משרד העבודה: עלייה במספר צווי הבטיחות שהוטלו על אתרי הבנייה מתחילת השנה

בחודשים ינואר עד ספטמבר 2020 ביצע משרד העבודה 15,020 ביקורי פיקוח ואכיפה בכלל ענפי המשק, עלייה של 43% לעומת שנת 2019. כך עולה מדו"ח הרבעון השלישי של השנה שפרסם היום (שני) מינהל הבטיחות והבריאות.

בענף הבניה חלה עלייה של 61% במספר ביקורי הפיקוח. עוד מציינים במנהל כי מספר צווי הבטיחות שהוטלו על אתרי הבנייה עלה ב-155% מ-1,589 בתקופה המקבילה אשתקד ל-4,046. ב-2,292 אתרים ניתנו צווים לעצירת העבודה.

ברשימות המינהל מופיעות 36 תאונות עבודה, מתוכן 23 בענף הבנייה. במשרד העבודה והרווחה ציינו כי מדובר בירידה של 45% במספר ההרוגים הנמנים על ידם, לעומת השנה שעברה, בה מנו 65 הרוגים. 29 מההרוגים שמנו נהרגו בענף הבניין, ירידה של 21% לעומת השנה שעברה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

במינהל ציינו כי חלק לא מבוטל מהתאונות הקטלניות בענף הבניין ארעו באתרים שלא דווחו למינהל כחוק, והוסיף כי בימים אלו שוקד המינהל במאמץ לקדם מול הרשויות המקומיות נהלי דיווח על אתרי בנייה, בהתאם לסיורי מחלקות הרישוי והבנייה של הרשויות.

מבצע אכיפה של משרד העבודה והרווחה (באדיבות משרד העבודה והרווחה)

עוד ציין כי בתקופה הקרובה צפויים גם מפגשים עם ראשי ערים ורשויות ספציפית במגזר הערבי במטרה לקדם ממשקי שיתוף פעולה לשיפור הבטיחות באתרי הבניה במגזר, המתאפיין בבניה מרובה של בתים פרטיים ללא מנהלי עבודה ואף ללא קבלנים מורשים כחוק.

"למרות הגבלות הקורונה מינהל הבטיחות הגדיל משרד העבודה את פעילותו בתחום הפיקוח והאכיפה באופן דרמטי בשנת 2020" אומר חזי שורצמן, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות. "נתוני התאונות מראים על ירידה במספר האירועים הקטלניים. המינהל ימשיך בכל העוצמה את העשייה ואת השימוש באמצעים הרתעתיים וטכנולוגיים להגדלת בטיחות העובדים בכל ענפי העבודה בישראל".

כמו כן, ציין כי בימים אלו מקודמים מספר רב של תקנות הנוגעות ישירות לענף הבנייה. בינהן: רפורמת הבטיחות, עגרונים, משאבות בטון ועוד. "הממשק שלנו עם גורמים ומשרדים ממשלתיים יימשך כל העת כמכפילי כוח משמעותיים במאבק זה".

התאונות שמחוץ לדו"ח

הדו"ח איננו מונה שורה של תאונות בעבודה במעורבות כלי רכב או כלי עבודה ממונעים כגון תאונה בינואר בה נהרג עובד פינוי אשפה שככל הנראה נפל מהמשאית במהלך עבודתה בגן יבנה, התהפכות טרקטור בשטח חקלאי ליד כאבול באפריל ומפקח תנועה מנתיבי ישראל שנדרס במהלך עבודתו על כביש 70 בין צומת יגור לחסידים בספטמבר.

תאונת עבודה במפעל בטון במישור אדומים (קרדיט דוברות המשטרה)

כמו כן, המינהל איננו סופר עובד נוסף שנהרג בנפילה מעגורן במפעל רמט טרום במישור אדומים בחודש מרץ, שכן התרחשה מעבר לקו הירוק היכן שחוקי הבטיחות הישראליים אינם חלים לטענת משרד העבודה ותאונה נוספת שארעה בספינה זרה סמוך לחופי ישראל בה נפגע מכונאי מדלת ברזל באוניה. תאונה נוספת שאיננה מופיעה בדו"ח היא שני עובדים מכפר קרע שנהרגו בפיצוץ מיכל סולר בחצר בית בקיסריה בו עבדו.

על פי רשימות ‘דבר’, בין החודשים ינואר לספטמבר 2020 נהרגו 43 עובדים במקומות עבודתם. 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website