נמאס להן לחכות: עם עובדות ח.צ. שיקום בקהילה שהפגינו מחוץ למשרדי החברה

כשלושים מעובדי חברת ח.צ. שיקום בקהילה הפגינו היום (שלישי) מול משרדי החברה בבאר שבע, זאת במחאה על מה שהגדירו כ"גרירת רגליים" מצד ההנהלה במשא ומתן הקיבוצי.

עובדי החברה התאגדו בהסתדרות בפברואר 2018, כשבתוך פחות מ-24 שעות הצטרפו להתארגנות כ-75% מ-250 העובדים. עם זאת, הכירה ההנהלה בהתאגדות, ונכנסה עמה למשא ומתן על הסכם קיבוצי, רק אחרי מאבק והפגנות בנושא. הדיונים בין הצדדים, שהתנהלו בשנה האחרונה, הביאו למספר הסכמות, אך לטענת העובדים, מרגע שהגיעו ההסתדרות ונציגות העובדים טיוטת הסכם קיבוצי בהתאם להן, עלה המשא ומתן על שרטון. "הוא (רפי חדד, מנכ"ל החברה, נ.צ.כ) החזיר לנו אותה עם לא אחד גדול. גם על דברים שכבר הוסכמו והיו בהבנות" אמרה ל’דבר’ ציפי טליוסף, מדריכה שיקומית וחברת ועד הפעולה, "הגענו למבוי סתום ונאלצנו להכריז על סכסוך עבודה. גם בשבועיים שעברו מאז הכרזת סכסוך העבודה הוא לא הסכים להפגש איתנו. במקום זאת שלח מכתב לעובדים שטען שאנחנו אלה שטרפדו את החתימה. אבל העובדים הוותיקים יודעים שזו לא האמת".

חברות ועד הפעולה ציפי טליוסף (ימין) ורוית וינר (שמאל) בהפגנת ח.צ. שיקום בקהילה. (צילום: ניצן צבי כהן)

"אף אחד מאיתנו לא רוצה כמובן לערב את המתמודדים במאבק" הוסיפה, "אנחנו לא במקום של לשבש את העבודה – אנחנו רוצים הסכמות והסכם הוגן לעובדים. אבל אם ניתקל במבוי סתום לא תהיה לנו ברירה."

העובדים המפגינים קיוו שחדד יצא לשוחח עימם, אך זה לא קרה. במקום זאת יצאו מספר מנהלים ממשרדי החברה לצלם את המפגינים. מנהלת החשבונות של החברה פנתה לעובדות המפגינים ואמרה בהתרסה: "אני מקווה שאתן מבינות בכלל על מה כל הבלאגן הזה. אני לא בטוחה בכלל שהעובדות כאן מבינות". היא נענתה בשריקות ובצעקות בוז. "אנחנו פה כי כבר שנה אנחנו מנהלים משא ומתן ושנה מורחים אותנו ואומרים שאין כסף לשלם לעובדים שמשרתים את האוכלוסיה הכי חלשה בחברה, מתוך שליחות" השיבה לה נועה רחמני, "אנחנו פה כי אנחנו חושבים שרפי צריך להתעורר ולהבין שהעובדים שווים יותר. לצערנו רק בשבוע האחרון בעקבות המאבק שלנו שולחים לנו מכתבים יפים על כמה אנחנו חשובים לחברה – אבל איפה הם היו כבר 20 שנה? רפי המנכ"ל צריך לזכור שצו ההרחבה לעובדים הסוציאליים הוא מחייב. זו לא ‘תוכנית כבקשתך’."

העובדים לא התרגשו מצילומי ההנהלה, ונופפו למנהלים לשלום, מראים גאווה במאבק לשיפור תנאי העסקתם. יצחק אורן מסניף נתיבות נטל את המגאפון ואמר: "אני מדריך שיקומי. עובד עם נפגעי נפש, עם כל מיני מחלות, ומקבל 29.12 שקלים לשעה כבר חמש שנים. אני עובד שעות ארוכות. נוסע ממקום למקום בתחבורה ציבורית בשעות לא שעות. אומרים לי שאני עושה עבודת קודש, ונותנים לי שי לחג של 120 שקלים. אני מציע שבחג הבא נתרום את השי הזה לצדקה."

