מסדר יום קבוע ועד שיעור במטבח: 6 עצות חינוכיות להורה המבולבל

ההודעה על סגירת מערכת החינוך בשל נגיף הקורונה יצרה מציאות חדשה, ומבלבלת עבור 2.3 מיליון תלמידים וילדי גנים, וגם עבור הוריהם. הסלון הביתי אמנם לא יכול להחליף את כיתת הלימוד או חצר המשחקים, אבל כיצד שומרים, דווקא עכשיו, על השגרה חינוכית ואיך אפשר לאפשר ודאות ומעט מנוחה להורים ולילדים? המחנכות והמורות סימה לבנון, שרון נחשון בר-סלע, יעל בסיל ויוליה שירי עושות להורים סדר עם שש נקודות מחשבה חינוכיות לתקופה הקרובה.

  • מילת המפתח: סדר יום
  • הקורונה יצרה מצב ייחודי, שכזה שמזכיר באווירה שלו חופש למרות שלא מדובר באמת בחופש אלא בשגרת לימודים שנמשכת בצורה אחרת מהרגיל.

    שרון נחשון בר-סלע, "הכי חשוב בעולם זה סדר יום". (באדיבות המצולמת)

    "הכי חשוב בעולם זה סדר יום. שהדברים מובנים, שיש וודאות, שיש מסגרת – כי אלו הדברים הראשונים שנלקחו  מהילדים", אומרת נחשון בר-סלע, מחנכת כיתה ד’ ורכזת חברתית בבית ספר יסודי בחיפה.​ "בבית ספר יש צלצולים ויודעים לאן הולכים כל שעה, יש שעה שבא צריך להגיע. ואת זה צריך לנסות להשיב", היא מסבירה.
    דבר העובדים בארץ ישראל
    כל בוקר אצלך במייל

    אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

    בימי ההשבתה אין מישהו שמוודא שהילדים קמים ומתחילים ללמוד, חלק מההורים עדין צריכים ללכת לעבודה ואין דמות חינוכית שמוודאת שהילד שומר על השגרה. "צריך לשמור על שעות השינה ושעות היקיצה" מדגישה שירי, מחנכת כיתה א’ בבית ספר "הגליל" בת"א, "לא להגיע למצב שאנחנו בחופשה בחסות הקורונה ולכן אפשר פשוט ללכת לישון ב-23:00. צריך  להקפיד על השעות – לישון מוקדם, ולקום מוקדם".

    אז מה עושים? כמו בימים רגילים. יקיצה. שטיפת פנים, להחליף בגדים, ארוחת בוקר, ומתחילים את היום, עדיף בחדר אחר מזה בו הילדים ישנים.

    "תלמידה שלחה משימה בפיג’מה? זה לא טוב", אומרת נחשון בר-סלע, ומזכירה שהפעולות הבסיסיות של לצאת מהמיטה, להחליף בגדים, ללכת לשטוף פנים נהיות הרבה יותר הכרחיות במיוחד עכשיו. "צריך לצאת מעולם השינה ולהתחיל את היום, גם אם הוא בבית".

  • הבית הוא לא הגן או הכיתה (והוא לא צריך להיות)
  • "דברים שאנחנו מתעקשות עליהם לאו דווקא יצליחו בבית" מספרת בסיל, גננת מהרצליה, "בגן יש סדר יום ברור שהגננות מנחות. צריך להתעקש עליו, אבל לא באותה מידה". לדבריה, "מותר גם לפעמים פשוט לשחרר שהילדים יעשו מה שהם רוצים".

    יעל בסיל, ""מותר גם לפעמים פשוט לשחרר". (באדיבות המצולמת)

    גם בימי הבידוד, המחנכות נותנות להורים מבט על על המערכת השבועית, התכנון השבועי והמטלות לאורך היום – הכל לפי תוכנית הלימודים הרגילה – זוהי אחריותן. לפי ארבע נשות החינוך, האחריות של ההורים היא לעזור למורים לבצע אותה. "ההורים צריכים לדעת שלמורים חשוב לא להעמיס יותר מדי לא על הילדים ולא על עליהם, ולכן מתאמצים ליצור שגרת לימודים מרווחת עם הפסקות" אומרת שירי.

