נשיאת העליון לשעבר: “מצפה מנבחרי הציבור לשים קץ למחול השדים”

"אני מבקשת להתריע נגד המגמה לייחס ליועץ ולכל העושים במלאכה שיקולים זרים ובלתי מקצועיים, רצון לרצות צד במפה הפוליטית, או כניעה כביכול לתקשורת; יש לצפות מכל מנהיגי הציבור לשים קץ למחול השדים המתחולל לנגד עינינו" – כך אמרה הערב (שלישי) נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת בדימוס מרים נאור.

נאור אמרה את הדברים בטקס הענקת אותות התנועה לאיכות השלטון שהתקיים הערב, ובו זכתה בפרס אבירת השלטון בקטגוריית הרשות השופטת לשנה החולפת.

בראשית נאומה, ביקשה נאור להתייחס למה שכינתה "הצורך המתעורר בימים אלה לשמירה על הנוטלים חלק בתהליך אכיפת החוק", זאת, ביחס להתקפות אותה חווה בחודשים האחרונים מערכת המשפט, ופרט היועץ המשפטי לממשלה, לאור תפקידו בהכרעה הקרבה בתיקי ראש הממשלה נתניהו.

נאור אמרה כי "בכל מדינה דמוקרטית שאיכות השלטון היא מיסודותיה, ישנם גופים שתפקידם לברר טענות המועלות לעתים גם נגד אישי ציבור בכירים, ולצערנו כבר התנסינו בכך בישראל. ההליך כרוך תחילה בחקירת המשטרה במקום שמתעורר חשש לפגיעה בטוהר המידות, אחר כך ניתוח משמעות הראיות שנאספו, בקבלת החלטות בידי פרקליטות המדינה ולאחר מכן בידי היועץ המשפטי לממשלה, בשאלה האם יש מקום להעמיד לדין, ולבסוף, אם הוגש כתב אישום, ההחלטה מתקבלת בבתי המשפט המתאימים".

בהמשך התייחסה להתקפות אותן חווה היועמ"ש, ואמרה: "למרבה הצער אנו נתקלים בעת האחרונה בביקורת אישית על הנוטלים חלק בהליך מורכב זה, טענות בדבר זיקה פוליטית, כביכול, המשפיעה על שיקול הדעת שלהם; לצד טענות בדבר השפעה זרה של אמצעי התקשורת, שכביכול מכתיבים להם את עמדותיהם".

נאור ביקשה לשמור על מעמדם של העוסקים במלאכה ואמרה כי "על כל מי שהדמוקרטיה ועקרון השוויון בפני החוק הם נר לרגליו, לשמור על עובדי הציבור מפני ערעור מעמדם הציבורי, ומתוך כך – מפני פגיעה בסמכותם. יש לאפשר לנושאי התפקידים הסטטוטוריים למלא את תפקידיהם, כל אחד בתחומו, בלא מורא, בלא משוא פנים ובלא חשש. כשלעצמי, אני משוכנעת שכל העושים במלאכה פועלים לפי מיטב הכרתם והבנתם המקצועית".

נאור התייחסה להליך העבודה המתקיים בשבועות האחרונים בלשכת היועמ"ש באשר לתיקי נתניהו, ואמרה כי "הדיונים המתקיימים עתה אצל היועץ המשפטי לממשלה נעשים בפורום רחב, רחב עד למאוד, של משפטנים בכירים. אם יש, כפי שפורסם, חילוקי דעות בעניין זה או אחר, הדבר מעיד דווקא על הפעלת שיקול דעת על ידי חברי הצוות, כל אחד בנפרד. לבסוף מתקבלת ההחלטה על ידי היועץ המשפטי עצמו. אלה הם כללי ההכרעה, וזהו תפקידו של היועץ המשפטי".

עוד אמרה כי "לא אעסוק כאן בשאלה מהו העיתוי הנכון של ההחלטה. שאלה זו תגיע, כנראה, לבג"ץ בימים הקרובים. אני מבקשת להתריע נגד המגמה לייחס ליועץ ולכל העושים, ואולי עוד יעשו, במלאכה שיקולים זרים ובלתי מקצועיים, רצון לרצות צד במפה הפוליטית, או כניעה, כביכול, לתקשורת. בסופו של יום, ואם יוגש כתב אישום, מבחנו של היועץ יהיה בבתי המשפט, שם יתברר אם היה מקום לנקוט בהליכים פליליים. כל יועץ משפטי יודע, כי זהו המבחן האמיתי".

בסיום דבריה, ביקשה מנבחרי הציבור לגנות האשמות אלה נגד היועמ"ש, ואמרה כי "יש חשיבות רבה שהציבור יהיה משוכנע שההחלטות, תהיינה אשר תהיינה, מתקבלות על יסוד שיקולים ענייניים בלבד, מתוך נקיון דעת. יש לצפות מכל מנהיגי הציבור לשים קץ למחול השדים המתחולל לנגד עינינו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website