מועצת הנפט תמליץ לאשר את מיזוג נובל אנרגי’ לחברת בת של שברון

מועצת הנפט הודיעה היום (שני) כי תמליץ לממונה על הנפט במשרד האנרגיה לאשר את מיזוג חברת נובל אנרג’י לחברת בת של ענקית האנרגיה העולמית שברון, כך על פי משרד האנרגיה. עם אישור הממונה על הנפט תיסלל הדרך להשלמת העסקה.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "שברון היא אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, שפרט לארה"ב פועלת בכ-180 מדינות, כמו בריטניה, אוסטרליה, הולנד וקנדה. כאשר חברה אמריקאית בקנה מידה גדול כל כך ובעלת משאבים אדירים משתלבת בשוק הישראלי, אפשרויות הקידום של ענף האנרגיה בישראל הופכות לבלתי מוגבלות. החל מפיתוח תשתיות וטכנולוגיה, השקעה בחברות הזנק ומחקר, ועד להרחבת ייצוא הגז הטבעי למדינות נוספות ולפתיחת השוק לחברות אנרגיה גדולות נוספות. אני רואה בכניסת ‘שברון’ לארץ הבעת אמון ענקית במשק האנרגיה שלנו ועוד שלב בהפיכת מדינת ישראל למעצמת אנרגיה".

בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדת הפנים והסביבה בו נטען כי לחברה רקורד סביבתי שלילי בארצות רבות בהן היא פועלת. למרות עדויות רבות בעולם על מאבקים קשים של החברה כנגד אוכלוסיות שנפגעו מפעילותה ודרשו פיצוי, נציג משרד האנרגיה טען בדיון כי "לא הובא לידינו אף נתון".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

אתמול הפגינו חברי ארגון ‘שומרי הבית’ בדרישה לקיים שימוע ציבורי בטרם אישור העברת השליטה. משרד האנרגיה השיב בשלילה לבקשה דומה מטעם ארגונים אחרים.

יוני ספיר, יו"ר ‘שומרי הבית’: "שוב מתגלה הרגולטור הישראלי במערומיו. מדובר בלא פחות מאשר תקיעת אצבע בעיניהם של אזרחי ישראל. לא נבחנו חלופות כמו רכישת נובל אנרג’י, בנזיד עדשים, על ידי המדינה ולטובת אזרחיה. זהו יום אבל למדינת ישראל, שיירשם לדיראון עולם על שמו של יובל שטייניץ".

השתלטות במחיר מבצע

ערך מניותיה של נובל אנרג’י נמצא כיום בשפל, בשל הירידה הדרמטית בביקוש לנפט ובמחירו, מאז התפשטות מגיפת הקורונה ברחבי העולם.

במסגרת המיזוג תרכוש שברון 100% ממניות נובל אנרג’י, כך שלאחר השלמת העסקה יחול שינוי בבעל המניות הסופי בנובל ישראל, ושברון תהיה בעלת מלוא מניות בחברה השולטת בה.

על פי הדיווח בנאסד"ק, שווי העסקה מוערך ב-13 מיליארד דולר, מהם 5 מיליארד דולר תשלום, ועוד כ-8 מיליארד דולר חוב. בהתאם לתנאי העסקה לא מדובר בהעברה ישירה של זכויות שניתנו לפי חוק הנפט, אלא בהעברת שליטה בחברת האם של נובל ישראל.

השלמת העסקה עלולה להתעכב בשל תביעה בארצות הברית, בה טוען בעל מניות בנובל אנרג’י, כי מנהלי החברה הסתירו מידע חיוני לגבי העסקה, שגילויו עשוי היה להעלות את ערכה של נובל בעסקה.

טענה דומה הושמעה על ידי קרן אליוט, שרכשה נתח לא ידוע של מניות בחברה. ההצבעה של בעלי מניות נובל צפויה להתקיים ב-2 באוקטובר. על פי ההסכם בין החברות, ביטול העסקה יחייב את הצד המבטל בקנס של 176 מליון דולר.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website