    את הסביבה הלימודית החדשה ניתן לנצל לפעילויות מסוג חדש. למשל בישול לימודי. נחשון בר סלע מזכירה שילדים קטנים אוהבים להיות במטבח עם ההורים שלהם, לראות איך דברים עובדים ונוצרים. את רוח היצירה במטבח אפשר להפוך לשיעור: לקחת מתכון, לקרוא את רשימת המרכיבים והכמויות. "זה שיעור של חשבון ושפה ביחד", היא מסבירה. אחר כך מכינים ביחד מנה יפה, מצלמים ושולחים לכל הכיתה. "חינוך מפעיל – ממש כמו שעושים לפעמים בבית הספר".

    גם לבנון, גננת בחינוך המיוחד בחדרה וסטודנטית לפסיכותרפיה, מבקשת להזכיר שחשוב לא להעמיס על הילדים. "ההורים לא צריכים להפוך למחנכים מהמקום של המורה והגננת, זה רק יכול לפגוע בקשר בין ההורים לילד" היא אומרת, "לא צריך לפתח יותר מדי מחויבות לעשייה מתמדת, כמו שרבים מההורים מצפים מעצמם. פשוט למצוא את האיזון ולהשתדל להמשיך להיות הורים".

  • מה עושים עם החברים?
  • "אפשר לשבת בשיחה בשידור חי עם כל הילדים. זה קשה, אבל זה מפגש חברתי שאנחנו המורות מנסות לקיים", מספרת שירי.

    יוליה שירי, מפגש חברתי בשידור חי. (באדיבות המצולמת)

    לדברי בסיל, בגישות החינוכיות החדשות הגננת ממלאת יותר תפקיד של מתווכת, ומאפשרת לילדים את ההזדמנות לפתור בעיות. "הם צריכים להתמודד עם תסכולים וזה חלק מההתפתחות שלהם", היא אומרת.

    אם יש יש אחים ואחיות בבית, זה זמן טוב לאפשר  להם להיות יותר אחד עם השני, כדי להמשיך את המפגשים החברתיים. במקביל, מומלץ לעודד אותם לתקשר עם חברים באמצעיים טכנולוגיים. נשות החינוך מזכירות שהורים יכולים להילחץ, באופן טבעי, מהחשיפה לדינמיקות חברתיות שאינן מוכרות להן, ומבקשות להזכיר שילדים (גם הקטנים שבהם), מסוגלים להתמודד עם מתחים חברתיים

  • מהי הבעצם הלמידה המקוונת?
  • הוראה המקוונת היא ניסיון להמשיך את שגרת הלימודים כמה שרק אפשר, הן לצרכים חינוכיים והן לשם ניסיון להתמודד עם חוסר הוודאות שבמצב החדש. נחשון בר-סלע מדגישה שהלמידה המקוונת יכולה להתקיים רק בתמיכת ההורים. "הגישה של ההורים היא הכל", היא טוענת, "רק אם ההורים יתווכו לילדים שהלמידה המקוונת היא למידה רצינית – הילדים התייחסו אליה ככה".

    לדבריה, "צריך להיות פה שיתוף פעולה אמיתי, דווקא בגלל מצב חוסר הוודאות, בין ההורים לצוות החינוכי – שילדים ירגישו בטחון בזה שיש את השגרה שלהם".

    שירי מציינת ששגרת הלימודים ממשיכה כמה שרק אפשר. "אנחנו משתדלים לא להעמיס לא על הילדים, וגם לא על ההורים – אבל כן לומדים בדיוק איפה שהפסקנו", היא אומרת.

    מכיוון שהמורה לא יכולה להיות זו ששומרת ומפקחת על גבולות הזמן וביצוע המשימות, ההורים נדרשים להגדיר מול הילדים את שעות הגשת המשימות. בנוסף לכך, האינטרנט עשיר בתכנים איכותיים, מאתר מט"ח דרך סרטונים לימודיים ביוטיוב ועד פודקאסטים לילדים עם פרקים חינוכיים שמלווים משימות. ובקשר למבחנים? ובכן בינתיים התלמידים ביסודי יכולים לא לחשוש מכך, לא צפויים להתקיים כאלה בקרוב.

    "בלמידה מקוונת נפתח עולם לקשר אישי מסוג אחר" מספרת נחשון בר-סלע, "אפשר להגיב לכל ילד באופן אישי באמת, בכיתה זה הרבה פעמים רועש וקשה להתייחס לכולם באמת. אני רואה עכשיו שאני באמת מתעמקת".