הפגנת ח.צ. שיקום בקהילה. (צילום: ניצן צבי כהן)

אחריו דיברה עובדת נוספת, נאוה כץ, שאמרה כי " כולנו זמינים 24 שעות. אם צריך אותי מקפיצים אותי. אני יכולה לקבל טלפון גם חצי שעה לפני השבת ואומרים לי ‘אם זה פחות מחצי שעה זה לא נחשב בכלל’."

חלק מעוברי האורח הביעו תמיכה במאבקן של העובדות. "בהתחלה חשבתי שמדובר בעוד הפגנה על הבחירות ואמרתי להם לעוף מכאן" אמרה ל’דבר’ אחת בעלת עסק סמוך, "אבל כשהבנתי שמדובר בעובדות סוציאליות שעוזרות לאנשים ומתקשות להתפרנס – אני בעדן. כל הכבוד להן". עובר אורח אחר אמר לעובדות: "אל תוותרו, זה קשה, אבל בסוף מאבקי עובדים מצליחים. תלחמו על הזכויות שלכם".

אבל היה גם מי שהרעש לא היה לטעמו. אחד מבעלי העסקים סמוך להפגנה הזמין את המשטרה, אך זו הגיעה והבהירה שזכותם של העובדים להפגין. לאחר מכן איים אותו בעל עסק להרטיב את המפגינות עם צינור מים, אך הסתפק בסוף בהצבת מערכת הגברה גדולה מולן והשמעת מוסיקה חזקה. העובדות לא התרגשו, והגיבו בריקודים. "לא יפחידו אותנו בצילומים ולא בצינורות מים" אמרה לו אחת מהן, "אנחנו נאבקות על הזכויות שלנו במקום העבודה, וכאן נשאר."

הפגנת ח.צ. שיקום בקהילה. (צילום: ניצן צבי כהן)

"העבודה שלנו כוללת ליווי מאוד אינטנסיבי של מתמודדי הנפש" אמרה ל’דבר’ רוית וינר, מדריכה שיקומית וחברת ועד הפעולה בחברה, "אנחנו עובדים בצוותים של עו"סים ומדריכים ומלווים את תהליכי השיקום בכל תחומי החיים: תעסוקה, משפחה, פנאי, ליווי מול מוסדות ובירוקרטיה. עוזרים לעלות למסלול של חיים משמעותיים לצד המחלה, מטפלים באנשים מגיל 18 ומעלה, בלא הגבלת גיל. אנחנו מצמצמים מונעים אישפוזים ומאפשרים להם לחיות חיים נורטביים. זו עבודה שדורשת המון תעצומות נפש. יש הרבה סטיגמה על מתמודדים. יש לא מעט סיטואציות קשות של אובדנות חלילה. אישפוזים שאנחנו מלווים גם בבית החולים."

"כל שני וחמישי המטופלים שלנו מחליפים מדריכים ועובדים סוציאליים כי השכר ביזיוני. מי שנשאר עושה את זה באמת מתוך שליחות" סיכמה וינר, "ח.צ. שיקום בקהילה הוקמה לפני עשרים שנה כדי לספק שירות מופרט של משרד הבריאות, בהתאם לחוק שירותי בריאות הנפש. היום היום היא הגדולה ביותר בדרום, ורק גדלה. משרד הבריאות שולח לנו עוד ועוד מטופלים. אבל לא יכול להיות שעובדים שעושים עבודה כל כך חשובה מסיימים את החודש עם חור בכיס."

תגובת ח.צ שיקום בקהילה לא התקבלה, נכון לשעה זו.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website