נדחתה השביתה בבית החולים הדסה

השביתה בהדסה, שאמורה הייתה להתחיל הבוקר (ראשון), לא תצא לפועל – כך נמסר מבית החולים. על-פי ההודעה, קבע בית הדין לעבודה כי לא יתקיימו כל עיצומים או שביתות עד אחרי הדיון שיתקיים בנושא מחר. עוד נמסר כי הציבור מוזמן להגיע לקבלת טיפול רפואי כרגיל ובהתאם לתורים שנקבעו לו.

כזכור, ההכרזה על השביתה הגיעה כתגובה להחלטת מנכ"ל בית החולים, פרופסור זאב רוטשטיין, להקפיא קליטת עובדים חדשים, באופן שמטיל עומס בלתי סביר על הצוות הרפואי, ובייחוד רופאים מתמחים. בעקבות ההודעה פנה בית החולים לבית הדין על מנת למנוע את השביתה.

פרופסור זאב רוטשטיין, מנהל ביה"ח הדסה (צילום: Arielinson/ ויקימדיה).

ממשרד הבריאות נמסר מוקדם יותר הערב כי "השביתה המתוכננת ביום ראשון בהדסה נעשית ללא הכרזה על סכסוך עבודה כמתחייב מהחוק. בנסיבות אלה, ובעיקר בתקופה עמוסה זו של השנה, השביתה תביא לפגיעה בחולים. סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) קורא לרופאים לחזור לעבודתם במתכונת מלאה ולדון עם ההנהלה כדי להבטיח עבודה תקינה של בית החולים".

שביתה בשל עומס בלתי סביר על הצוות הרפואי

ההסתדרות הרפואית (הר"י) הודיעה במהלך סוף השבוע על עיצומים בבית החולים הדסה בירושלים החל מיום ראשון קרוב ועד הודעה חדשה. במסגרת העיצומים הרופאים יעבדו במתכונת חלקית (מתכונת שבת), וינתנו טיפולים דחופים בלבד. הסיבה לעיצומים, לטענת הרופאים, היא החלטה של מנכ"ל הדסה פרופ’ זאב רוטשטיין להקפיא גיוס מתוכנן של כעשרה מתמחים לבית החולים. מבית החולים הדסה נמסר כי לאור פניית משרד הבריאות לרופאים לחזור בהם ולא לשבות שביתה בלתי חוקית, העלולה לפגוע במטופלים – פנייה שלא נענתה – החליטה הנהלת הדסה לפנות לבית הדין לעבודה לבקש צו מניעה נגד קיום השביתה עליה הודיעו, המתוכננת ליום א׳ הקרוב. הנהלת הדסה מבקשת מציבור המטופלים לבדוק באמצעי התקשורת ולא לבטל הגעתם להדסה על סמך הודעות הרופאים.

יו"ר הר"י, פרופ’ ציון חגי, שיגר בחמישי מכתב לפרופ’ רוטשטיין ובו ציין כי "הרופאים הללו תכננו והסתמכו על מועד תחילת העבודה שקבעתם עימם והם כעת, בגלל החלטתך, יושבים בבית ללא שכר ומבלי שהחלו את התקופה הקריטית לקריירה הרפואית שלהם". יו"ר הר"י הוסיף כי למרות בקשות חוזרות ונשנות מצדם, פרופ’ רוטשטיין לא חזר בו מהחלטתו. "אתה אינך עושה זאת ופוגע באופן חמור לא רק ברופאים, אלא בציבור המטופלים ובהדסה עצמה", הוסיף.

פרופ’ ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית (צילום: איציק בירן)

בינתיים מי שמנסה לשים סוף למשבר הוא משרד הבריאות, כשהנהלתו קיימה בימים האחרונים דיונים עם הנהלת הדסה. "אנו סבורים כי על הצדדים לשבת ולמצות את ההידברות ביניהם לפני נקיטה בצעדים הפוגעים בסופו של דבר בחולים, בעיקר בעת הזאת, ובסיכויי ההבראה של בית החולים", נמסר על ידי דובר המשרד. "בית החולים נדרש להמשיך ולבצע את הצעדים הכלכליים המחויבים כדי להביא להבראתו הכלכלית ועל כלל הצדדים להכיר במציאות זו ולהגיע להסכמות הנדרשות לשם כך".

בנוסף, רופאי בית החולים פנו במכתב לראש הממשלה ושר הבריאות בפועל, בנימין נתניהו, וביקשו ממנו להתערב במשבר. "מניעת קליטת המתמחים בהדסה מצטרפת לתמונת המצב העגומה במערכת הבריאות, מובילה לעומס בלתי נסבל על הצוות הרפואי ופוגעת פגיעה אנושה ביכולת לתת טיפול רפואי ראוי, דבר אשר עלול לעלות בחיי אדם", נכתב בו.

זו רחוקה מלהיות הפעם הראשונה שבה הנהלת הדסה והמנכ"ל פרופ’ רוטשטיין מנהלים עימותים חריפים עם ועדי העובדים בכלל והרופאים בפרט. זכור בעיקר מאבקם של רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים שהתפטרו יחדיו במחאה על התנהלותו של פרופ’ רוטשטיין.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website