מסכמים ונפרדים

"אין רבים בצה"ל שתכלית שירותם הצבאי היא סיוע הומניטרי לאזרחים במדינה עוינת. אין רבים אשר זכו, גם בכל תקופת חייהם, להציל כל-כך הרבה אנשים", כך אמר מפקד פיקוד צפון אתמול (ראשון) בערב הוקרה ופרידה ממנהלת שכנות טובה תחת הכותרת "סיום המאמץ ההומניטרי".

במשך 33 שנים של סיוע הומניטרי על ידי הארגון בכל העולם, פרויקט שכנות טובה "היה מעל ומעבר"

הסיקור המלא


  • פרשנות //
    “הסורים החדשים”

  • גבול סוריה //
    “מדוע תחדל האהבה בגבול?”

  • החזית הסורית //
    “חתירה ליציבות במרחב”

מנהלת שכנות טובה פעלה כשנתיים, מתוך חמש שנים של סיוע הומניטרי ישראלי בגבול הסורי, עד הקיץ האחרון במהלכו כוחות משטר אסד השתלטו מחדש על רמת הגולן הסורית. הטקס נערך במעמד מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד עוצבת "הבשן", תת-אלוף עמית פישר ומפקד מנהלת "שכנות טובה", סגן-אלוף אייל דרור, מפקדים, לוחמים, מנהלי בתי החולים, נציגי ארגוני סיוע הומניטרי, בני משפחה ומוזמנים נוספים. במהלך הערב הוצגו קטעי עדויות של מפקדי צה"ל על תחילת הפעילות ההומניטרית, עבודת צה"ל יחד עם הגורמים האזרחיים, שליחותם של העוסקים במלאכת הצלת החיים למול המשבר ההומניטרי הקשה ברמת הגולן הסורי והשפעת המפגש האנושי בין אזרחי המדינות האויבות על חיי כל המעורבים.  

מפקד מנהלת "שכנות טובה", סגן-אלוף אייל דרור. (צילום: דובר צה"ל).

מפקד המנהלת דרור אמר לדבר ראשון כי במסגרת המאמץ שהתרחש בין השנים 2012 עד 2018 מדינת ישראל סייעה לאלפי פצועים סוריים בתוך מדינת ישראל והעבירה סיוע הומניטרי של ביגוד, מזון, ציוד ותרופות לאוכלוסיה של כ-200 אלף סורים. "בערב הזה אנחנו מתכנסים פה כולנו להודות לגורמים גם הצבאיים ובעיקר האזרחים, מנהלי בתי החולים והצוותים המופלאים שלהם שעבדו יומם ולילה בשביל החולים והפצועים הסורים, לאנשי ארגוני הסיוע שעבדו בשותפות מלאה עם אנשי מנהלת שכנות טובה ואפשרו לנו להעביר את הסיוע ההומניטרי הכל כך רחב הזה".

דרור בדבריו הדגיש כי פעילות הסיוע ההומניטרי נולדה כחלק מתפיסת הביטחון, של צה"ל למול השינויים שקרו בגבול הסורי בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. "למעשה התחלנו עם פינוי הפצועים, הבנו שנצליח להשפיע על אוכלוסייה סורית ששנים התחנכה לשנוא אותנו ולייצר תהודה חיובית. זה היה עוד נדבך במשימת השמירה על הגבול. היא התחילה ככה אך אם הזמן היא הפכה להיות המעשה הנכון לעשות, לעזור לאזרחים חפים מפשע שמידי יום נפגעים, שחיים בתנאים אזרחיים קשים והייתה לנו את היכולות והזכות לסייע להם.

איך מנהלת שכנות טובה השפיעה על המציאות? האם היא עמדה במטרות שלה?

"כקצין צה"ל אני יכול להגיד שהמשימה של הגנה על גבול הצפון הוכתרה בהצלחה במהלך השנים האלה. לא יצא פיגוע מהשטח הסורי לכיוון מדינת ישראל. אני גם חושב שיש פה השפעות של מעבר, בצד השני קיימים היום מאות אלפי אזרחים שעד לפני 6 שנים שנאו אותנו, ראו בנו אויב והיום לכל הפחות הם מבינים שהיינו היחידים שעזרו להם בשנים הקשות שלהם".

טרי טיפטון, מלואיזיאנה, ארה"ב מנהלת המשימה של ארגון הסיוע הנוצרי פרינד-שיפס שהקים את מרפאת השדה בתוך סוריה, אמרה כי במשך 33 שנים של סיוע הומניטרי ע"י הארגון בכל העולם, פרויקט שכנות טובה "היה מעל ומעבר" והוסיפה, "מערכת היחסים הטובה שנוצרה עם צה"ל התפתחה גם ברמה האישית עם הפיקוד לחברות עמוקה. אנחנו ראינו צד של ישראל שהרבה מהעולם מסרבים לראות". במענה לשאלה מדוע לא נשארו להמשיך לפעול מעבר לגבול גם תחת משטר אסד, אמרה טיפטון כי הם היו מעוניינים להשאר בצד השני של הגבול "אבל אני יודעת שהחולים היו מפחדים לבוא מפחד המשטר". ג’יני ריבר (50), מוושינגטון התנדבה יחד עם בעלה במשלחת ארגון פרינד-שיפס ברמת הגולן. בעלה היה בפועל פעיל במרפאה ותפקידה שלה במקביל היה לדאוג להעברת הציוד הלוגיסטי בתוך ישראל אל הגבול. "באנו לישראל לסייע בפרויקט. רציתי לבוא כדי לברך את ישראל. רציתי להראות לסורים שאמריקה, הנוצרים וישראל לא אויבים שלהם" אמרה ריבר והוסיפה, "אני מאמינה שהצלחנו. נגענו בליבותיהם והם יזכרו אותנו. הם אמרו לנו ‘חשבנו שישראל היא האויב אבל אתם היחידים שעזרתם לנו’".