  • הילדים יודעים מה טוב עבורם (ואפשר לאפשר גם משחקים וגם לימודים)
  • ההורים אולי ירצו להקדיש יותר זמן לילדים, בשביל לכפר על החסך שנוצר מביטול הגן או בית ספר, אבל זה לא בהכרח מה שילדים ירצו לעשות. "זה בסדר גם לזרוק את האחריות על הילדים ולהגיד להם שימצאו תעסוקה בעצמם", אומר בסיל, "גם אני בגן מקבלת המון פניות מילדים שכל הזמן צריכים אותי ולפעמים אני אומרת להם פשוט ללכת לחפש – לא מתוך זריקת אחריות, אלא כדי לאפשר להם להבין בעצמם מה הם רוצים לעשות".

    סימה לבנון, "לשאול את הילדים מה הם רוצים לעשות". (באדיבות המצולמת)

    לבנון מוסיפה כי "עכשיו זה זמן לייצר סדר יום ולשאול את הילדים מה הם רוצים לעשות. יש הרבה משמעות למשחק. לא רק שאפשר ללמוד גם דרך משחק, הוא גם מקרב בין ההורים והילדים וגם עוזר להם להתפתח".

    נחשון בר-סלע אומרת כי "אפשר לשים תכנים חינוכיים של החינוכית או סרטונים ומשחקים לימודיים ביוטיוב, טבגל מקרה תמיד ניתן להתייעץ על כך עם המורות". עם זאת היא מדגישה כי "מאוד חשוב שלא לחשוף את הילדים לחדשות, כי זה מלחיץ".

    שירי ממליצה לשלב בין פעילות מכוונת ומוגדרת בבוקר, לדאוג לארוחת צהריים ומנוחה, ואז חזרה לעוד פעילות מכוונת.

  • קשיי למידה וחינוך מיוחד
  • בכל הנוגע לתחום החינוך המיוחד, ארבע נשות החינוך מציינות שההורים הם אלו שמכירים את הילדים שלהם והאתגר החינוכי  פה מוטל על המורים. "במקרה הזה, מתאימות מטלות ייחודיות, קשר אישי ומשימות שאפשר לעשות לבד בליווי אישי עם המורה וקבלת פידבקים אישיים", אומרת נחשון בר-סלע.

    "פשוט לדבר עם הילד, לפעמים התנהגות שלו לא תמיד מובנת לנו והוא פשוט זקוק לתשומת לב, לחיבוק" היא מוסיפה, "השיתוף בין ההורים הילדים הוא מאוד חשוב ועכשיו אפילו יותר".

    לבנון מדגישה את החשיבות המוגברת של עקביות ושגרה עבור ילדי החינוך המיוחד, וממליצה כפתרון לחוסר הוודאות להכין לילדים לקראת מה שצפוי לקרות. "אפשר לעשות את זה בכרטיסיות או על לוח – כמו בגן או בכיתה" היא אומרת, "אם יש שינויים, לדאוג להסביר אותם בפירוט ולהכין אותם. אין מה לעשות, החיים הם דינמיים. חשוב לתווך את הסיבות בגללן אנחנו נמצאים בבית ולא הולכים לבית הספר".

    והכי חשוב, לא להושיב את הילדים כל היום מול הטלוויזיה.  "שיהיה זמן מאוד מוגדר ביום" מדגישות לבנון ונחשון בר-סלע, "ילדים על הספקטרום במיוחד חייבים את ההפעלות, כי זמן המסך יכול להגביר את הניתוק שלהם מהסביבה".

    בימים האחרונים עמלים במשרד החינוך לייצר מערך מקוון  לילדי החינוך המיוחד, המשולב וילדים עם קשיי למידה בחינוך הרגיל.

  • רוגע
  • להסביר, להסביר, להסביר. להסביר שהנגיף לא מסוכן לילדים אבל צריך לשמור על עצמנו וגם שלא מעבירים הלאה. להיות רגישים לסבא וסבתא "ובעיקר לא להפחיד סתם" אומרת המורה שרון

    הבידוד הוא הזדמנות, אומרות הארבע, ללמוד בצורה אחרת על עצמנו, על המשפחה שלנו ועל המדינה שלנו. עוד הן מבקשות לא להילחץ מהמצב החדש ודווקא ללמוד אותו וממנו. "הרתמות ההורים והמורים תאפשר בטחון שהילדים באמת זקוקים לו – והוא יאפשר גם לנו המבוגרים בטחון ויציבות שגם אנחנו זקוקים", אומרת שירי.

    לקחת הכל בפרופורציות. גם לימודים, גם החדשות שסביבנו – אם ילד לא למד היום, לא קרה כלום. כל דבר יכול להמתין. אם  ניצור סדר יום – נוכל ליצור סביבות מקרבות ומחשלות.

    Leave a Reply

    Name *
    Email *
    Website