משרד התקשורת יגביל את כוחה של ועדת הרבנים על בעלי הטלפון ה”כשר”

משרד התקשורת הודיע היום (רביעי) על שימוע לתיקוני רישיון לחברות התקשורת, שיקטינו את השליטה של ועדת הרבנים לענייני תקשורת, על בעלי הטלפון ה"כשר", בעקבות תלונות רבות שקיבל. על-פי השימוע, יאסר על החברות להיענות לבקשות חסימה של טווחי מספרים, אלא רק למספר בודד – שיטת פעולה כוחנית של הוועדה שגרמה עד כה ל’נזק אגבי’ גדול.

עוד יאסרו, חסימות אפשרות החיוג למספרי טלפון ארציים מקוצרים בעלי 3 ו-4 ספרות שהקצה משרד התקשורת לצורך מוקדי חירום, מצוקה ורווחה. כגון: 100 משטרה, 1201 מוקד ער"ן, 1204 מוקד לתלמידים ונוער במצוקה, ועוד תיאסר חסימה של מספרים המוקצים ל"מדינה ומוסדותיה". חובה נוספת תהיה שמירת תיעוד של כל חסימה שמבוצעת.

שר התקשורת, יועז הנדל. "מכבד את רצון הציבור החרדי וזכותו להחזיק מנויים המאושרים על ידי ועד הרבנים" (צילום: פלאש90)

שר התקשורת, יועז הנדל: "אני מכבד את רצון הציבור החרדי וזכותו להחזיק מנויים המאושרים על ידי ועד הרבנים. חובת המשרד למנוע פגיעה אפשרית במשתמשים, לפיכך השימוע יסדיר את החסימות".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מדוע הציבור החרדי מעוניין בחסימת מספרים?

רכישת טלפון "כשר", אשר חסום להודות טקסט ולגלישה באינטרנט, כמו גם קו טלפון "כשר" הינה נורמה חברתית בציבור החרדי, שיש לה אמצעי אכיפה. טווחי מספרי הטלפון שהוקצו לקווים "כשרים" הם ידועים, ובעלות על קו "כשר" מופיעה כדרישה חברתית, למשל, בעת הרשמת הילדים למוסדות חינוך. חלק מהציבור החרדי, מעוניין באמת ובתמים בצנזורה, אשר תחסום יכולות טכנולוגיות ומספרי טלפון, בכדי להתאימה לאורח חייו.

חלק מהחרדים מחזיקים שני קווים – קו כשר במכשיר כשר, בעבור הלגיטימציה החברתית, וקו רגיל במכשיר סלולר רגיל – עם אישור רבני לצרכי עבודה, או קו סודי ולא מאושר, לכל צורך שהוא.

מאין נובעת הביקורת על ועדת הרבנים?

ועדת הרבנים לתקשורת היא בעלת מונופול על חסימות המספרים לקווים "כשרים" מול חברות התקשורת. לקוחות חרדים מתלוננים מזה מספר שנים שהחסימות הן שרירותיות, מניפולטיביות, ולא משמשות דווקא לצנזורה של תכנים שנחשבים ‘בלתי צנועים’ אלא גם של תכנים כשרים רבים, או כאמצעי להטיית כספים, מבעלי קווי מידע שאינם "מחוברים" לוועדה לכאלו שכן.

חסימות המספרים כללו אפילו את המספר שהיה אמור להודיע לחרדים על החובה להיכנס לבידוד (היות והקווים חסומים להודעות SMS), בעקבות איכוני השב"כ, מה שייתכן והגביר את ההדבקה. החסימות גם פגעו ביכולת של התלמידים החרדים לקיים למידה מרחוק, משום שחלק מקווי הלמידה היו חסומים.

יש כסף בחסימות מספרים

היות ורגולציית התקשורת הנוכחית קובעת שחיוג לקו סלולרי מחייב בתשלום דמי קישוריות של כ-7 אגורות לדקה בין חברות תקשורת, בעוד שעלותו המעשית קרובה לאפס, הרי שבעלי קווי מידע יצרו מודל עסקי של התחלקות עם חברת הסלולר באותו תשלום, על חשבון החברות האחרות.

