“מניע אידיאולוגי של גזענות”: כתב אישום נגד הנער שהרג את עאישה א-ראבי

כתב אישום הוגש הבוקר (חמישי) כנגד קטין בן 16 בגין הריגת עאישה א-ראבי, אם לתשעה מהישוב בידיא בשומרון. הקטין מואשם בהריגה בנסיבות מעשה טרור, יידוי אבן לעבר כלי תחבורה בנסיבות מחמירות בנסיבות מעשה טרור, וחבלה במזיד ברכב בנסיבות מעשה טרור.

הנאשם, שלומד בישיבת ‘פרי הארץ’ בהתנחלות רחלים, היה מצוי במעצר למעלה משלושה שבועות. כזכור, האירוע בו נהרגה א-ראבי התרחש בסוף אוקטובר, אך החשוד המרכזי והחשודים הנוספים בפרשה נעצרו רק בסוף חודש דצמבר האחרון.

עאישה א-ראבי (מתוך פייסבוק)

הפרקליטות ביקשה את המשך מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו.

מעצרו של הנאשם, ושל הקטינים האחרים הלומדים בישיבה ונחשבו תחילה כחשודים,  הובילו להפגנות ומחאות רבות כנגד מעצרם וכנגד השב"כ. אמש התקיים דיון הארכת מעצרו של הקטין החשוד, ולווה בהפגנה מצומצמת מול בית המשפט השלום בראשון לציון.

"מתוך מניע אידיאולוגי של גזענות ועוינות כלפי ערבים"

לפי כתב האישום, שהוגש היום על ידי עו"ד רועי רייס מהפרקליטות, באחד מסופי השבוע בחודש אוקטובר האחרון, נותרו הנאשם ותלמידים נוספים ללון בישיבת "פרי הארץ" בה הם לומדים. ביום שישי התמקם הנאשם, בליווי אחרים, על גבעה הצמודה לשולי כביש 60, שהינו כביש בינעירוני מהיר, הממוקמת מטרים ספורים מהכביש, בחלקו שבין צומת רחלים לצומת תפוח. הנאשם אחז בידו סלע אשר משקלו קרוב לשני קילוגרם, במטרה לפגוע באמצעותו בנוסעי רכב ממוצע פלסטיני, זאת, על פי כתב האישום, "מתוך מניע אידיאולוגי של גזענות ועוינות כלפי ערבים באשר הם".

באותה עת נסעו עאישה ראבי, בן זוגה ובתם בת ה-9 בחלק זה של הכביש, מצומת רחלים לצומת תפוח, בדרכם לביתם בבידיא, ברכב המשפחה, במהירות גבוהה של כ-100 קמ"ש. עם התקרבות הרכב, זיהה הנאשם שמדובר ברכב פלסטיני עם לוחית זיהוי לבנה פלסטינית. לקראת הגעת הרכב במהירות גבוהה יידה הנאשם את הסלע בעוצמה ובאופן חזיתי לעבר שמשת הרכב הקדמית, במטרה לפגוע ביושבי הרכב, ומתוך אדישות לאפשרות גרימת מותם. הסלע פגע בחלקה העליון הימני של שמשת הרכב הקדמית, ניפץ אותה, ופגע בעוצמה אדירה ישירות בראשה של עאישה, הכל לעיני בני משפחתה. כתוצאה מכך נגרמה לעאישה פגיעת ראש קשה וקטלנית. בן זוגה של עאישה, אשר הצליח שלא לאבד שליטה ברכב ולהימנע בכך מסיכון בטיחותם שלו, של הילדה הקטנה ושל יתר משתמשי הכביש, המשיך בנסיעתו לכיוון צומת תפוח, תוך שהוא מפעיל אורות חירום מהבהבים, קורא לעבר בתו בצעקות ונוסע במהירות למרפאה הפלסטינית הקרובה ביותר למקום, שם נקבע מותה אעישה.

הנערים שנחשדו ברצח אעישה א-ראבע ביציאה מבית המשפט לאחר שחרורם למעצר בית. 10 בינואר 2019 (צילום: פלאש90)

"הראיות לא מצביעות כרגע באופן חד משמעי שמדובר בו"

עו"ד עדי קידר המייצג את הנאשם מטעם ארגון חוננו מסר אתמול ביחס להצהרת הפרקליטות כי תגיש היום כתב אישום נגד הקטין, כי "אם אתם זוכרים לפני מספר ימים אמרתי וכיוונתי לכיוון הפרקליטות, לשם כיוונתי כשאמרתי שהיד תרעד והיא צריכה לרעוד. היום אני חושב שההחלטה של בית המשפט מלמדת שגם היד של בית המשפט רועדת, והוא רומז ברמז עבה לפרקליטות שעדין שיקול הדעת נתון לה, ולמרות שהיא הציגה תשתית מסוימת שמאפשרת הגשת כתב אישום, אני רואה בכך החלטה טכנית, לאור טיב ההליך של הצהרת תובע, ובמקרה הזה הצהרת תובע שניה, שזה סוג של תקדים שלא זכור לנו שנים רבות. בית המשפט עשה עבודה רצינית, יסודית ומעמיקה. הוא שקל לשחרר את הקטין בכובד ראש, ובסופו של דבר לנוכח טיב ההליך הוא סבר שזה לא העת והזמן, שכן מחר יוגש כתב האישום והדברים ידונו לפתחו של בית המשפט המחוזי. פנינו לבית המשפט המחוזי, ואולי עוד לפני כן פנינו שוב לפרקליטות המדינה ולגורמי המשטרה והשב"כ, ששוב יפעילו את שיקולי הדעת שלהם".

עוד מסר כי "לטעמנו המציאות שתהיה לאחר הגשת כתב האישום תהיה מציאות בלתי אפשרית. אני חושב שהתיק הזה, אם הוא ילך לכיוון הקטין הזה, יווצר מצב שבו התיק הזה לא יפוענח, וימשכו פה מספר שנים לא מבוטלות שבעצם כל הנוגעים בדבר יטילו ספק באשמת הקטין, ומי שיסבול בכל התקופה הזו זה דווקא הוא, שהראיות לא מצביעות כרגע באופן חד משמעי שמדובר בו, שהוא מסר את גרסתו ושלטענתו ולטענתו הוא חף מכל פשע".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website