מראשית החורף עלה מפלס הכנרת בכמעט חצי מטר, ואלו חדשות מאוד טובות

מפלס הכנרת עלה השבוע ב-25 ס"מ בעקבות הגשמים העזים. על פי הודעת רשות המים מפלס הכנרת עמד הבוקר (חמישי) על 214.18 מטר. אולם חשוב להדגיש כי לכנרת מלאה חסרים עוד 5.38 מטר. המפלס נמצא עדיין 1.18 מטר מתחת לקו האדום התחתון, ורק 0.68 מטר מעל הקו השחור. הסופה שככה וצפויה להתחדש בשבוע הבא, כך שסוף השבוע הקרוב יהיה נוח ואידיאלי לטיולים.

מיום ראשון עד הבוקר, ירדו כמויות משקעים יפות, בעיקר בצפון הארץ וסביב אגן ההיקוות של הכנרת. כמויות אלו גרמו לזרימות יפות בנחלים השונים באגן, התורמים לעליית מפלס הכנרת. רק הבוקר עלה המפלס ב-5.5 ס"מ נוספים לעומת אתמול, כאשר מתחילת עונת הגשמים עלה המפלס עד כה ב-47.5 ס״מ. ברשות הכינרת מקווים, כי המערכת החורפית הגשומה תחזור בשבוע הבא ותוסיף עוד מים לשטחי החקלאות, הנחלים, המאגרים והאקוויפרים וכמובן לכינרת.

הסופה הנוכחית, שפתחה את החורף הישראלי, הייתה עשירה במשקעים. כעת כולם מקווים כי הדבר יעיד על חורף שיעמוד בממוצע המשקעים השנתי, ואולי אף מעבר לכך. שינוי מרענן אחרי חמש שנות בצורת. אמש נרשמה בנהר הירדן באזור גשר הפקק ספיקה של 110 קוב לשנייה, דבר שלא נמדד מאז חורף 2013. בחורף ממוצע עלה הכנרת במטר עד מטר וחצי לערך. זכורים במיוחד הם החורפים של 1992 ו-2003 בהם עלה המפלס בכ-4 מטר בשנה אחת. עוד חשוב לציין כי האידוי של הכנרת גורם לה לאבד כס"מ בממוצע בחודשי הקיץ.

המגמות האקלימיות של השנים האחרונות, הנובעות בין היתר משינוי האקלים הנגרמים מההתחממות הגלובלית, מעידות על מיעוט בגשמים באזור מזרח הים התיכון וריבוי שנות בצורת. לצד ההתמעטות הגשמים, וצימצמום משאבי המים, מתרחש גידול רב בביקושים למים בשל הגידול באוכלוסייה והעלייה ברמת החיים. מדינת ישראל השכילה להיערך במידה רבה ובעזרת מהפכת ההתפלה של העשור האחרון הצליחו קברניטי משק המים בהובלת רשות המים לשמר את יציבות אספקת המים לתושבי מדינת ישראל. כיום מספקת ההתפלה כ-80% מהמים לבתים, ומי קולחין מושבים מספקים מים רבים למגזר החקלאי.

גשם (צילום: שי ניר)

עם זאת חמש שנות הבצורת נתנו את אותותיהן על משק המים שנמצא על פי הערכות בגירעון של 2.5 מיליארד קוב. כשלכנרת חסרים כמיליארד קוב מים. הגרעון העמוק הזה, שברור שלא ייפתר בחורף ברוך גשמים אחד, הוביל בחודש מאי לחידוש הקמפיין "ישראל מתייבשת", הקורא לאזרחים לצמצם את צריכת המים הביתית שלהם על ידי קיצור מקלחות ותיקון נזילות ועוד. בנוסף בחודש יוני הממשלה אישרה את תכנית משרד האנרגיה לשיקום משק המים. משק המים נמצא כיום בפתחה של תנופת פיתוח נוספת לצורך המשך שמירת יציבות משק המים ומעבר להסתמכות על מים מטופלים- מותפלים וקולחין, על חשבון המים הטבעיים של הכנרת והאקוויפרים.

הכנרת, שפעם הייתה משאב המים העיקרי של ישראל, הפכה כבר מזמן סמל למצב משק המים בישראל שהנו בכי רע. למרות שבשנים האחרונות הצטמצמו משמעותית שאיבות המים מן הכנרת, והיא מספקת מים לאזור טבריה בלבד, מצבה ממשיך להיות עגום בעקבות חמש שנים של בצורת. מלבד המפלס הנמוך, החלו לאחרונה ברשות המים לדאוג מעלייה במליחות מי האגם הלאומי.

חוסר השאיבה לצד סכר דגניה, אידוי מי האגם ומיעוט הגשמים באגני ההיקוות (הנחלים המזינים את הכנרת – מ.ה) הובילו למצב בו יש תחלופה מעטה של מים בכנרת, דבר המוביל לעלייה במליחותם ולאפשרות להתרחבות של מיני אצות הפוגמות באיכות המים ובאיזון המערכת האקולוגית של האגם. ניתן לקוות שירידת הגשמים האחרונה תסייע גם בנושא זה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website