עושים סדר ב”באנדל ההפוך”: משרד התקשורת לא ינתק יותר את לקוחות בזק

משרד התקשורת יחדל מלנתק מהאינטרנט את לקוחות בזק, הרשומים במסלול ה"באנדל ההפוך". כך הוחלט היום (חמישי) בתום שימוע, בחתימת המנכ"ל היוצא, נתי כהן. ההחלטה לא מבטלת את הכפילות הייחודית לישראל, בה חיבור לאינטרנט מחייב תשלום לשני גורמים שונים, אלא רק משפרת את המסלול העוקף, המתיר לשלם לבזק גם בעבור ספק האינטרנט ולא רק בעבור התשתית.

ההחלטה מסדירה עבור לקוחות בזק את מסלול האינטרנט המכונה "באנדל הפוך". עד כה, לקוחות במסלול זה נאלצו להפסיק את ההתקשרות לאחר שנה, מה שגרם לבלבול רב ואף לניתוקים מהאינטרנט של אלפי לקוחות, כמו גם למצבים בהם לקוחות התנתקו ביוזמתם מבזק, אך המשיכו להיות מחוייבים בתשלום לספק האינטרנט. למרות כניסתה לתפקיד של המנכ"לית החדשה, לירן אבישר בן חורין, על ההחלטה חתום המנכ"ל היוצא, נתי כהן, שמכהן כמנכ"ל בפועל עד סוף החודש.

ההפרדה הכי מיותרת

ההפרדה בין תשתית אינטרנט לספק אינטרנט הינה מיושנת וכמעט ולא קיימת בעולם למעט בישראל. שירות ספק האינטרנט (ISP) הינו שירות חסר כל תועלת, ללא חיבור לתשתית אינטרנט והוא שקול להפרדת הנסיעה באוטובוס בין רכישת מקום ישיבה לבין רכישת הנסיעה עצמה. התוצאה היא שוק מסורבל מאוד, בשיטת טלאי על טלאי על טלאי, המקשה על הלקוחות לקבל החלטה מיטבית בעבורם.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

רשימת החברות העיקריות הפועלות המשווקת חבילות אינטרנט (מתוך דו"ח משרד התקשורת).

מטרת ההפרדה הייתה לעודד תחרות בבזק, כאשר בזק ממשיכה לפעול גם במקטע ה-ISP  דרך חברת הבת, ‘בזק בינלאומי’. בפועל, מדובר בטרחה רבה ללקוחות ובהגברת עלויות לחברות התקשורת המגולגלת גם על הלקוחות, שבסופו של דבר משלמים יותר. הפתרון המקובל בעולם הוא ביטול התחרות במקטע זה, ומתן היתר לכל בעל תשתית לספק גם את שירותי ה-ISP על התשתית שלו.

משמעות ההחלטה הנוכחית, היא הקלה ללקוחות בזק, אך היא אינה מבטלת את התשלום לשתי חברות שונות. לקוחות בזק יוכלו לשלם לבזק גם בעבור שירותי ה-ISP,  אותו יתבקשו לבחור בשיחת הטלפון מול נציגי בזק.

לפני מספר חודשים הוציא משרד התקשורת "סקר" המעודד את הלקוחות להשתמש בשיטה נוספת שעוקפת את ההפרדה, ובה משלמים לספק (ISP) בחשבונית הכוללת גם את התשלום לבעל התשתית (בזק או הוט) שנקרא "השוק הסיטונאי", בה המחירים זולים יותר בממוצע, אך במסלול זה הלקוחות נדרשים גם לרכוש או לשכור נתב – מה שמבטל את החיסכון המושג, רובו או כולו, נתון שלא חושב בפרסום של המשרד.

השוואת חבילות עיקריות בתשתית בזק (מתוך דו"ח משרד התקשורת).

התפרצות הקורונה שיחקה תפקיד בהחלטה הנוכחית, משום שמסלול ה"באנדל ההפוך" הוגבל עד כה לשנה בלבד. במשרד התקשורת הבינו את החוסר התועלת של המגבלה, שעלולה לגרום לניתוק של אלפי לקוחות מהרשת, בעת סגר, ואפשרו להאריך את תוקף המסלול באופן זמני, החלטה שהפכה כעת לקבועה.

האפליה לטובת פרטנר תמשך

בניגוד לכללי ההפרדה המחוייבים בכל בעלי התשתית, המשרד נקט באפליה ולא אכף הפרדה שכזו ללקוחות הסיבים של פרטנר וסלקום. מכיוון שסלקום מכרה פעילות זו לחברת הבת IBC, שמקיימת את ההפרדה, האפליה באכיפה נותרה רק על גבי הסיבים של פרטנר. בחברות התשתית מקווים שמשרד התקשורת יאמץ את הפתרון המקובל בעולם ויתקן את רשיונות כלל החברות כך שכל בעל תשתית יוכל לספק גם שירותי ISP באופן פשוט ויעיל. צמצום התחרות בתחום זה יאפשר גם צמצום בפעילות ההתחשבנות, שירות הלקוחות ועוגמת הנפש הנגרמת ללקוחות שפונים לעתים לבעל התשתית על תקלות הקשורות לספק ולהיפך.

עם זאת, היצמדות להוראות הרשיונות נכון לעת הזו מצדיקה דווקא פעולה הפוכה – להטיל על פרטנר חובה להציע קבלת ISP מכל חברה בשוק, פעולת אכיפה שהמשרד נמנע ממנה כבר מספר שנים.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website