נשיאות המעסיקים: להפעיל חל”ת גמיש, העדפת כחול לבן ופיצויים מורחבים

נשיאות המעסיקים והעסקים הציגה את תכניתה הכלכלית לקראת היציאה מהסגר השני. בין ההמלצות – מענק בסך 9,000 שקלים שיינתן לכל עובד שיבחר לסיים את תקופת החל"ת ולשוב לעבודה, זאת לצד הפעלת מודל ‘חל"ת גמיש’ במשק, הגדלת הפיצויים לעסקים, שורת הקלות נוספות במיסוי וארנונה ויישום התוכניות בתחום ההכשרה המקצועית והגדלת הביקושים לתוצרת מקומית.

המעסיקים טענו כי מענקי החזרה מחל"ת שניתנו למעסיקים לא הוכיחו עצמם, וקראו להמיר אותם ביצירת מענקי התמדה שיינתנו דווקא לעובדים החוזרים מחל"ת, תוך הקשחת התנאים לחל"ת ארוך ויצירת מודל חל"ת גמיש במגזר הפרטי.  כיום לדבריהם, מתקשים המעסיקים לגייס עובדים שכן החזרה לעבודה אינה משתלמת לרבים מהם, המעדיפים להמשיך לקבל דמי האבטלה בלא שיצטרכו לצאת לעבוד. כמו כן קראו למהר ולהשיב את מערכת החינוך לגיל הרך לפעילות.

המעסיקים קראו ליצירת מנגנון שקוף ואחיד לפיצוי בגין פגיעה בפעילות הכלכלית, אשר יסתמך על דיווחי העסקים על מנת לשחרר את הפיצוי באופן מהיר לכל המגזר הפרטי בישראל. לדבריהם, הפתרונות הממשלתיים שהוצגו עד כה אינם מספקים פתרון מלא לעסקים רבים. "בכדי להאיץ את מתן הפיצוי, מוצע כי הפיצוי יינתן במסלול ירוק, על סמך דיווחי מבקשי הפיצוי, כאשר הנתונים ייבדקו ויינקטו סנקציות חריפות כלפי מי שלא דיווח אמת", הוסיפו.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

היעדר פיצוי מרכזי הוביל לפתרונות התייעלות קיצוניים ובהם הותרת עובדים בחל"ת, פיטורי עובדים ואף חוסר יכולת להמשיך את הפעילות העסקית לנוכח משך המשבר.  המנגנון אותו הציעו הוא הוראת שעה שתגדיר כי עסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, בלא הגבלה בהיקף פעילותם, יוכרו כזכאים לפיצויים במסגרת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים – מנגנון אשר שימש בעבר בתקופות עימותים ביטחוניים, ונדרש להרחיב אותו כעת לנפגעי המגיפה.

לצד זאת הציעו מתן אורכה לדיווחים ותשלומים לרשויות המס, הארכת מועדי הבקשות למענק לעידוד תעסוקה לחודשי יוני ויולי 2020, וקיזוז הפסדי 2020 מול רווחי שנת 2019. עוד הציעו מתן פטור מלא מתשלומי ארנונה לכלל העסקים, בלא הגבלת מחזור, לחודשים יוני-ספטמבר 2020, בדומה לפטור שניתן בחודשים מרץ עד מאי – ולא על פי המתווה המוצע כיום על ידי האוצר להפחתה בגובה 95% למי שמחזורו ירד בלפחות 60%. עוד ביקשו לבטל את האישורים החריגים להעלאת תעריפי הארנונה בשנים 2021-2023 ולתקן את נוסחת העלאת הארנונה כך שתחייב את הרשויות המקומיות בביצוע הליכי התייעלות.

בהיבט של הגדלת הביקושים בשוק המקומי, קראו לתיקון חובת המכרזים במגזר הציבורי והגדלת שיעור ההעדפה לתוצרת הארץ ועוטף עזה ב-10%. כמו כן קראו להרחבתו כך שיחול גם על גופים נתמכים ומתוקצבים, רשויות מקומיות, תאגידים מקומיים, בתי חולים ציבוריים, קופות חולים, מוסדות להשכלה גבוהה וגופים דו-מהותיים – תוך הטלת חובה לשקיפות בדו"ח שנתי המפרט את היקף המכרזים והרכישות המקומיות של כל גוף. כמו כן קראו להרחבתו כך שיחול גם על מכרזים מעורבים ושרשור ספקים. עוד קראו לחייב ברכש גומלין ושיתוף פעולה תעשייתי בכל עסקה עם ספק זר ולעצור מיידית רכש והשתתפות במכרזים של ספקים שלא מילאו את רכש הגומלין לו היו מחויבים.

באשר להגברת הצריכה המקומית הפרטית, קראו לממשלה לתקצב את מטה ‘מיוצר בישראל’ לצורך קיום פעילויות חינוכיות וקידום תוצרת הארץ ולבטל כל אפליה לרעת המגזר המקומי ולטובת ספקי חוץ על ידי ביטול הפטור ממע"מ על ייבוא עד 75$. "ניתוב הצריכה הפרטית בעיקר לשוק המקומי יספק ביקושים חשובים למשק אשר סובל מירידה חדה בביקושים בעקבות תחושת אי הודאות והיקף הבלתי מועסקים הגדול", ציינו.

עוד קראו למשרדי הממשלה לעמוד בהחלטת הממשלה להפחתת 25% מנטל הרגולציה, וכן לחייבם להציג תוכניות מידיות לביטול חסמי רגולציה משמעותיים שאינם תקציביים ובהם רגולציה בתחום הגנת הסביבה, היתרי בניה, רישום תרופות ותמרוקים ועוד וזאת באמצעות הקמת צוות בינמשרדי בהשתתפות נציגי המעסיקים והמגזר הפרטי.

יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר מסר: ״הסגר השני שנכפה על כלכלת ישראל עלול להפוך את ישראל לאזור אסון כלכלי. המגזר העסקי כולו שספג מחודש מרץ פגיעה משמעותית בפעילות, מגיע חבול ובמצב קשה לסגר הנוכחי, מה שהופך את המצב הנוכחי למסוכן בהרבה מהמציאות שהתמודדנו מולה בסגר הראשון. זה הזמן לשלב כוחות – מעסיקים, ממשלה ועובדים כדי להלחם בחורבן הכלכלי שהקורונה ממיטה עלינו״.

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו״ד אוריאל לין הוסיף: "זוהי תכנית מקיפה ומאוד ממוקדת, על אף שכוללת מס’ סעיפים לא מועט. יחד עם זאת, משרד האוצר ישכיל לעשות אם ילמד היטב תכנית זו על כל פרטיה, משום שזוהי בדיוק התכנית שיכולה באמת לסייע למשק להיחלץ מהשבר בו הוא נתון בתום הסגר הנוכחי, ואפילו קודם שיסתיים הסגר הנוכחי. התכנית שאובה מהרבה ניסיון עסקי והבנה מעמיקה של הצרכים האמיתיים של המגזר העסקי".

התאחדות המעסיקים והעסקים היא ארגון גג הכולל לצד התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר גם את התאחדות חקלאי ישראל ולשכת רואי החשבון.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website