מפשילים שרוולים: גרמניה תגייס חוב של 156 מיליארד אירו

שר האוצר הגרמני אולף שולץ הודיע על הכוונה להציג מחר (שני) על שולחן הממשלה תכנית השקעות של 156 מיליארד אירו, שתמומן מגיוס חוב, כך דיווח על פי דיווח הפיננשייל טיימס. מדובר בהיפוך גמור במדיניות הגרמנית, שדגלה בצמצום חובות לעצמה, ובאכיפת מגבלות יחס החוב-תוצר של האיחוד האירופי גם על מדינות חברות אחרות.

הסיבה לשינוי היא החששות מעוצמת המשבר הכלכלי שנלווה להתפרצות נגיף הקורונה, שההתמודדות עימו משתקת חלקים ניכרים בכלכלה. לצד ההשקעה הישירה מתקציב המדינה, תקים ממשלת גרמניה קרן השקעות בגובה 100 מיליארד אירו שתופנה לחברות בקשיים, תמורת חלק או כלל המניות שלהן. במלים אחרות, בגרמניה מתכוונים להלאים חברות, מבלי לומר אם מדובר במדיניות מוגבלת בזמן. שולץ מתכנן גם להעניק ערבויות מדינה להלוואות בהיקף של עד 400 מיליארד אירו, ולהלוות לבנק הפיתוח של המדינה (KFW) עוד 100 מיליארד אירו, כדי לעזור תזרימית לעסקים בקשיים.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל ושר האוצר הגרמני, אולף שולץ, הופכים את המדיניות על פיה. (Photo by Britta Pedersen/picture alliance via Getty Images)

עוד לפני המשבר הנוכחי, התגברו הלחצים במדינה לשנות את מדיניות צמצום החוב, לנצל את העובדה שהריבית עליהן שלילית ולקחת הלוואות חדשות בהיקף משמעותי, כדי לטפל בתשתיות המיושנות במדינה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בריסל מרפה את הכללים

לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, אתמול החליטה הנציבות האירופית בבריסל להשעות את המגבלה על גירעונות ממשלתיים ויחס החוב-תוצר, כפי שנקבעו באמנת מאסטריכט בתחילת שנות ה-90. מדובר בכללי ‘אחריות תקציבית’ נשענו על השקפה פוליטית ללא גיבוי כלכלי כלשהו. מאז ועד היום מעטות מדינות האיחוד שהקפידו על הכללים, אך כעת מסכימים שרי האוצר של המדינות החברות שעצם השארת הכללים בתוקף פורמלי מקשה על מציאת פתרונות למשבר הנוכחי.

המנגנון שנקבע אתמול בבריסל דומה ל’קופסה התקציבית’ שהוכרזה בישראל בימי ההתנתקות: הכספים שיוציאו הממשלות לשם התמודדות עם המשבר הנלווה להתפרצות נגיף הקורונה יוחרגו מחישובי הנציבות לגבי גירעון וחוב. ההחלטה אמורה להיות מאושרת בפגישה הבאה של שרי האוצר של האיחוד. כבר כעת, צופים באיחוד מיתון שינוע בין 1% ל-2.5% אחוז מהתוצר, בשל המגיפה.

אוסטרליה מזרימה כספים למשק

לפי דיווח נוסף של רויטרס, אוסטרליה תגדיל את חבילת החילוץ שלה  ב-66.4 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-38 מיליארד דולר), כתוספת תקציבית. מדובר בהחלטה שלישית בסדרה, לאחר בשבוע שעבר הכריזה הממשלה השמרנית של על הזרמת 105 מיליארד דולר אוסטרלי, כתוספת שנייה להחלטה המקורית על הזרמת 17.6 מיליארד דולר אוסטרלי.

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון. ממשלה שמרנית, מדיניות ליברלית. (צילום: (Mark Metcalfe/Pool Photo via AP).

"יש הרבה כאב בדרך, אבל אנחנו הולכים לרכך את המכה הכי טוב שנוכל", אמר ראש הממשלה סקוט מוריסון כשהודיע על ההחלטה השניה. כלכלנים צופים כי האבטלה באוסטרליה תעלה בחודש הבא לשיעור של 7%, לעומת 5.3% כיום, לאחר שהמדינה חווה את ההתכווצות הכלכלית הראשונה מזה שלושים שנה.

בישראל לא הוכרזה עד כה חבילת סיוע של ממש, אלא שני מהלכים תזרימיים – קיצוצים של שני מיליארד שקלים בתקציב המדינה, על מנת לפנות כסף נוסף להיערכות הממשלה לטיפול בהתפרצות הקורונה, כאשר מיליארד שקלים הוקצו למערכת הבריאות. בנוסף, הוקצו עד 8 מיליארד שקלים לקרן הלוואות לעסקים, אך אין לדעת כמה מסכום זה ינוצל.

בראיון לדנה וייס בערוץ 12 אמר אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "צריך לפרוץ את מגבלת התקציב, בשביל זה צריך כנסת. צריך ממשלת חירום או ממשלת אחדות חירום".

גם תחת ממשלת המעבר הקיימת, ומגבלות התקציב הנוקשות המתחייבות ממצב זה, ניתן היה להוציא 11 מיליארד שקלים מעבר למה שהוציאה המדינה בחודשים ינואר ופברואר. הכספים הללו ניתנים לשחרור גם כעת. בנוסף, לרשות הממשלה עומדות קרנות חוץ תקציביות ויתרות מטבע חוץ גבוהות מאי פעם, מה שיכול לאפשר לה לגייס חובות תחת תקנות שעת חירום.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website