“עוד ועדה לאוסף”

בפתח ישיבת הממשלה התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא יום המאבק באלימות נגד נשים שחל אתמול (ראשון) וחלק את רשמיו מביקור במעון לנשים מוכות אותו ערך עם רעייתו שרה נתניהו ושאותו הגדיר כ"סיור מטלטל". בדבריו העביר נתניהו ביקורת על המשטרה כי אינה עושה די על מנת להיאבק בפוגעים בנשים, אך מבלי להזכיר אותה במפורש. "משהו כאן לוקה בחסר. אני מבקש לגבש תכנית כדי לטפל לא רק בצד של הנפגעות, אלא גם של הפוגעים", אמר נתניהו והוסיף, "כאן אין לא אכיפה, לא ענישה, לא מוסר ולא צדק. יש רק פחד מתמשך וטראומה שקשה לתאר. רואים את זה גם אצל הנשים, רואים את זה גם עם הילדים הקטנים החמודים שרעייתי ואני ביקרנו. זה הולך להשתנות".

"אני מבקש את שיתוף הפעולה של כל שרי הממשלה וגם של כל חברי הכנסת לערוך כאן שינוי עמוק ויסודי. אנחנו צריכים להיות המדינה המובילה בעולם בעניין הזה, כפי שאנחנו המדינה המובילה בעולם בלוחמה נגד הטרור", אמר נתניהו והוסיף כי בכוונתו "לא רק להציע להם שיקום פסיכולוגי, רובם לא רוצים. לו היינו מנסים לטפל בטרוריסטים בשיקום פסיכולוגי, זו גישה אחת. אבל קודם כל אכיפה, הרתעה, ענישה. לתדהמתי גיליתי שם נשים שהבעל בא עם סכין ולא נעשה לו דבר, ובעל אחר בא וירה בתוך הבית ולא נעשה לו דבר, ושלושה אחים כלאו את האחות, האימא הזאת, במשך שלוש שנים בחדר, לא נתנו לה לצאת פעם אחת, חדר עם סורגים, הרחיקו ממנה את התינוק שלה, ולא עשו להם שום דבר".

הסיקור המלא


  • אלימות נגד נשים //
    רצח בתל שבע

  • אלימות נגד נשים //
    “תפסיקו לעבוד עלינו, יש כסף”

  • פלילים //
    גופתה של יארה נמצאה

  • רצח הנערות //
    המצוד נמשך

  • נאבקות ביחד //
    “אי אפשר להתעלם מהקול שלנו”

  • יום המאבק באלימות נגד נשים //
    כוחה של התאגדות

  • קולה של שורדת //
    “זה קרה גם לי”

סוף סוף ראש הממשלה מצא כמה דקות מזמנו כדי להתייחס למגיפת האלימות כלפי נשים שמכה באזרחיות המדינה. ההצהרות של רה"מ מעידות על כך שהסוגיה פשוט לא הייתה באג’נדה שלו

יש לציין כי ועדה דומה לזו שקרא נתניהו להקים כבר קיימת. עוד ב-2014 הוחלט על הקמת ועדה בין-משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה, בראשות המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון הפנים. ועדה זו הגישה את המלצותיה הסופיות ביוני 2016 ושר הרווחה אימץ את המלצותיה והורה על הקמת ועדה בין-משרדית לגיבוש תכניות פעולה אופרטיביות למימושה.

מה חסר כרגע? תקציב. ועדת השרים למאבק באלימות שאימצה את עיקרי תכנית הפעולה, לא קבעה את היקף התקציב שיוקצה לתכנית זו ואת המקורות התקציביים למימושה. על פי הערכה של המשרד לביטחון הפנים, עלות התכנית היא כרבע מיליארד שקלים בפריסה לחמש שנים – כ-50 מיליון שקלים לשנה.

שמות הנשים שנרצחו השנה על רקע מגדרי בעצרת מאחה בירושלים למאבק באלימות נגד נשים. 18 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

עם זאת, בדיון שהתקיים בנושא בכנסת שבוע שעבר, התברר כי עד עתה העביר משרד האוצר למשרד הרווחה לצורך יישום התכנית תוספות תקציביות בסך 20 מיליון שקלים בשנים 2017-2018, וכי 9 מיליון שקלים נוספים צפויים להינתן למשרד הרווחה עבור שנת 2019.

לקראת הדיון, מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק את תקצוב התכנית עד כה, ומצא כי בעוד תקציב התכנית היה אמור לעמוד על כ- 250 מיליון שקלים לכלל המשרדים בפריסה לחמש שנים, קשה להבין איזה חלק מתקציב זה הועבר בפועל למשרדים. במסמך שהכין מרכז המחקר נכתב כי התקבלו נתונים רק על תוספת תקציב שהועברה למשרד הרווחה, וכי מנתונים חלקיים אלו קשה להעריך מה היקף התקציב הכולל שהוקצה ליישום התכנית בשנים 2017 ו-2018, וכן מה התקציב המיועד לשנים הבאות. כמו כן, לא ניתן לדעת מה שיעור התקציב התוספתי מכלל התקציב המיועד בפועל ליישום התכנית.

לאחר גילוי זה, יזמה חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, הצבעה במליאת הכנסת להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא רצח נשים. ההצעה הועלתה להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי האחרון, אז נתניהו, כמו גם יתר חברי הקואליציה, הצביעו כנגדה.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (ללא קרדיט).

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, תומא-סולימאן אמרה בתגובה לדברי נתניהו על הקמת ועדת שרים בראשותו למאבק באלימות במשפחה כי "סוף סוף ראש הממשלה מצא כמה דקות מזמנו כדי להתייחס למגיפת האלימות כלפי נשים שמכה באזרחיות המדינה. ההצהרות של רה"מ מעידות על כך שהסוגיה פשוט לא הייתה באג’נדה שלו. מר נתניהו אמר ‘משהו כאן לוקה בחסר’, והוא בעצמו הצביע שבוע שעבר יחד עם הקואליציה נגד הצעה שלי להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שמבקשת לחקור את הכשלים והמחדלים בהגנה על הנשים".

תומא-סולימאן הוסיפה ושאלה: "הידעת, רה"מ, שיש כבר ועדת שרים כזו? הידעת שיש תכנית פעולה מאושרת על-ידי השרים רק שהיא לא מתוקצבת? אנחנו הנשים איננו תעמולת בחירות! אתה לא תקבור את הנושא בפרוצדורה ובניית תכניות מחדש שיהיו כפופות להלך הרוח הפוליטי השורר. בינתיים, נשים משלמות בחייהן. דרוש, לאלתר, תקצוב מלא לתכנית הלאומית הקיימת!".

יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)

יו"ר נעמת, גליה וולוך, הגיבה להודעת רה"מ נתניהו על הקמת ועדת שרים בראשותו לעניין המאבק באלימות במשפחה ואמרה ש"במקום לפעול – ראש הממשלה מקים עוד ועדה אחת לאוסף. כולנו ראינו מה שוות הבטחות הממשלה בשבוע שעבר, כאשר חברי הכנסת מהקואליציה התייצבו כולם וצופפו שורות בכדי להפיל את תכנית החירום הלאומית בנושא. ראש הממשלה צריך לפעול ולא למרוח זמן – הוא ביקר היום במקלט לנשים מוכות וגם הוא יודע שמריחת הזמן משמעותה היא עוד נשים מותקפות ונרצחות".

וולך סיימה את דבריה בקריאהלראש הממשלה ליישם לאלתר את החלטות והבטחות הממשלה, להזרים משאבים לטובת תכנית החירום הלאומית, "במקום למשוך זמן, ולגרור רגלים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website