משבר פוליטי ביוון על רקע הסכם שמביא לסיום הסכסוך עם מקדוניה

הסכם לסיום הסכסוך בין יוון למקדוניה שאושר שלשום (שישי) בפרלמנט המקדוני עשוי להפיל את ממשלת יוון. ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, אמר היום כי יעלה לסדר הצבעת אמון בממשלתו וזאת לאחר ששותפתו היחידה לקואליציה הודיעה על פרישה בעקבות ההסדר עם מקדוניה.

הפרלמנט במקדוניה אישר שלשום לערוך שינויים בחוקה על מנת שתוכל למלא את תפקידה בהסכם שנחתם עם יוון ובכך לסיים 27 שנות סכסוך בין שתי המדינות השכנות. במסגרת ההסכם, תשנה מקדוניה את שמה ל"רפובליקה הצפונית של מקדוניה" ויוון תאפשר לה להצטרף לאיחוד האירופאי ולברית נאט"ו. כל 81 המחוקקים שנכחו בפרלמנט הצביעו בעד השינוי. 39 הנותרים החרימו אותו, אך היה צורך רק ברוב של שני שלישים. "הערב נכתב פרק היסטורי חדש במולדת שלנו", מסרה ממשלת מקדוניה. "עכשיו אפשרי לחלוטין לממש את שתיים מהשאיפות המדיניות הגדולות ביותר שלנו – חברות בנאט"ו ובאיחוד האירופאי". עתה דרוש גם אישורו של הפרלמנט באתונה כדי ליישם באופן רשמי את ההסכם, שנחתם ביוני. במסגרת ההסכם תשנה המדינה את החוקה שלה כדי לאמץ את השם החדש. הרפובליקה של צפון מקדוניה תציג את עצמה מעתה בשם זה הן לאזרחיה והן לעולם.

ראש הממשלה היווני, אלכסיס ציפרס. ארכיון (AP Photo/Petros Giannakouris)

שר ההגנה היווני התפטר היום במחאה על ההסכם. בצאתו מפגישה שנערכה הבוקר עם ראש הממשלה ציפראס אמר פאנוס קמנוס מרשימת "היוונים העצמאיים", המזוהה עם הימין ביוון, כי "עניין השם של מקדוניה לא מותיר ברירה אלא להקריב את כסא השר". התפטרותו של קמננוס, ופרישת מפלגתו מהקואליציה מותירה את מפלגתו של ראש הממשלה לבדה ומפזרת למעשה את הממשלה. פיזור הממשלה יוביל כנראה להקדמת הבחירות שאמורות היו להתקיים באוקטובר. אולם ציפראס, העומד בראש מפלגת ציריזה לה 145 מושבים מתוך 300 המושבים של הפרלמנט, לא יתקשה למצוא תומכים בהסכם מבין שורות האופוזיציה.

יוון, שאחד ממחוזותיה הצפוניים נקרא מקדוניה, חוששת כי השם של שכנתה מצפון מרמז לשאיפותיה הטריטוריאליות, הנעוצות בשורשים המשותפים שלהן באימפריה של אלכסנדר מוקדון. היוונים רואים במוקדון אחד מאבותיהם ומתנגדים לניכוסו על-ידי המקדונים, כפי שמרמז שם המדינה. עם פרישתה של מקדוניה מיוגוסלביה בראשית שנות התשעים, אתונה השתמשה בזכות הווטו שלה כדי למנוע את הצטרפותה למוסדות בינלאומיים ואירופאים, וגרמה לכך שבאו"ם שמה הרשמי של המדינה הוא ‘הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה’.

ראש ממשלת מקדוניה זורן זאייב בנאום על משאל העם. 30 בספטמבר 2018(AP Photo/Boris Grdanoski)

ציפראס בירך את מקבילו המקדוני, זוראן זאייב, על אישור ההסכם והבטיח להתחיל מיד בתהליך לאישור ההסכם בפרלמנט. על אף שהסגן שלו מתנגד להסכם, ציפראס הביע ביטחון כי יוכל לאשר את ההסכם בגיבוי האופוזיציה.

לפני כשלושה חודשים נערך במקדוניה משאל עם בו הצביעו מעל 91% מהמשתתפים בעד הסכם הסדרת היחסים עם השכנה יוון, אשר עיקרו שינוי שמה של המדינה. אולם כדי שלמשאל יהיה תוקף, לפחות מחצית מבעלי זכות הבחירה נדרשו להצביע, ורק כשליש מהם השתתפו במשאל -מה שמעיד על חוסר נכונותם של מרבית המקדונים לשנות את שם המדינה. הסלביים במקדוניה, המהווים רוב בניגוד למיעוט האלבני אשר עמו מזוהה ראש הממשלה, מונהגים בידי מפלגת הימין הגדולה המזוהה עם רוסיה ומתנגדת להצטרפות לאיחוד האירופאי. נציגי מפלגת האופוזיציה וכן הנשיא הפרו-רוסי התנגדו להסכם עם יוון. כמה מאות מפגנים מחו נגד ההסכם מול הפרלמנט בשלושת הימים האחרונים. הם רואים בשינוי השם מחיר גבוה מדי רק בעבור הצטרפות לארגונים בינלאומיים.

מתנגדי משאל העם במקדוניה מפגינים בזמן משאל העם. 30 בספטמבר 2018 (AP Photo/Thanassis Stavrakis)

מנכ"ל ברית נאט"ו, ג’נס סטולטנברג, אמר כי הארגון תומך בכל תוקף בהסכם תחתיו יוון תפסיק להתנגד להצטרפותה של מקדוניה לברית הצבאית ולאיחוד האירופאי. סטולטנברג כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הסכם שינוי השם הוא "תרומה חשובה ליציבות לשגשוג האזורי. נאט"ו הזמינה את מקדוניה להצטרף לברית באופן רשמי לפני למעלה מעשור, אולם יוון הטילה על כך וטו בשל הסכסוך".

דן אורין, שגריר ישראל במקדוניה ומנהל מחלקת הבלקנים במשרד החוץ, התייחס להתפתחויות ואמר כי ישראל עוקבת בענין רב אחר ההתפתחויות בסוגית השם של הרפובליקה של מקדוניה."ישראל מעריכה את המאמצים להגיע להסדר ואת האומץ של ההנהגה בראשות זורן זאייב שמובילה את המהלך". לדבריו ישראל תמשיך לסייע ולתמוך במקדוניה במאמציה להשתלב באיחוד האירופאי ובברית נאט"ו.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website