נגיף ללא גבולות | טראמפ לוקח תרופה מסוכנת ומאשים את ארגון הבריאות העולמי

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם, ונכון להבוקר (שלישי) ישנם קרוב ל-5 מיליון בני אדם שאובחנו עד כה כנשאי הנגיף, אולם רק כמחציתם חולים כעת. כ-320 אלף מתו מהמחלה ובין החולים, כ-44 אלף במצב קשה או אנוש. קרוב לשני מיליון בני אדם החלימו מהמחלה. מספר החולים המאובחנים בארה"ב, המדינה בה התפרצה המגפה באופן הנרחב ביותר, עלה ליותר מ-1.5 מיליון, ביניהם כ-17,000 במצב קשה או אנוש. מספר הקרבנות בארה"ב עומד כעת עלכמעט 92 אלף, קרוב ל-40 אלף מתוכם במטרופולין ניו-יורק. נתונים אלה דווחו על-ידי 213 מדינות וטריטוריות בעולם ופורסמו באתר זה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מאיים להפסיק לצמיתות את המימון לארגון הבריאות העולמי. על רקע הטענות שהארגון מוטה לטובת סין אמר טראמפ שארה"ב תשקול לפרוש מארגון הבריאות, אם הוא לא יתחייב לשפר את התנהלותו בתוך 30 יום. בממשל האמריקאי מאשימים את סין, בה כזכור התפרצה מגפת הקורונה, בטיוח התפרצות המגפה ובתגובה מאוחרת למשבר. גורמי מודיעין אמריקאים אמרו כי הם חוקרים טענות שהנגיף נוצר במעבדה בעיר ווהאן. ארגון הבריאות העולמי נקלע לסכסוך בין ארה"ב לסין לאחר שהנשיא טראמפ טען שהארגון סייע לסין לחמוק מאחריות להתפשטות הנגיף.

מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גברייזוס, בביקור בסין בתחילת משבר הקורונה. 28 בינואר 2020 (Naohiko Hatta/Pool Photo via AP)

בחודש שעבר הקפיא טראמפ את המימון האמריקאי לארגון הבריאות, והאשים אותו בקידום "דיסאינפורמציה" סינית על מגפת הקורונה. בארגון דחו את ההאשמות של טראמפ, והבהירו שהם לא מסתירים מידע משאר המדינות החברות. בסין טענו שהם נהגו בשקיפות במהלך המשבר. "אם ארגון הבריאות העולמי לא מתחייב לשיפורים מהותיים וגדולים בתוך 30 הימים הבאים, אני אהפוך את הקפאת המימון של ארה"ב לארגון לדבר קבוע ואשקול מחדש את החברות שלנו", אמר טראמפ במכתב למזכ"ל ארגון הבריאות, טדרוס אדהנום גברייזוס.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

במכתב אמר טראמפ שהדרך היחידה של הארגון להתקדם היא אם יפעל בעצמאות מול סין. טראמפ הזכיר במכתבו דיווחים לפיהם ההכרזה של הארגון על מצב חירום התעכבה בגלל לחץ סיני. טראמפ כתב שגברייזוס היה יכול להציל את חייהם של רבים אם היה פועל כמו גרו הרלם ברונטלנד, שעמדה בראש הארגון בזמן התפרצות נגיף הסארס. "שגיאות חוזרות ונשנות שלך ושל הארגון שלך גבו מהעולם מחיר כבד". טראמפ הוסיף שנציגיו כבר החלו לדון עם המזכ"ל טדרוס בשיחות על רפורמה בארגון. "הם בובה של סין", אמר אתמול טראמפ על ארגון הבריאות העולמי בהצהרה לתקשורת שמסר בבית הלבן. "הם נתנו לנו הרבה עצות גרועות, עצות איומות. הם טעו כל הזמן ותמיד היו לצדה של סין".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מכסה את הפה עם היד במסיבת עיתונאים בנושא מגפת הקורונה. (AP Photo/Alex Brandon)

