מתווה משרד הבריאות למשמרות הרופאים המתמחים: יקוצרו ל-16 שעות בפריפריה ובחלק מהמקצועות

הפגנת מתמחים מול ביתה של שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, בדרישה לקיצור משמרות המתמחים (צילום: דוברות מרשם)

משרד הבריאות צפוי לפרסם בימים הקרובים מתווה חדש לקיצור המשמרות של הרופאים המתמחים מ-26 ל-16 שעות בחלק מהמקצועות ובחלק מבתי החולים. המתווה יפורסם לקראת החלטת שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, האם להאריך את היתר שעות ההעסקה החריגות של הרופאים המתמחים, שצפוי לפקוע ברביעי הקרוב, ה-6 באוקטובר.

התכנית המסתמנת תכיל בשלב הראשון את קיצור התורניות ל-16 שעות במחלקות שאינן כירורגיות בבתי החולים שממוקמים באזורי הפריפריה: העמק בעפולה, סורוקה בבאר שבע, הכליל בנהריה, זיו בצפת, פדה-פוריה בטבריה, ברזילי באשקלון, יוספטל באילת, ובתי החולים הסקוטי, הצרפתי והמשפחה הקדושה שבנצרת, החל משנת 2022. בהמשך הוא צפוי להתרחב לרמה הארצית.

ארגון מרש"ם, בו חברים אלפי רופאים מתמחים, ניהל בשנתיים האחרונות מאבק ציבורי לקיצור משמרות המתמחים. שר העבודה והרווחה הקודם, איציק שמולי, האריך אותו לתקופה קצרה במקום למספר שנים כפי שנעשה בפעמים הקודמות בהן ההיתר הוארך. לקראת פקיעת ההיתר ברביעי הקרוב ערך ארגון מרשם הפגנות וקרא לשרה ברביבאי שלא להאריך את ההיתר.

בפורום הרופאים המתמחים של ההסתדרות הרפואית, הארגון שמייצג באופן רשמי את הרופאים כאיגוד מקצועי, תומכים בקיצור התורנויות, אך מזהירים שללא תוספת של תקציבים ותקני כוח אדם, הוא יוביל לפגיעה בזכויות המתמחים בהיבטים שונים. ראשית, אם מספרי הרופאים המתמחים במחלקות לא יגדלו, הקיצור במשך התורנות יקוזז על ידי הצורך לעבוד מספר גדול יותר של תורנויות סופי שבוע. בעיה נוספת היא שכר הרופאים המתמחים: שעות התורנות הארוכות הן מרכיב בשכר של הרופאים המתמחים, וקיצור התורנויות עלול לפגוע בשכרם, אלא אם מבנה השכר יעודכן בהתאם.

פגיעה אפשרית נוספת במתמחים עלולה להיות דרישה של האיגודים הרפואיים האמונים על הסמכת המתמחים להארכת תקופת ההתמחות בעקבות קיצור שעות התורנויות. עמדת פורום המתמחים של ההסתדרות הרפואית היא התנגדות להארכת תקופת ההתמחות.

בפגישה שנערכה אתמול (רביעי) בין שר הבריאות ניצן הורוביץ לבין נציגי פורום המתמחים של ההסתדרות הרפואית, הבהיר הורוביץ שבכוונתו לקצר את התורנויות, ושיהיה בקשב לפגיעה האפשרית במתמחים.

רועי רייכר, רכז הבריאות באגף התקציבים, ציין במכתב לשרה ברביבאי כי "קיצור מיידי של משך התורנויות בכלל המערכת צפוי לשחוק את רמת השירותים במערכת הבריאות באופן שלא הולם את הקצת המשאבים בשנת 2022 ואת קצב כניסת רופאים חדשים להתמחות."

המתווה המסתמן של משרד הבריאות מתחרה במתווה לקיצור תורנויות שהציעה ההסתדרות הרפואית ביוני 2021, בעקבות עבודת ועדה שבחנה את הסוגייה ובה השתתפו גם נציגי משרד הבריאות ובתי החולים. המתווה של הר"י לאופי התורנויות כלל המלצות להגדלת מספר התקנים ולהוספת מזכירים רפואיים ועוזרי רפואה כדי להקל בעומס על רופאים תורנים.

איגוד הרופאים הכירורגיים ואיגוד הרפואה הפנימית הביעו את התנגדותם למתווה משרד הבריאות המוצע, והזהירו מפגיעה בכוח האדם במחלקות.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

עוד על בריאות:

3,550 חולים חדשים התגלו ביממה האחרונה; 54 נפטרו מאז יום ראשון

חוזרים מהחופשה: 102 אלף תלמידים בבידוד, מחלוקת על אכיפת הבדיקות הביתיות

“אנשים צריכים לשמוע שבזה שיתחסנו הם עוזרים לאחר, זה יותר יעיל מלהאשים את הלא-מחוסנים במצב”

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website