סערה בעקבות דבריו של הרב הראשי, על יהדותם של העולים דוברי הרוסית

בעקבות פרסום תיעוד התבטאותו כנגד העולים מברה"מ להם קרא "גויים" ו"שונאי דת", פרסם הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, סרטון עם "מסר מפייס" כלפי יהדות ברית המועצות לשעבר, אך במקביל תקף את העולים ואת חוק השבות. לדבריו, "ישנם מיעוט עולים שאינם יהודים על פי ההלכה שהגיעו מכוח ׳סעיף הנכד׳ בחוק השבות המתיר למי שאביו ואימו אינם יהודים לעלות לארץ."

יוסף הוסיף כי "מי שמעלה המוני גויים לארץ דרך הסעיף הזה משיקולים זרים, נוהג בחוסר הגינות בראש ובראשונה כלפי אותם עולים, ומעמיד אותם בכל שלב בחייהם בפני מציאות חיים בלתי אפשרית עבורם במדינה יהודית. תיקון חוק השבות הוא בראש ובראשונה אינטרס של העולים".

עולים ותיקים מברית המועצות באירוע ציון 25 שנה לעליה הגדולה לישראל. דצמבר 2015. למצולמים אין קשר לכתבה. (הדס פרוש/פלאש90)

יוסף ניסה "לדייק" את דבריו ותקף את אלו שלדבריו פוגעים ביהדות: "מי שאינו יהודי צריך לכבד אותו ולאהוב אותו, כל אדם נברא בצלם, אולם ישנם כאלה שלא יהודים ואפילו מפתחים רגשי אנטישמיות כלפי היהדות, כלפי כל דבר שבקדושה. עליהם אנחנו דיברנו."

בתיעוד שפורסם באתר ynet נשמע יוסף אומר כי "מאות-אלפים או עשרות אלפים של גויים באו לארץ בגלל חוק מיהו יהודי. יש כאן הרבה-הרבה גויים, חלק מהם קומוניסטים, עוינים את הדת, שונאי דת. הם לא יהודים בכלל, גויים. אחר כך מצביעים למפלגות שמסיתות נגד החרדים ונגד הדת." התבטאויותיו של יוסף, כמו גם של בכירים בש"ס, נמשכות מאז הפלת הממשלה וההכרזה על בחירות בחודש מרץ, בין היתר על רקע חידוש המאבק בין מפלגת ישראל ביתנו וש"ס, שמבקשות את תיק משרד הפנים.

בעקבות הפרסומים, קרא יו”ר מפלגת ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, להשעות את יוסף מתפקידו ופנה ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה נגדו בעוון הסתה. "יש לראות בחומרה דברים אלו היוצאים מפיו של היושב בראש מוסד הרבנות הראשית במדינת ישראל, ומי שמכהן כרב ראשי בישראל". עוד מסרו בישראל ביתנו כי הם יתמכו במהלך דחיפת רב מהציונות הדתית לכהן כרב הראשי של ישראל.

שר הפנים דרעי ושר הביטחון ליברמן בכנסת. (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש 90)

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדבריו של יוסף וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי מדובר ב"אמירה מקוממת שאינה במקומה. העלייה ממדינות חבר העמים לשעבר היא ברכה עצומה למדינת ישראל ולעם היהודי. הממשלה בראשותי תמשיך לפעול למען עלייתם וקליטתם בארץ של אחינו ואחיותיו יוצאי ברית המועצות לשעבר."

יו"ר הכנסת, אסיר ציון לשעבר, יולי אדלשטיין, כתב אף הוא ברשתות החברתיות נגד דבריו של הרב: "הגשמנו בגופנו את חלום שיבת ציון, ואי אפשר לדמיין את מדינת ישראל בלי תרומתה העצומה של העלייה מבריה"מ."

לפני שבועיים פרסמה עמותת חדו"ש נתונים רשמיים של משרד הפנים לפיהם רק 14% מהעולים בעשור האחרון נחשבים ליהודים על פי ההגדרה ההלכתית. הפרסום זכה לתגובות חריפות על כך שהנתונים עוותו ואף משרד הפנים עצמו הצהיר שיבחן את הנתונים שוב. כיום ישנם בישראל כ-400 אלף אזרחים ‘מחוסרי דת’, רובם יוצאי ארצות חבר העמים אשר נופלים תחת קטגורית ‘זרע ישראל’, כלומר יהודים שנופלים תחת חוק השבות שרובם ילדים לאב יהודי, נשואים ליהודי, או הורים ליהודי. בישראל מעולם לא נעשה סקר שבוחן את ההרגלים הדתיים של העולים מברה"מ לשעבר שאינם מנהלים אורח חיים שאינו יהודי, אך בניגוד לטענתו של הרב יוסף כי עשרות או מאות אלפים מאותם עולים רואים בעצמם כנוצרים ואולי אף הולכים לכנסיות, מדובר בפחות מ-1% משיעור העולים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website