני טל, המליץ כבר באוגוסט על קביעת היטל היצף על מלט, זאת לאחר שבחן את התנהלות השחקנים השונים בענף יבוא המלט ומצא כי 8 מתוך 9 יצרנים טורקים ויוונים מוכרים לישראל מלט במחירי היצף. מול המלצתו של טל נעמדו יבואני המלט שטענו כי היטל היצף עלול להביא לפגיעה של מיליארד וחצי שקלים בשוק הבניה הישראלי ובמיוחד בתוכנית מחיר למשתכן.

לטענת המפעל, תעשיית המלט המקומית מתמודדת מול תנאי שוק לא הוגנים, הנגרמים מכך שמלט המיובא לישראל מיוון ומטורקיה נמכר במחירי היצף – כלומר במחירים זולים מאלו בהם הוא נמכר במדינות המקור, ואף זולים לעיתים מעלות הייצור.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website