מתח רב בקונגו סביב תוצאות הבחירות שנערכו בה השבוע

גובר החשש למהומות אלימות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, לאחר ששני הצדדים שהתמודדו בבחירות שנערכו בתחילת השבוע טוענים לניצחון. הבחירות נערכו לאחר שמדינות המערב התנו את כל הסיוע לקונגו, בהסכמתו של הנשיא ז’וסף קבילה לוותר על הכיסא עליו הוא שומר בקנאות מזה 18 שנים, אף שכהונתו הסתיימה לפני שנתיים ולפי החוקה נאסרה עליו כהונה נוספת.

האופוזיציה הקונגולזית טוענת לזיופים בבחירות והאשימה את קבילה כי הוא מתכנן לשלוט במדינה מאחורי הקלעים באמצעות מועמדו המועדף, שר הפנים לשעבר עמנואל רמזאני שאדארי, שלפי שני סקרים שנערכו לפני הבחירות, הזדנב מאחורי שני המועמדים של האופוזיציה – מרטין פיאלו, מנהל אקסון מובייל לשעבר, ופליקס טשיסקדי.

מפגינים עוברים ליד צמיג בוער בשעה שהם מפגינים בעיר בני שבקונגולזיה ב-28/12/18, במחאה על ההודעה על דחיית הבחירות למרץ. (AP Photo/Al-hadji Kudra Maliro)

מועמד האופוזיציה מרטין פיאלו פרסם אתמול הצהרה, בה התלונן על אי סדרים בהצבעה שנערכה ביום ראשון – שכללו ביטול גורף של הזכות להצביע במספר מחוזות המזוהים עם האופוזיציה מפאת "חשש להתפרצות אבולה" לטענת הממשלה. פיאלו הוסיף שהוא מעודד מהנחישות של הקונגולזים להצביע למרות התורים הארוכים ומכונות ההצבעה שהתקלקלו. "אני קורא להתגייסות כללית של הקונגולזים כדי שהאמת בקלפי, העדות היחידה לרצון של העם הקונגולזי, תתגמל אותו על מאמציו והקרבותיו", אמר פיאלו.

ניתקו את האינטרנט

גורם רשמי בממשלה הודיע אתמול (שלישי) כי האינטרנט ושירות ה-SMS, שהושבתו אתמול ברחבי המדינה, עשויים להיות חסומים בימים הקרובים. ברנאב קיקאיה קארובי, יועץ בכיר לנשיא היוצא ג’וזף קבילה, אמר ששירותי האינטרנט וה-SMS נותקו כדי לשמור על הסדר הציבורי, לאחר שברשת החברתית פורסמו "תוצאות פיקטיביות". "זה עלול להוביל אותנו הישר לכאוס", אמר היועץ הבכיר לסוכנות הידיעות רויטרס, והוסיף שהגישה לרשת ולהודעות טקסט תישאר מנותקת עד פרסום התוצאות הסופיות ב-6 בינואר.

תחנת רדיו פראנס אינטרנשיונל (RFI), אחד ממקורות המידע החדשותיים הפופולריים ביותר בקונגו, נותקה אף היא והממשלה המקומית ביטלה את אישור העבודה של הכתב הראשי שלה במדינה תחת הנימוק שהוא פרסם בשידור תוצאות לא רשמיות של הבחירות שקיבל מהאופוזיציה.

זוהי מערכת הבחירות השלישית שנערכת בקונגו מאז 2002, שנת סופה של "מלחמת העולם של אפריקה" שנערכה על אדמת קונגו, והשתתפו בה מרבית מדינות מרכז אפריקה. מערכות הבחירות הקודמות בשנים 2006 ו-2011 הובילו למהומות אלימות עם מאות הרוגים, ובסופם טענו נציגי האופוזיציה כי הבחירות זויפו וז’וסף קבילה נותר בשלטון. מאז שהוכרזה קונגו כמדינה עצמאית בשנת 1960 לא התחלף שם שלטון ללא מעשי טבח המוניים ואלפי הרוגים.

אזרחי קונגו לא יוחזרו

ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם המעניקות לנתינים מקונגו ‘הגנה קבוצתית’ ואינה מרחיקה אותם בכוח בחזרה לארצם. מאז 2012 קנדה, ניו זילנד וארה"ב משיבות נתיני קונגו חזרה לארצם, ומאז 2015 גם מרבית מדינות אירופה פועלות כך.

משרד הפנים הצהיר השבוע כי אזרחי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שבקשת המקלט שלהם לא הוכרעה, לא יגורשו. על פי נתונים רשמיים של הממונה על חופש המידע ברשות האוכלוסין וההגירה שנמסרו החודש, 314 אזרחי קונגו שוהים כיום בישראל, ו-311 מתוכם הגישו בקשות מקלט. בסך הכל התקבלה החלטה בנוגע ל-59 בקשות מקלט, ולא ידוע כמה מהן אושרו.

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בירושלים הורה להשהות את החלטת משרד הפנים להחזיר את נתיני קונגו השוהים בישראל חזרה למולדתם.

ארגונים הפועלים למען המהגרים הזרים ברכו על ההחלטה להקפיא את ההשבה לקונגו שעלולה לטענת השופט עודד שחם לגרום לנזק "חמור ובלתי הפיך" לכ-300 נתיני קונגו השוהים בישראל. הארגונים שעתרו נגד ההחזרה לקונגו – ‘המוקד לפליטים ולמהגרים’, ‘היא"ס’, ‘המרכז לקידום פליטים אפריקאים’, ‘רופאים לזכויות אדם’ ו’האגודה לזכויות האזרח’ קראו למשרד הפנים לבטל את ההחלטה הנמהרת וחסרת האחריות להסיר את ההגנה הקבוצתית מעל אזרחי קונגו, עד שיהיו הוכחות אמתיות לשינוי מהותי לטובה במדינה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website