נגיף ללא גבולות | האפידמיולוג הראשי של שבדיה: “היינו יכולים לפעול טוב יותר מאיך שפעלנו”

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם. כ-6.6 מיליון בני אדם אובחנו עד כה כנשאי הנגיף. כ-3 מיליון בני אדם מאושפזים בבתיהם, במתקני אשפוז או בבתי חולים, מתוכם לפחות כ-54 אלף במצב קשה או אנוש. כ-3.2 מיליון בני אדם החלימו מהמחלה, וכ-390 אלף מתו ממנה.

יותר מ-44% מהחולים המאובחנים בעולם מרוכזים בשלושה מדינות בלבד: ארה"ב, ברזיל ורוסיה. נתונים אלה דווחו על ידי 213 מדינות וטריטוריות בעולם ופורסמו באתר זה.

הכעס של האזרחים בשבדיה גובר והממשלה מתחילה במבט לאחור
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

האפידמיולוג הראשי של ממשלת שבדיה אמר אתמול (רביעי) כי הממשלה הייתה צריכה לעשות יותר במאבק בנגיף הקורונה. אנדרס טגנל, שאחראי על מדיניות הבריאות הציבורית והיה מי שדחף למדיניות השבדית כנגד התפשטות המגפה, אמר כי במבט לאחור, שבדיה הייתה צריכה לעשות יותר. "אילו היינו נתקלים באותה מחלה, כשאנו יודעים מה שאנו יודעים עליה היום, אני חושב שבסופו של דבר היינו עושים משהו בין מה ששבדיה עשתה לבין מה ששאר העולם עשה", אמר טנגל לרדיו השבדי. "כן, אני חושב שהיינו יכולים לפעול טוב יותר מאיך שפעלנו, ברור".

דבריו של טגנל הגיעו בעקבות הכעס הגובר של אזרחי שבדיה בימים האחרונים לאחר ששכנותיה דנמרק ונורבגיה החליטו שלא לפתוח את הגבולות עמה. הדנים והנורבגים טענו כי פתיחת הגבול עם שבדיה תסכן את אוכלוסייתן ועל כן הן מעדיפות להותירו סגור לעת עתה. בעוד שיתר מדינות אירופה – כולל שכנותיה של שבדיה נורבגיה, דנמרק ופינלנד – סגרו בתי ספר, פארקים, חנויות ועסקים, והשביתו את מרבית פעילות החברה והמשק, שבדיה הסתמכה על צעדים וולונטריים, ריחוק חברתי ועצות בסיסיות לשמירה על הגיינה כדי למנוע את ההתפרצות. שבדיה עצרה את הביקורים בבתי האבות רק בסוף מרץ, אחרי שהתברר כי זקנים רבים נדבקו בבתי אבות ומתו. המדיניות של ממשלת שבדיה לוותה בביקורת חריפה של אפידמיולוגים בשבדיה ומחוץ לה, ביקורת שזכתה להתעלמות מוחלטת עד אמצע אפריל. בהמשך, גם לאחר שסגנית ראש הממשלה השבדית יזבלה לובין והשרה לבריאות ולנושאים חברתיים לנה הלנגרן מתחו ביקורת בפומבי כנגד מדיניות הממשלה בראשותו של סטפן לופבן, נמנעה הממשלה משינוי המדיניות.

בשבדיה אובחנו עד כה 40,803 חולי קורונה ולפחות 4,542 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

 

הפגנות התמיכה וההתנגדות לנשיא ברזיל נמשכות ברחובות ריו

הרחוב הברזילאי מקוטב מתמיד שעה שמגפת הקורונה הדביקה כבר קרוב לחצי מיליון אזרחים. לפי נתוני סוכנות הידיעות הצרפתית AFP כל חולה שני באמריקה הלטינית הוא ברזילאי. הפגנות תמיכה בנשיא ז’איר בולסונרו נערכו מול ארמונו שבבירה ברזיליה, שעה שהוא עומד בימים אלה בפתיחתו של של משפט תחת אישומים בשחיתות. בה בעת נערכו הפגנות גדולות נגד בולסונרו בריו דז’ניירו ובערים נוספות. בריו נרשמו עימותים אלימים בין תומכי הנשיא לבין המפגינים נגדו. בולסנרו המכונה ‘טראמפ של אמריקה הלטינית’ התייחס בזלזול למגפת הקורונה והתנגד לנקיטת אמצעי מניעה כגון חבישת מסכה ושמירת מרחק. לצד משבר הקורונה ברזיל נכנסה למשבר פוליטי שכלל את התפטרותם של שני שרי בריאות תוך חודש אחד ובאותו החודש התפטר גם שר המשפטים בטענה שבולסנרו התערב בחקירתו והדיח את מפקד משטרת ברזיל על מנת לבצר את מעמדו. לצד המשבר בממשלתו התעמת הנשיא בולסונרו עם מושלים וראשי עיר ברחבי הפדרציה הברזילאית כי התנגד להחלטותיה להטיל סגר על התושבים שתחת ממשלתם.

הפגנת תמיכה בנשיא ברזיל בולסנארו. 31 במאי (AP Photo/Andre Penner)

בדומה לחברו טראמפ הנשיא בולסנרו תומך בשימוש בתרופה נגד מלריה כנגד הקורונה, וזאת אף על פי שארגוני הבריאות הגדולים בעולם ביניהם ארגון הבריאות העולמי וארגוני הבריאות האמריקאי והאירופי הזהירו מפני שימוש בתרופה זו בגלל תופעות הלוואי שלה וחוסר יעילותה כנגד הקורונה. ממשלת ארה"ב שלחה השבוע 2 מיליון מנות של התרופה המפוקפקת לברזיל, לבקשתו של בולסנרו. נוסף על כך הבית הלבן דיווח כי ארה"ב תשלח 1,000 מכשירי הנשמה לברזיל על מנת לסייע לה להתמודד עם המגפה.

בברזיל אובחנו עד כה 587,017 חולי קורונה ולפחות 32,602 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website