בניגוד לעצת רופאיו

טראמפ אמר אתמול כי הוא נוטל תרופה נגד מלריה כדי לצמצם את תסמיני הקורונה, למקרה שיידבק בנגיף. זאת, למרות שהתרופה לא הוכחה כיעילה נגד נגיף הקורונה. טראמפ אמר לכתבים בהצהרה שמסר בבית הלבן כי הוא נוטל את התרופה, הידרוקסיכלורוקווין, ומנה יומית של אבץ "כבר כשבוע וחצי". במשך שבועות ניסה טראמפ לקדם את התרופה כמרפא פוטנציאלי נגד הנגיף, בניגוד לעצתם של המומחים הרפואיים הבכירים בממשל ובכלל בעולם. לטענת מומחים, התרופה עלולה לגרום לתופעות לוואי חמורות בקרב מטופלים, ולא נמצאה כפתרון יעיל למאבק בקורונה.

טראמפ סיפר כי הרופא שלו לא המליץ לו על התרופה, אבל הוא ביקש מרשם מרופא הבית הלבן. "התחלתי לקחת אותה כי אני חושב שזה טוב", הסביר. "שמעתי הרבה סיפורים טובים. מה יש להפסיד?". מנהל המזון והתרופות האמריקני הזהיר בחודש שעבר כי אין להשתמש בתרופה מחוץ לבתי החולים או לטובת מחקר, בעקבות תופעות לוואי קטלניות. הגופים הרגולטוריים הוציאו את האזהרה אחרי שקיבלו דיווחים ממרכזים לפיקוח על רעלים ומגורמים נוספים על בעיות בקצב הלב, שלעיתים גרמו למוות.

נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בוועידת ה-G20 בארגנטינה (צילום: Kyodo News via Getty Images).

בתוך כך, חברת התרופות האמריקאית "מודרנה" הודיעה אתמול על תוצאות חיוביות בניסוי שערכה בחיסון לקורונה. על-פי הודעת החברה, ניסוי ראשוני בחיסון נגד קורונה שביצעה בחודש מרץ על 45 בני אדם הוכח כיעיל ובטוח ותוצאותיו מאפשרות לפתוח בניסוי קליני נרחב. בניסוי הראשוני, שהחל לפני יותר מחודשיים, קיבלו 45 המתנדבים שתי מנות של חיסון כל אחד. בין המתנדבים היו שמונה אנשים בריאים שמעולם לא חלו בקורונה. המחוסנים פיתחו נוגדנים, שלאחר מכן נבדקו במעבדה אל מול תאים של חולי קורונה, והתברר שהנוגדנים עוצרים את התפשטותו של הנגיף. רמת הנוגדנים שפיתחו המחוסנים דומה לזו שנמצאה אצל חולים שהחלימו מקורונה. לפי דיווח החברה, תופעת הלוואי היחידה שנמצאה לחיסון היא אדמומיות קלה במקום בו חדרה המחט לעור – בדומה למתרחש בחיסונים רבים המוזרקים לבני אדם.

מנהל התרופות והמזון האמריקני (ה-FDA) אישר לחברה לעבור לשלב השני בו היא מתכננת לנסות את החיסון על 600 בני אדם. אם גם השלב השני יעלה יפה, יחלו בעוד חודשיים בשלב השלישי והמכריע של הניסוי בו יחוסנו אלפי בני אדם. אם כל הניסויים יצליחו, תוכל מודרנה לספק חיסון להמונים כבר בסוף שנת 2020 או בתחילת 2021, כך מסר המנהל הרפואי של החברה, ד"ר טל זקס. החיסון שמפתחת מודרנה, כמו רוב העוסקים בחיפוש חיסון לקורונה, מבוסס על טכנולוגיה חדשה שבמרכזה שימוש בחלקים מן החומר הגנטי של הנגיף ולא שימוש בנגיף מומת או מוחלש כפי שנעשה בחיסונים המוכרים לנו כיום (ביניהם גם בחיסון לשפעת). פריצת הדרך הטכנולוגית עשויה לסייע לפתח חיסונים לנגיפים נוספים בעתיד.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website