“מילים ריקות”: עובדי מקדונלד’ס בארה”ב נגד תמיכת החברה במחאה על הרג ג’ורג’ פלויד

דטריק אדי, עובד מקדונלד’ס מפורט לודרדייל, קליפורניה, לא היה יכול להישאר אדיש כשענקית המזון המהיר העלתה לחשבון הטוויטר שלה ציוץ הזדהות עם המחאה על הרג האזרח השחור ג’ורג’ פלויד על ידי כוחות משטרה. בציוץ נראה סרטון קצר בו הוקרנו שמו של פלויד יחד עם שמותיהם של שחורים אחרים שנהרגו מאלימות משטרתית, ובו נכתב "הם היו אחד משלנו". אדי, פעיל בתנועת ‘נאבקים למען ה-15’ הנאבקת להעלאת שכרם של עובדי המזון המהיר בארה"ב ולהענקת אמצעי מיגון לעובדים בתקופת הקורונה, ראה בכך תרגיל יחסי ציבור.

They were one of us:

Trayvon Martin. Michael Brown. Alton Sterling. Botham Jean. Atatiana Jefferson. Ahmaud Arbery. George Floyd. pic.twitter.com/s1UhP5vncv
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

— McDonald's (@McDonalds) June 3, 2020

"לא, מקדונלד’ס. אתם לא ‘אחד משלנו’. חיינו אינם הרכוש שלכם", כתב אדי בפוסט שפורסם על ידי ‘נאבקים למען ה-15’, "עובדים שחורים וחומים כמוני מפגינים מדי יום למען הקהילות שלנו. באותה עת, מנהלי מקדונלד’ס מרוויחים מיליונים מהעבודה שלנו ומונעים מאיתנו שכר שמספיק למחיה, תשלום תוספת סיכון בזמן המגפה, ציוד מיגון אישי שישמור אותנו בטוחים, ותשלום חופשת מחלה כדי להגן על עובדים אחרים ועל הלקוחות. הם ‘משלמים’ לנו במילים ריקות, וזורים מלח על פצעינו על ידי הזכרת שמות אחינו ואחיותינו שנהרגו כתוצאה מאלימות גזענית."

לדברי אדי, "פעם אחר פעם, מקדונלד’ס בוחרת להתעלם מעובדים שחורים וחומים כמוני כשאנחנו דורשים מה שמגיע לנו. הם מסרבים לראות את ההומניות שלנו. את הערך שלנו".

תנועת "Black Lives Matter" (חיי שחורים נחשבים) מובילה את המחאות כנגד אלימות משטרתית כלפי שחורים בארה"ב, שהתגברו לאחר הרג ג’ורג’ פלויד בידי שוטר לפני כשבועיים. עבור פעילי ‘נאבקים למען ה-15’ ואיגודים מקצועיים בארה"ב, המאבק בגזענות המשטרתית שלוב במאבק בגזענות ובאפליה נגד עובדים שחורים ומוחלשים במקומות העבודה.

"לא יכולים להיות חופשיים בלי עבודה שמשלמת לנו מספיק"

ההפגנות שעורכים פעילי התנועה מדי יום רביעי ברחבי ארצות הברית השתלבו בהפגנות המחאה כנגד הרג פלויד. "המאבק למען שכר גבוה יותר, זכויות איגוד מקצועי וכבוד בעבודה, הוא של תנועה של אנשים הנלחמים באותה מערכת שהרגה את האנשים השחורים והחומים במשך עשורים", אמרה כמיה בוצ’נאן, עובדת מקדונלד’ס בסיינט לואיס, מיזורי, בהודעה לתומכי ופעילי התנועה.

בפרפרזה על נאום מפורסם של מרטין לותר קינג, אמרה בוצ’נאן כי "אנחנו לא יכולים להיות חופשיים בלי עבודה שמשלמת לנו מספיק כדי לטפל במשפחות שלנו ובקהילות שלנו. איננו יכולים להיות חופשיים כאשר מטרידים אותנו מינית בעבודה. איננו יכולים להיות חופשיים כאשר אנו נאלצים לבצע עבודות מסכנות חיים במהלך המגיפה ללא ציוד בטיחות בסיסי. אנחנו לא יכולים להיות חופשיים עד שהם יעריכו את החיים שלנו ויכבדו אותנו". היא קראה לאנשים לשקול תרומה לקופת ערבות לשחרור מפגינים ממעצר, ואז "להתכונן למאבק לטווח הארוך".

"מקדונלד’ס ידעו שעבדתי לצד חולים ולא אמרו לי"

יאמיל אוסוי, עובד של מקדונלד באוקלנד, קליפורניה, מאשים את מקדונלד’ס בהידבקותו במחלה, מקרה שמוכיח מדוע חיי שחורים אינם נחשבים בעיני ענקית המזון המהיר. בטור שפרסם במגזין ‘טיים’ כתב: "חליתי במהלך המשמרת שלי במקדונלד’ס – היה לי כאב ראש, הרגליים והרגליים כאבו והרגשתי חם. אמרתי למנהל שלי שאני מרגיש חולה ואני רוצה לחזור הביתה, ושחבישת המסכה מקשה על הנשימה. הוא אמר, ‘אין מי שיחליף אותך, פשוט תוריד את המסכה למטה’, כך עשיתי. לאחר מכן עלה החום לבני, בן עשרה חודשים, ל-40 מעלות. שנינו נבדקנו ויצאנו חיובים."

"מקדונלד’ס ידעו שעבדתי במטבח צפוף לצד אחרים שהתגלו כחולים, והם לא אמרו לי", כתב אוסוי, "הם החליטו שרווח חשוב יותר מחיי – ומחיי הילד המתוק שלי. זו דוגמה נוספת לאלימות ולהזנחה בחייהם של עובדים לא לבנים. ואני לא אסבול את זה. אנחנו לא יכולים לשתוק. אנו מסרבים להיות מנוצלים על ידי תאגיד שעושה מיליארדים על גבם של אמריקאים שחורים וחומים כמוני, מקבלים שכר עוני ומסכנים את חיינו כדי להקפיץ המבורגרים".

"אי אפשר לזכות בצדק בלי לפעול"

"החיים של השחורים חשובים. העתיד של השחורים חשוב", אומרת פרנסס הולמס, גם היא עובדת מקדונלד’ס בסיינט לואיס. "התאגידים מרוויחים מיליארדים במהלך המגיפה הגלובלית הזו על גבם של האנשים השחורים והחומים, שמשתכרים שכר עוני ומתים מקורונה בשיעורים גבוהים יותר מכל אחד אחר. כך נראים גזענות וסבל שחור באמריקה כיום". עבורה, הקשר בין המאבק הכלכלי למאבק באלימות המשטרתית הוא ברור. "כאשר אנו נלחמים על שכר הוגן ועל הזכות להצטרף לאיגוד, אנו נלחמים גם החיים ללא חשש להירצח".

לאורך חייה השתתפה הולמס במחאות רבות לזכויות שחורים. "יש לי בן. יש לי נכדים. נולדתי וגדלתי בסנט לואיס והייתי ברחובות במהלך הפגנות פרגוסון לאחר שנהרג מייקל בראון. אי אפשר לזכות בצדק בלי לנקוט פעולה. זה נכון במקדונלד’ס, שם אני פועלת למאבק על 15 דולר והזכות להתאגד, וזה נכון בסיינט לואיס כאישה שחורה שמתמודדת עם גזענות ודיכוי כל יום".​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website