נגיף ללא גבולות | עובדות טקסטיל בבנגלדש הפגינו בדרישה לתשלום שכרן במהלך הסגר

איגודים מקצועיים בעולם נאבקים על זכויות העובדים בעקבות משבר הקורונה. עם הקלות הסגר והחזרה החלקית לעבודה בעולם, סוגיות של בטיחות, בריאות, שכר ושעות עבודה הופכות קריטיות לעובדים. ארבעה מאבקים חושפים את מגוון האתגרים שעומדים בפני איגודים כיום.

קולומביה 

עם הכרזת הממשלה על סגר חלקי, שלא חל על חקלאות כמו מגזרים רבים אחרים, האיגוד המקצועי לעובדי החקלאות הצליח ליצור הגנות מהקורונה והקטין את הסיכון להידבקות. ב-25 במרץ, האיגוד המקצועי ‘SINTRAINAGRO’, ניהל משא ומתן וחתם על הסכם המכסה 22,000 עובדי מטעי בננות בנושא צעדים מקיפים להפחתת הסיכון לחלות בקורונה.

ההסכם כלל הוראות לחלוקת ציוד לשמירת היגיינה אישית נחוצה כמו מסכה, חומר חיטוי וכפפות, פתיחת נקודות חלוקה לציוד צריכה להיעשות 24 שעות לפני הפתיחה של אתרי העבודה השונים. הישג גדול בהסכם הוא שעובדים פעילים מעל גיל 65 וכל העובדים הסובלים ממצבים רפואיים קיימים אשר מציבים אותם בסיכון, כולל הריונות בסיכון, ללא קשר לאופי חוזי ההעסקה שלהם, פטורים מעבודתם במשך כל תקופת צו הממשלה ויקבלו את שכר הבסיס בתוספת תוסף של 8%.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

טורקיה

עובדים ברשת המרכולים SOK נלחמים נגד תנאי עבודה בלתי חוקיים ובלתי בטוחים שהטילה רשת הסופרמרקט במהלך מגיפת הנגיף הקורונה. לאחר שהוסר חלקית העוצר במדינה ב- 26 באפריל, החברה, המעסיקה 29,000 עובדים במעל 7,000 חנויות, הגדילה את משך המשמרות ל-14 שעות ביממה. חוק העבודה הטורקי מגביל את זמן העבודה היומי ל -11 שעות, כולל שעות נוספות. עובדי SOK פתחו מיד בקמפיין כדי לדרוש שעות עבודה קבועות, כמו גם אמצעי בריאות ובטיחות תעסוקתיים טובים יותר להגנה על עובדים מפני הקורונה. חברת SOK צמצמה מאז את שעות העבודה, אך העובדים חוששים כי ברגע שיסתיים עוצר חדש בן שלושה ימים בערים הגדולות, שעות העבודה המורחבות יתחזקו.

בנגלדש

בבנגלדש, מעצמת הביגוד, הממשלה מיהרה לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה והכריזה על סגר כללי בין 26 במרץ ל-4 באפריל, שהוארך עד ה-3 במאי. הבלבול לקראת ההשבתה הכוללת הביא ללחץ ובבהלה, מכיוון שמספר גדול של עובדים, לרוב נשים, לא קיבלו שכר, אלפים פוטרו ורבים יצאו לדרך ברגל ובאמצעי תחבורה מסוכנים לעזוב את דאקה הבירה. למרות הסגר, מפעלים רבים פועלים כעת וחושפים עובדים להדבקה. היו הפגנות של עובדים הדורשים תשלום שכר במהלך הסגר.

עובדות בענף ייצור הבגדים בבנגלדש (צילום: IndustriAll)

על פי נתוני התאחדות התעשייה והיצואנים של בגדים בנגלדש, הזמנות ליצוא של 982 מיליון פריטים, בשווי 3.18 מיליארד דולר, בוטלו או הושעו, והשפיעו על 2.28 מיליון עובדים ב -1,150 מפעלים. ככל שהפעולה העולמית לתמיכה בתעשיית הבגדים מתקיימת, המשבר מחמיר בבנגלדש.

מזכ"ל האיגוד המקצועי הבינלאומי ‘אינדסטריאול’ ואלטר סנצ’ס מביע חששות כבדים מההשפעות הבריאותיות ובטיחותיות, הכלכליות והחברתיות של משבר הקורונה על עובדים בבנגלדש: "שום עובד בשום ענף לא צריך להיות מפוטר במהלך תקופת הסגר. יש לשלם לכל העובדים במלואם ללא ניכוי שכר ויש לשלם את בונוס עד ה- 15 במאי. על הממשלה להבטיח שבעלי המפעל יספקו אמצעים לחיטוי ידיים, סבון ומוצרי הגנה אישית לעובדים. במקרה שמאובחנים עובדים עם נגיף הקורונה אז הטיפול שלהם צריך להיות ללא עלות".

ברזיל

האיגודים מקצועיים במדינה ניהלו בעקבות משבר הקורונה משא ומתן על הסכמים שקובעים פתרונות חלופיים המגנים על חיי העובדים ועל זכויותיהם. המחלקה לסטטיסטיקה ומחקרים סוציואקונומיים בברזיל פרסמה דוח הממפה את פתרונות שהוצעו על ידי האיגודים בתהליך המשא ומתן הקיבוצי כדי להגן על בריאות העובדים ולמזער את השפעת המגיפה על משרות ושכר. בדו"ח נאמר כי ממשלת ברזיל והחברות במדינה מנסות להתנגד לצעדים אלה, מנסים לערער ולבטל זכויות הקבועות בדיני עבודה ובהסכמים קיבוציים. הממשלה מאפשרת לחברות להפחית את זמן העבודה והשכר של העובדים ולהשהות את חוזיהן.

הפגנת עובדים בברזיל (צילום: IndustriAll)

בישיבה וירטואלית שהתקיימה לאחרונה על ידי איגוד ‘SMABC’, חלק מהקונפדרציה הארצית של עובדי המתכת, הצביעו החברים בעד הסכם עם מרצדס בסאו-ברנרדו. ההסכם מבטיח כי ישולמו לעובדים בין 80-100 אחוזים במשך חודשיים והבטיח את משרותם של כל 8,400 העובדים עד 31 בדצמבר.

במגזר המתכת הושגו הסכמים עם מרבית יצרני הרכב, ביניהם JEEP, רנו, ניסאן, טויוטה, סקניה, GM, פולקסווגן ופיז’ו. על פי הסכמים אלה, הייצור יופסק למשך ארבעה שבועות, חוזי העבודה יושהו למשך 30 יום עם שכר מלא, עובדים יוכלו לעבוד מרחוק ועוד.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website