מינהל הבטיחות: 75 עובדים נהרגו בעבודתם בשנת 2017

75 עובדים נהרגו במהלך 2017 באירועים שהתרחשו במקומות עבודתם או במסגרת פעולות לביצוע עבודה – כך פורסם היום (ראשון) בדו"ח שפרסמו מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והמוסד לביטוח לאומי. מתוך עובדים אלו, 52 הוגדרו על ידי המינהל כהרוגי תאונות עבודה. עוד עולה מהפרסום כי במהלך 2017 נפגעו 45,088 עובדים בתאונות עבודה, ונרשמו 1,735 מקרים של תחלואה תעסוקתית.

על פי הנתונים המוצגים, 58% מתאונות העבודה הקטלניות בשנת 2017 ארעו בענף הבניין, והסיכוי שעובד בניין יקפח חייו בעבודתו גבוה פי 3.6 לעומת עובד בתעשייה.  כ-40% מההרוגים שנרשמו בענף הבניין נהרגו בשל נפילה מגובה. ב-26% מהמקרים לא נכח מנהל עבודה באתר הבניה, כנדרש על פי חוק. בכשליש מהתאונות הקטלניות היו מעורבים חומרי גלם, ציוד ואמצעים המשמשים בבניה. משטחי עבודה ופיגומים היוו גורם תורם ל-26% מתאונות אלו.

תאונת עבודה בענף הבניין צילום: כבבאות והצלה מחוז חוף

על פי הערכות מינהל הבטיחות, בכ-40% מהתאונות הקטלניות בענף הבניין עשויה היתה השגחה הדוקה יותר וליווי צמוד יותר של עבודות הבניה מצד מנהל עבודה למנוע את התרחשותן. בלמעלה מ-30% מהתאונות הקטלניות נמצאו כשלים בהדרכת העובדים בתחום הבטיחות.

60% מההרוגים שנרשמו בענף הבניין נהרגו במהלך בניה למגורים, ו-26% נהרגו במהלך עבודות שיפוצים ותמ"א 38. 52% מההרוגים מצאו את מותם במהלך עבודות גמר בניה. מעל ל-50% מהתאונות הקטלניות התרחשו באתרי בניה של חברות הבניה הגדולות -–בעלות סיווג החברה הקבלנית הגבוה ביותר של משרד השיכון והבינוי. 12 תאונות קטלניות שנרשמו במינהל ארעו באתריהן של חברות המוגדרות ‘חברות קבלן מוכרות לעבודות בניה ממשלתית’ על ידי החשב הכללי באוצר.

מבין כלל תאונות העבודה (שאינן רק בענף הבניין) נמצא כי 29% מהרוגי תאונות העבודה נהרגו בשל נפילה מגובה, ו-25% נוספים בשל פגיעת עצם.

23 הרוגים אינם מוכרים כנפגעי תאונת עבודה

מתוך 75 העובדים שנהרגו במהלך עבודתם כלולים 23 הרוגים שאינם מסווגים כהרוגי תאונות עבודה, שכן משרד העבודה אינו רואה עצמו אחראי על הגורמים שהביאו למותם: שבעה מתוכם נהרגו בתאונות דריסה על ידי כלי רכב, לעיתים רכב תפעולי, שהתרחשו בתוך מקומות העבודה עצמם. יש לציין כי נתוני מינהל הבטיחות אף אינם כוללים עובדים שנהרגו בתאונות שמעבר לקו הירוק, שם המנהל איננו מפקח ואיננו אוכף את חוקי הבטיחות.

ב-60% מהביקורות על פיגומים נמצאו כשלים

עוד עולה מהדוח כי מפקחי המינהל ערכו 7,078 ביקורי פיקוח באתרי בניה במהלך 2017, כשבממוצע נמצאו כ-3 ליקויים בביקור. במסגרת פעילותם הטילו המפקחים 947 צווי בטיחות ו-106 צווי שיפור. הליקויים השכיחים באתרי הבניה ב-2017 היו תקינות משטחי עבודה ופיגומים, מינוי ונוכחות מנהל עבודה, ליקויים בתחום החשמל והעבודה סביבו, ציוד מגן אישי, גידור פתחים והדרכת עובדים. לפי הדוח, ב-60% מהביקורות על פיגומים נמצאו כשלים, וכך גם ב-46% מהביקורות על משטחי עבודה, וב-47% מהביקורות על התקנים וציוד חשמלי נמצאו כשלים. בכרבע מהביקורות שנערכו נמצא כי קיימים ליקויים במינוי מנהל העבודה באתר.

מנתוני הביטוח הלאומי המוצגים בדו"ח עולה כי בין השנים 2013-2016 חלה ירידה של 15% בשיעור מקבלי דמי פגיעה ל-100 אלף עובדים, אולם סך התשלומים המשולמים לנפגעי תאונות עבודה ומחלות מקצוע הולך ועולה משנה לשנה, ועמד נכון ל-2017 על כ-4.76 מיליארד שקלים. לצד ירידה חדה במקרים חדשים של פגיעה בחוש השמיעה, ישנה עליה בדיווח על מחלות נשימה, שריר ושלד.

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר בתגובה לדו"ח כי "הפועלים והציבור משלמים את מחיר ההפקרות במשק הישראלי ובענף הבנייה בפרט. בשנת 2017 שילמה מדינת ישראל באמצעות המוסד לביטוח לאומי מספר שיא של כ-4.76 מיליארד ש"ח לנפגעי תאונות עבודה, בעוד ששר העבודה והרווחה חיים כץ אינו דואג לאייש עשרות תקנים פנויים של מפקחי בטיחות אשר אם היו מאוישים היו נחסכים אבדות רבות בחיי אדם". לדבריו בענף הבנייה חסרים כיום כ-20 תקנים בלתי מאויישים של מפקחים "בהעדר הרתעה ואכיפה, נמשיך לקבור את העובדים והפועלים", אמר בן שמעון.

בניגוד לדו"ח משרד העבודה המציין כי 30 עובדים נהרגו בענף הבניה ב-2017 (ובכללם גם נפגעי דריסה בתוך אתרי בנייה), בפרויקט ‘נרתמים’ ובקבוצה למאבק בתאונות בניין נספרו 36 עובדים שנהרגו בתאונות עבודה בענף הבניין בשנה זו. מתוכם, שני עובדים המופיעים בדו"ח, אשר התאונות בהן נהרגו סווגו תחת ענפים אחרים.

לא מופיעים בדו"ח מותו של חליפה מוחמד חליפה ז"ל (30), שנפל אל מותו מהקומה השלישית באתר בניה במודיעין עלית בינואר 2017, ושל דניאל אהרון (30) שנפגע ממכת חשמל בעבודות להקמת חווה סולארית בגוש עציון. שתי התאונות ארעו מעבר לקו הירוק, היכן שמשרד העבודה והרווחה אינו רואה עצמו אחראי מבחינה חוקית על בטיחותם של העובדים.

אירועים נוספים שאינם מופיעים בדו"ח הם מותו של חוסין סאעד ז"ל (32) שנפגע מקריסת קיר באתר בניה של בית פרטי במג’אר בנובמבר 2017, הוא פונה תוך כדי החייאה לבית החולים פוריה שם נקבע מותו; מותו של בראהבה וולדאנדריא (34) שנפצע אנושות כשנפל לבור ביוב באתר בניה ברחובות בדצמבר 2017, ונפטר כעבור זמן קצר בבית החולים קפלן.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website