משרד הרווחה פרסם מתווה חדש לחסות הנוער | יישומו מותנה באישור התקציב

לאחר שסגרו הוסטלים לנוער בסיכון, ושלפני שלושה חודשים נפטרה מרים פרץ שהמתינה למעון נעול ומתה ממנת יתר, פרסם משרד הרווחה את המתווה החדש לחסות הנוער. המתווה פורסם כחלק מתגובת משרד הרווחה לעתירה בנושא זמני ההמתנה למעונות הנעולים שהוגשה על-ידי הסיוע המשפטי.

כנגד המשרד ישנן עוד שתי עתירות בנושא חסות הנוער, אחת בעניין סגירת ההוסטלים שנעשתה בשנה שעברה והשנייה בעניין המינוי של אלין אלול לממונה על חסות הנוער המשרד.

לפי המתווה שהמשרד פרסם ובכפוף לאישור תקציב 2020 (שלא צפוי לעבור לפני חודש יוני) יפתחו 60 מקומות חדשים במעונות הנעולים לנערים ונערות על מנת לצמצם באופן מיידי את רשימות ההמתנה שעומדות כיום על מעל 150 ממתינים. בשלב השני ייפתחו מסגרות נעולות לבני נוער שסובלים מתחלואה כפולה: התמכרויות או תחלואה נפשית ובשלב השלישי ייפתחו הוסטלים חדשים.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

נזכיר שבשנה שעברה סגר המשרד כעשרה הוסטלים לנוער בסיכון, ללא נימוק אמיתי וללא מתן מענה טיפולי חלופי לנערות.

נוער בסיכון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)

בפירוט התכנית נכתב כי התכנית התאפשרה בעקבות הסכמה עם משרד האוצר. במסגרת המתווה ייבנו, לראשונה מזה עשרות שנים, מעונות ממשלתיים חדשים לנוער בסיכון. בטווח הקצר יגדיל משרד העבודה והרווחה את מספר המקומות בשלושה מעונות נעולים קיימים: 36 מקומות לנערים ב"בית הנער", 12 מקומות לנערים ב"מצפה ים" ו-12 מקומות לנערות במעון "מסילה". משרד העבודה והרווחה כבר החל בפעולות אלו ואכלוס האגפים החדשים צפוי להתרחש בזמן הקרוב.

בנוסף סוכם כי משרד העבודה והרווחה יגדיל את מספר המקומות במעונות לנערים ונערות מהחברה הערבית: 24 מקומות במעון "אחווה" לנערים וחלופת מעצר מוסדית לנערים. על-פי המתווה, בשלב השני יתווספו 24 מקומות בתנאי נעילה לבני הנוער שסובלים מהתמכרויות, 12 מקומות לבני נוער עם הנמכה קוגניטיבית ו-12 מקומות לבני נוער מתמודדי נפש.

כמו כן, יוקמו פנימיות חדשות והוסטלים שמהווים אלטרנטיבה לבני נוער בסיכון שאינם זקוקים למעון בתנאי נעילה וכן חלופות מעצר נוספות. לאחר עשרות שנים שבהן לא נבנו מעונות ממשלתיים חדשים, ייבנו בשנים הקרובות שני מעונות נעולים, אחד לנערות ואחד לנערים, שיכילו עשרות מקומות נוספים. על-פי הערכות מדובר בהשקעה של מאות מיליוני שקלים במערך המעונות של חסות הנוער בשנים הקרובות.

לצד הגדלת מספר המקומות יתווספו תקני כוח אדם לפיקוח על ההשמות בחסות הנוער. כמו כן, סוכם על חיזוק הקשר בין גורמי הקהילה לבין מטה המשרד והצוותים הטיפוליים במעונות במטרה לעקוב אחר התקדמות התכנית הטיפולית של כל נער ונערה עד לחזרתם לקהילה. גם מערכי ההשמה צפויים לעבור שינוי על מנת לוודא שהשמתם של בני נוער בסיכון תיעשה למסגרת המתאימה ביותר עבורם. בתוך המתווה ישנה גם התייחסות לאופן המימון של השהייה של בני הנוער במעונות, כך שחלוקת המימון בין משרד העבודה והרווחה לבין הרשויות המקומיות תהיה כמקובל ביתר שירותי הרווחה במדינת ישראל.

רשות חסות הנוער היא הגוף במשרד העבודה והרווחה שאמון על טיפול חוץ ביתי כופה בנערים ובנערות במצבי סיכון הכוללים עבריינות וסטייה חברתית. חלקם הגדול מופנה למוסדות החסות תחת צו משפטי בהליכים אזרחיים או פליליים ובליווי עו"ס לחוק הנוער או קצין מבחן. תחת אחריות חסות הנוער ישנן 63 מסגרות מתוכן תשעה מעונות נעולים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website