מחכים ל-CIA

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אמש (שבת) כי ביום שלישי הקרוב יקבל לידיו את דו"ח ה-CIA המלא אודות רצח העיתונאי הסעודי-אמריקאי ג’מאל חשוקג’י. כמו כן, ציין טראמפ כי בדו"ח תיחשף זהותם של כל מי שקשור ברצח חאשוקג’י. לשאלתם של עיתונאים אודות מעורבותו הישירה של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, ברצח אמר טראמפ כי "ה-CIA ידבר איתי היום. עד עכשיו נאמר לנו שהוא לא שיחק תפקיד ברצח, נראה מה ה-CIA אומרים. ערב הסעודית היא בת-ברית חשובה שלנו. הם בת ברית נהדרת מבחינת משרות, נדבר עם ה-CIA מאוחר יותר".

לפי דיווח שפורסם שלשום בוושינגטון פוסט ה-CIA מעריך כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, הוא שהורה על חיסולו של העיתונאי ג’מאל חשוקג’י. בהמשך, ציטטה סוכנות הידיעות "רויטרס" פקיד אמריקני שחזר על הדברים.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

בתוך כך, קירסטן פונטנרוז, בכירה בבית הלבן העוסקת במדיניות האמריקנית כלפי סעודיה, התפטרה הלילה מתפקידה, בצל המחלוקת במועצה לביטחון לאומי האמריקני אודות האחראים לרצח, כך דווח ב"ניו יורק טיימס".

על פי הדיווח, פונטנרוז הייתה סבורה שיש להטיל סנקציות על מקורב לנסיך מוחמד בן סלמאן, סעוד אל-קטאני, דרישה שנענתה בסופו של דבר, ולכן לא ידוע מה הייתה הסיבה המדויקת שהובילה להחלטתה להתפטר. שלשום הודיע משרד החוץ האמריקני כי יטיל סנקציות על 17 אזרחים סעודים בשל מעורבותם ברצח חאשוקג’י בשגרירות הסעודית באיסטנבול לפני כחודש. בין האזרחים שעליהם יוטלו הסנקציות, סעוד אל קאנטני, עוזר בכיר לשעבר ליורש העצר והקונסול הסעודי, הגנרל מוחמד אלוטייבי.

הוושינגטון פוסט, ביתו העיתונאי של חאשוקג’י, דיווח בפירוט רב על ממצאי ה-CIA. לפי הדיווח הערכת ה-CIA מבוססת על מספר מקורות מודיעיניים, ביניהם שיחת טלפון שהתקיימה בין חשוקג’י לשגריר הסעודי בוושינגטון – חאליד בן סלמאן, אחיו של יורש העצר. בשיחה, כך על פי מקורות, אמר השגריר לחשוקג’י כי עליו להגיע לשגרירות באיסטנבול על מנת לקבל מסמכים לקראת נישואיו. על פי המקורות, השגריר הסעודי הבטיח לחשוקג’י כי לא נשקפת סכנה לחייו אם יגיע לקונסוליה. מקורות אחרים מסרו כי את השיחה עם העיתונאי ביצע בהוראתו הישירה של אחיו.

בתוך כך מחלקת המדינה שללה את הפרסום בוושינגטון פוסט וטענה כי "הדיווחים האחרונים המעידים על כך שהממשל האמריקאי הגיע למסקנה סופית אינם מדויקים. נותרו שאלות רבות שלא נענו בקשר לרצח ח’אשוגי."

ביום חמישי הגישה התביעה הסעודית כתב אישום נגד 11 בני אדם, בגין מעורבותם ברצח חשוקג’י. התביעה דרשה להוציא להורג חמישה מבין הנאשמים, שפיקדו על מבצע החיסול.

העיתונאי הסעודי, ג’מאל חשוקג’י, שנרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. דצמבר 2015. ארכיון (AP Photo/Hasan Jamali, File)

על פי כתב האישום, שהתבסס על מידע שהגיע צוות החקירה הטורקי-סעודי, גופתו של חשוקג’י בותרה והועברה אל מחוץ לקונסוליה באיסטנבול. חקירת מעורבותם של עשרה אנשים נוספים עדיין נחקרת. נוסף על כך, על פי כתב האישום, האדם שהשבית את מצלמות המעקב בקונסוליה באיסטנבול לא נתפס עדיין, אך תמונתו הועברה למשטרת טורקיה. התובע הכללי ציין כי ביקש מהרשויות במדינה כל מידע היכול לסייע בידו, כולל הקלטות הרצח, שעל פי טענת איסטנבול, נמצאת בידיה.

הייתה זו הפעם הראשונה בה סעודיה הצביעה באופן רשמי על האדם שלטענתה נתן את ההוראה לבצע את החיסול. מדובר בראש צוות המשא ומתן, שלכאורה נשלח לאיסטנבול על מנת להחזיר את חשוקג’י לריאד. גם יועצו לשעבר של הנסיך מוחמד בן סלמאן, סעוד אל-קתאני, נחקר, ואף הפר איסור יציאה למדינות אחרות. עם זאת, הבהירה התביעה כי יורש העצר עצמו אינו קשור לפרשה.

האיחוד האירופאי פרסם היום אף הוא הודעה בנושא רצח ח’אשוגי. בהודעה זו נמתחה ביקורת חריפה על רשויות החוק הסעודיות. לטענת האיחוד האירופאי החקירה הסעודית "לא שופכת אור על הפשע האיום" וקוראת להרשיע את כל האשמים ברצח. עוד נמסר כי האיחוד האירופי מתנגד לעונש מוות והוא ישקול אילו אמצעים קולקטיביים ינקטו כנגד המעורבים. האיחוד האירופי קרא לערב הסעודית לנקוט צעדים על מנת למנוע הישנות שלתקריות דומות.

לפני כשבועיים דווח בבריטניה כי חשוקג’י ביקש לחשוף מימון סעודי לערוץ טלוויזיה איראני אופוזיציוני הפועל מבריטניה, וחוסל בשל כך. כתב ה"גרדיאן", סאעד קמאלי דגאן, חשף לאחרונה כי הערוץ האיראני ממומן על ידי חברה מסתורית, שיושב הראש שלה הוא איש עסקים סעודי המקורב ליורש העצר הסעודי. בהמשך הודה הכתב כי חשוקג’י הוא המקור לידיעה, וטען כי חשיפה זו היא הסיבה שבגללה חוסל.

לפני כשלושה שבועות פרסם נשיא טורקיה, רג’פ טראיפ ארדואן, מאמר ב"וושינגטון פוסט", בו הוא שב ודורש תשובות מסעודיה בנוגע לרצח חשוקג’י, אך ציין את הידידות בין המדינות והבהיר כי איננו סבור שלמלך סלמאן יש קשר לרצח. מלבד רמיזות והצהרות אותן נשא ארדואן במספר נאומים בשבועות האחרונות ונראה היה כי תפקידן להפנות אצבע מאשימה ליורש העצר, ארדואן טרם הכריז במפורש כי יורש העצר הוא שעומד מאחורי הרצח.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website