מספר הפניות לער”ן בנושא אובדנות גדל בעשרת הימים האחרונים

מספר הפניות בנושא אבדנות, לקו החירום של ער"ן (עזרה ראשונה נפשית), גדל בעשרת הימים האחרונים, וחלקן קשורות במצב הכלכלי. "הסיפור הכלכלי נוכח היום יותר", אומר דוד קורן, מנכ"ל ער"ן, "מיליון איש איבדו את מקום עבודתם ונמצאים באי ודאות אדירה. אתמול בלילה היו שתי שיחות כאלה. זה סיפור מאוד קשה. לכן לא מפתיע שיש פניות כאלה וסביר שיהיו עוד".

במהלך ימי הקורונה גדל מספר הפניות לקו החירום הנפשי, בכל הנושאים, ביותר מפי שלושה, מ-כ-400 פניות ביום בשגרה לכ-1,400 פניות ביום. הפניות נחלקות, לדברי קורן, לשלושה סוגים: "חרדה, בדידות ומערכות יחסים בתוך המשפחה".

אופי הפניות משתנה, לדבריו: "לאורך התקופה הייתה מטוטלת בין הצד הרפואי-בריאותי לצד הכלכלי. בשבועות האחרונים הנושא הכלכלי מורגש הרבה יותר. המטוטלת לאט לאט זזה לצד הכלכלי".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

על העלייה בפניות בנושא אובדנות אומר קורן: "זה דבר שתמיד מגיע בשלבים. במצב חירום ומצוקה קריטית, יש סוג של התגייסות ונושא האובדנות יורד. עכשיו רואים את העלייה. כל יום יש פניות, צפינו את זה. כ-4% מהפניות אלינו הן בנושא האבדנות. היעילות והניסיון שלנו לא יסולאו בפז. בזמן הקורונה הצלנו 800 אנשים. השירות שלנו בנושא הצלת חיים כל כך יעיל ומוכח, שמה שמתסכל אותנו הוא אנשים שחווים אובדנות ולא מתקשרים, שלא יודעים שלחייג 1201 יכול לסייע".

איך אתם מסייעים לאדם אובדני שנמצא במצוקה כלכלית?
"נדבר איתו. תוך כדי השיחה נבדוק אם יש אלטרנטיבה שלא חשב עליה. חשוב להיות איתו ולדאוג שמישהו יגיע אליו – מד"א, משטרה, כוחות רווחה. חשוב שתהיה מעורבות של אנשים קרובים ואנשי מקצוע, זה חלק גדול מהפתרון".

"העזרה הכי גדולה שאפשר לתת", מוסיף קורן, "כמה שזה נשמע טריוויאלי, היא לענות על הצורך של אנשים לחלוק, לא להיות לבד, לקבל לגיטימציה שלחשוש זה טבעי. העובדה שאת מפחדת ואתה חרד זה בהחלט לגיטימי. זה רוב הסיוע שאנשים זקוקים לו. החוסן הנפשי של העם שלנו בהחלט טוב", מעודד קורן. "יש כאלה שאומרים שבעוד כך וכך זמן יהיו פה מיליונים בפוסט טראומה, זה לא נכון. רמת החרדה היא בהחלט בתוך הנורמה המובנת בתנאים האלה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website