חיוג למוקד ועדת הרבנים מביא למענה קולי המעיד על קיומן של 10 "חברות מאושרות" לפתיחת קווי מידע בפיקוח ועדת הרבנים, והתנגדות לקווי המידע של חברת "ימות המשיח", אשר קוויה נחסמים. על פי התלונות, הפיקוח אינו נוגע דווקא לתוכן, אלא ובעיקר, לתשלום בעד הרשאת הקו או לסכסוכים פנימיים של זרמים פנים חרדיים.

משרד התקשורת שומר על המונופול

במשך השנים נעשו נסיונות שונים של גורמים חרדים להקים עוד ועדת רבנים, אלא שמשרד התקשורת לא אישר ללקוח בחירה חופשית בין ועדות. כלומר, אף שמותר להקים ועדה מתחרה, אסור לפעול בתוך אותם טווחי מספרי טלפון של הועדה הנוכחית. לכן, כל עוד הציבור החרדי מזהה קו "כשר" לפי תחילת המספר, הרי שסיכויי ההצלחה של "כשרות מספרים" אחרת הם אפסיים.

המחאה הציבורית מתגברת

דף "החסימה היומית" בטוויטר מציג דוגמאות רבות לחסימות שרירותיות, שפוגעות בבעלי עסקים ובציבור החרדי כאחד.

יזם צעיר מאגד כמה נהגי מוניות ופותח תחנת המוניות????דרך השלום בעיר החרדית מודיעין עילית.

בהתרגשות גדולה????הוא מפרסם בתשלום מודעה בידיעון המקומי הקוראת לציבור להזמין מונית מהתחנה במספר 08-3750-111.

אבוי, הפרסום ירד לטמיון, עסקנים מושחתים חסמו את האפשרות להתקשר לתחנה מטלפונים כשרים. pic.twitter.com/DjxbTGxsHd

— החסימה היומית❌ (@Censorship_il) September 6, 2020
הוועדה על הכוונת של עוד גופי פיקוח

ועדת הרבנים פועלת כעמותה החותמת הסכמי התקשרות עם כלל חברות התקשורת למעט אקספון וטלזר. כנגד הועדה יש בדיקה של רשות התחרות, בהיותה מונופול. במקביל, הנוהל המונע ניוד מספרים מחוץ ל’קומה הכשרה’ הוא על פניו מנוגד להוראות החוק, המתירות לנייד מספרים בין חברות ללא הגבלה. רשות התאגידים הגישה בקשה לפירוק העמותה, בשל אי סדרים כספיים הכוללים אי הגשת דיווחים שנתיים וכן "החלטות אשר אפשרו לגורמים פרטיים להפיק רווחים מנכסיה של העמותה. מצב דברים זה מצביע – למצער – על רשלנות משמעותית מצד חברי ועד העמותה".

שר התקשורת יועז הנדל הוא הראשון שמעיז לאתגר את סמכותה של ועדת הרבנים לענייני תקשורת, כאשר קודמיו בתפקיד התעלמו לחלוטין. הצעד הנוכחי של משרד התקשורת בנושא, אם אכן יהפוך להחלטה מחייבת, הוא צעד חיובי ביותר, אך מוגבל.  כלומר, הוא בבחינת מעט מאוד ומאוחר מאוד תוך שהוא שומר על כוחה העיקרי של עמותת הרבנים לחסום באופן שרירותי מספרים, לכחצי מליון לקוחות שאין להם חלופה.

תגובת ועדת הרבנים לענייני תקשורת: "ועדת הרבנים הבהירה בפגישותיה עם משרד התקשורת ובוועדת הכלכלה כי לא התבצעו וכי לא יתבצעו כל חסימות למספרי חירום או מספרים של מוסדות המדינה. הודעת שר התקשורת על איסור חסימות בקווי החירום מלמדת על ההערכה הקיימת במשרד התקשורת לוועדת הרבנים ולציבור החרדי המתנזר מתכנים אסורים. זו מכה קשה לחברה המסחרית שפועלת מזה זמן רב לגייס את משרד התקשורת, השר ופקידי המשרד, בניסיון להמשיך בגריפת הון מדמי הקישוריות".

תגובת הועדה רמזה לחברת ‘ימות המשיח’ אך התעלמה מקיומן של 10 חברות תוכן טלפוני מאושרות המתפרנסות גם הן מדמי הקישוריות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website