נגיף ללא גבולות | מזכ”ל האו”ם: “דרושה הבנה שגורל המין האנושי מוטל על הכף”

מספר החולים המאובחנים בנגיף הקורונה מתקרב למיליון. הבית הלבן צופה כי בארה"ב, שמתקרבת כבר ל-200,000 חולים מאובחנים, ימותו למעלה מ-240,000 בני אדם. בינתיים ספרד ואיטליה עם יותר מ-100,000 חולים וגרמניה תהיה ככל הנראה המדינה הרביעית לעקוף במספר החולים את סין בה התפרצה המגפה לפני כשלושה חודשים. נכון להבוקר אובחנו ברחבי העולם 935,957 חולים ו- 47,245 בני אדם מתו מהמחלה. הנתונים העדכניים כאן.

האו"ם מזהיר מעימותים אלימים וקורא להגברת הסולידריות

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר אתמול (רביעי) כי מגפת הקורונה היא המשבר הגדול ביותר עמו מתמודדת האנושות מאז מלחמת העולם השנייה. "זוהי מחלה המהווה סיכון לכל אדם בעולם, עם השלכות כלכליות של מיתון שככל הנראה לא נראה כדוגמתו בעבר", אמר גוטרש והוסיף כי "השילוב של שני הגורמים האלה וחוסר היציבות שהם גוררים איתם עשויים לגרור עימותים אלימים שלא ראינו כמותם מאז מלחמת העולם השנייה. תגובה חזקה ויעילה יותר כנגד המגפה תוכל להתרחש רק באמצעות הגברת הסולידריות והפסקת המשחקים הפוליטיים. דרושה הבנה שגורל המין האנושי מוטל על הכף". האו"ם נוסד לאחר מלחמת העולם השנייה במטרה למנוע משברים דומים. כיום חברות בו 193 מדינות ריבוניות.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש (Photo by Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)

איפה אין קורונה?

עד כה אובחנו חולים בקורונה ב-203 מדינות וטריטוריות ריבוניות, ומצויה למעשה כמעט בכל מדינות העולם. יוצאות מן הכלל הן אולי כמה מדינות איים קטנות ומבודדות באוקיינוס השקט כגון: מיקרונזיה, איי מרשל ופאלאו. אולם נותרו גם כמה מדינות גדולות הטוענות כי הן נקיות מקורונה: תימן המבוססת במלחמת אזרחים אכזרית, ומלאווי הענייה, הן דוגמאות למדינות הטוענות להיות נקיות מקורונה וזאת כנראה אך ורק בשל העובדה שלא נערכו בדיקות וחולים בדלקת ריאות כמעט ואינם פונים לבתי חולים מסודרים. ישנו גם סוג שלישי של מדינות ‘נקיות מקורונה’ לכאורה – דיקטטורות שלא נוהגות לחשוף את בעיותיהן בפני אזרחיהן או העולם, כך למשל קוריאה הצפונית וטורקמניסטן.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

טורקמניסטן

השלטונות במדינה אסרו על כלי התקשורת להשתמש בצמד המילים ‘נגיף הקורונה’, והסירו אותן גם מעלוני המידע המחולקים בבתי הספר, בבתי החולים ובמקומות העבודה. כך דווחו אתמול סוכנות הידיעות AP וארגון "עיתונאים ללא גבולות". עוד דווח כי מי שעוטה מסכה או מדבר על נגיף הקורונה עלול להיעצר על-ידי שוטרים סמויים. טורקמניסטן היא אוטוקרטיה מוסלמית במרכז אסיה שמרבית אזרחיה טורקמנים הדוברים ניב של טורקית. היא גובלת באיראן שהיא מוקד התפרצות הקורונה הגדול ביותר במרכז ומערב אסיה והיא אחת המדינות המסוגרות בעולם, שבשנת 2019 אף דורגה המדינה במקום האחרון במדד חופש העיתונות העולמי. בארגון "עיתונאים ללא גבולות" הזהירו כי האיסור לדבר על הנגיף מסכן את אזרחי טורקמניסטן.

נשיא טורקמניסטן, גורבנגולי ברדימוחמדוב (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

"השלטונות הטורקמניים עמדו במוניטין שלהם כשאימצו את השיטה הקיצונית הזו כדי למנוע הפצה של כל מידע על נגיף הקורונה. מניעת הפרסום של מידע לא רק מסכנת את האזרחים הפגיעים ביותר של טורקמניסטן, אלא גם מחזקת את השלטון האוטוריטרי של גורבנגולי ברדימוחמדוב. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית להגיב ולהוכיח אותו על הפרות זכויות האדם השיטתיות שלו", נכתב בהודעת הארגון.

ספרד

ביום שלישי השבוע עלה מניין החולים המאובחנים במדינה ל-100 אלף, ומניין המתים מתקרב לעשרת אלפים, אולם בימים האחרונים נרשמה התמתנות משמעותית בקצב התפשטות המחלה במדינה, שהוגדרה על ידי גורמים רשמיים "שינוי מגמה". בעוד בעשרת הימים שבין ה-15 במרץ ל-25 עמד מספר המאובחנים החדשים מדי יום על כ-20% ממספר החולים, בשבוע האחרון ירד מספר המאובחנים החדשים ל-12%, וביומיים האחרונים ל-8% בלבד. מספר המתים ממשיך לעלות מדי יום והגיע אתמול ל-864 קורבנות ביממה אחת, אולם במרבית המקרים מדובר באנשים שחלו לפני כשבועיים.

אנשים במרפסות במהלך סגר כללי בעיר ברצלונה שבספרד. 29 במרץ 2020(AP Photo/Emilio Morenatti)

במסיבת עיתונאים אמש (רביעי) אמרה מריה חוזה סיארה, העומדת בראש יחידת החירום של משרד הבריאות הספרדי, כי "הנתונים של אתמול מלמדים כי אנו נמצאים בשלב הייצוב של המגפה". סיארה הוסיפה כי "הנתונים מהימים האחרונים מלמדים אותנו שהריחוק החברתי יעיל. בנוגע למספר המונשמים והמתים בימים האחרונים אנו למדים על היקף שיא ההתפשטות לפני שבועיים שלושה, כשהחולים האלה נדבקו".

  • בספרד אובחנו 94,417 חולי קורונה ו-8,189 מתו מהמחלה.

טורקיה

הממשלה הכחישה את הימצאותו של נגיף הקורונה במדינה עד ה-9 במרץ. מאז חלה בטורקיה העלייה התלולה ביותר בעולם במספר החולים. תוך שלושה שבועות הגיע מספר המאובחנים הרשמי ל-13,531. זקני קיליקסלן, מומחה למחלות ריאות מהמכון ללימודי בריאות של אוניברסיטת איסטנבול, אמר לאתר החדשות ‘דיקן’ כי הוא חושש שהמצב בטורקיה ייראה בקרוב כמו איטליה או ספרד. "המצב בטורקיה מדאיג. העלייה המהירה במספר החולים מעידה כי המצב איננו בשליטה".

מול העלייה במספר החולים בטורקיה, יש מי שמאשים את מדינת ישראל והיהודים במגפת הקורונה. בהודעה של ‘מפלגת הרווחה’ נכתב: “למרות שאין לנו הוכחה ודאית לכך, ברור שהנגיף הזה משרת את מטרות הציונים של הפחתת מספר האנשים בעולם, וחשוב להזכיר זאת. הציונות היא בקטריה בת 5,000 שנים שגרמה סבל לאנשים".

בטורקיה אובחנו 13,531 חולי קורונה ו-214 מתו מהמחלה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website