גל לוסקי, מייסדת ומנכ"ל ארגום הסיוע IFA אמרה לדבר ראשון כי המנהלת צלחה "הרבה מעבר לרעיון שהוא מבורך ומקושר ישירות לדנ"א שלנו כיהודים שמקדש חיים ולא רק את החיים שלנו". לוסקי בדבריה אמרה כי התקשורת הישירה בין אזרחים ישראלים לרופאים ואזרחים סורים, "לאו דווקא באמצעות הצבא, בנתה מערכת אמון שהייתה לנקודת אור משמעותית". על רקע הפסקת פעילות הסיוע ההומניטרי בסוריה אמרה לוסקי בצער, "מה ששובר לנו את הלב הוא שאנחנו כארגון חיים את מה שלא הצלחנו. מבחינתנו בישראל המלחמה הזו נגמרה אבל לא בשביל הצד השני. עזבנו כי נסגרה האפשרות לסייע ולא בגלל שנגמר הצורך. סוריה תלך לתהליך שיקום של עשרות שנים ואני  מאחלת לסורים שיצליחו לשקם את האמון בינם לבין ההנהגה שלהם ומפללת שיהיה לנו כארגון אזרחי חלק בתהליך שיקום מערכת הבריאות".

 סא"ל דרור אמר בנאומו כי, מדינת ישראל בחרה שלא לעמוד מהצד נוכח ההרג המתחולל והחליטה לסייע לאזרחים חפים מפשע. "בפעילות מחושבת, המבוססת על למידה מתמשכת והבנה אזרחית עמוקה של הצד הסורי שנרכשה במפגשים רבים, פעלנו צעד אחר צעד בכדי לבנות את האמון הנדרש, לגשר על הפערים ולאפשר את הרחבת הסיוע המועבר. בערב זה, המסכם שנים רבות של פעילויות הומניטריות על הגבול המתובלות במספר רב של רגעים אנושיים מרגשים –  אבקש להודות לכל השותפים בפרויקט ייחודי זה". דרור ציין בנאומו גם כי סיום תפקידו מביא עימו גם את שחרורו משירותו הצבאי. "בימים אלה אני מסיים 24 שנות שירות בצבא ההגנה לישראל ובליבי תחושה עצומה של גאווה ישראלית לאחר פיקוד על פרויקט ‘שכנות טובה’, גאווה על הזכות להשתייך לצבא ההגנה לישראל ולחיות במדינתנו", דברי דרור.

מפקד פיקוד צפון אלוף יואל סטריק (משמאל) ומאו"ג 210 תא"ל עמית פישר בערב פרידה והוקרה למנהלת "שכנות טובה". (צילום: דו"צ)

מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק הודה לאנשי מנהלת ‘שכנות טובה’, "כולכם, מילאתם שליחותכם בהושטת סיוע לאלפי פצועים שנפגעו במלחמת האזרחים בסוריה, והובאו לגבול ישראל לקבל סיוע. אין בפי מילים שיוכלו לתאר היטב את ההוקרה העמוקה שמגיעה לכם – על האנושיות, על יכולת הנתינה, המסירות שבהן ביצעתם את מלאכתכם החשובה". לסא"ל דרור אמר סטריק בהערכה כי, "לא רבים הם לובשי המדים שמצליחים להטביע חותם אנושי וערכי בצורה כל-כך ממשית ובזמן קצר – ואתה הגדלת לעשות זאת, ואני מודה לך ולמשפחתך. בתום שנים ארוכות, בהן היו הישראלים לאויב בעיני שכננו ברמת הגולן הסורית, ראו אותנו לראשונה כמי שטיפלו, שחמלו, שהעניקו סיוע".

סטריק בדבריו התייחס למציאות הביטחונית המורכבת בגבול הסורי על רקע ניסיונות ההתבססות של כוחות איראנים. "אנו מבחינים היטב בניסיונות ההתבססות ההולכת וגוברת של איראן באזורים רבים בסוריה" אמר והוסיף, "אנו רואים כיצד מנסים האיראנים להשתמש בשטח סוריה כנתיב להעברת אמל"ח לארגון הטרור חיזבאללה בלבנון. אנו יודעים כי חיזבאללה מנסה לבסס תשתיות טרור ברמת הגולן הסורית בסמוך לגבולנו, כחזית שניה לדרום לבנון. צה"ל לא יאפשר זאת. מי שמבקש לערער את ביטחונם של אזרחי ישראל – בטווח המידי או הרחוק – ייתקל בצה"ל עוצמתי, חד, שמודע היטב לנעשה מעבר לגבולו, ופועל בנחישות ובתקיפות נגד דורשי רעתנו".

העשייה ההומניטרית הנרחבת וארוכת השנים, הגיעה לסיומה עם חזרת המשטר הסורי לאזור דרום סוריה. לצד זאת כדאי לציין כי גורמים מארגוני הסיוע אמרו לדבר ראשון כי כל תשתית החילוץ וההצלה האזרחית בצד הסורי לא קיימת מאז השתלטו כוחות המשטר חזרה על האזור. "משלב מוקדם במלחמת האזרחים משטר אסד ראה בכוחות הרפואה וההצלה, שלא סרו למרותו, בוגדים בדרגה החריפה ביותר. מי שהיו בקשר איתנו ולמעשה שיתפו איתנו פעולה במבצע ההומניטרי נאלצו לברוח מאחר וידעו כי לא יזכו להגנת המשטר וכי הם צפויים להשחט". לשאלת דבר ראשון אמר הגורם כי אותם אנשים ברחו לכיוון טורקיה ולירדן.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website