עיריית ת”א הקימה אהל לטיפול בחסרי בית בקריית שלום, והתושבים זועמים

אהל שהקימה עיריית ת"א בפאתי שכונת קריית שלום שבדרום ת"א ואמור להפנות חסרי בית ומכורים לטיפול, מעורר בימים האחרונים מהומה, וחושף מציאות קיצונית ההולכת ומחריפה בחודשים האחרונים – עלייה דרמטית במספר חסרות וחסרי הבית, חלק מהם משתמשים בסמים, הממלאים את רחובות דרום העיר העברית הראשונה.

"משטרת שרת אוספת נרקומנים, משם לפה, והכל בהוראת מנחם מנכ"ל העירייה", אמרו אחר הצהריים תושבי השכונה, שנכנסו אל האהל והודיעו שלא יתנו למהלך הזה לקרות, מחשש שאותם אנשים יציפו את השכונה. "אנחנו רוצים להרוס את האהל. בזמן האחרון יש המון המון נרקומנים. מפזרים אותם פה בדירות, בקרית שלום".

בסרטון: אנשים יורדים מרכב משטרתי אל אהל הההשמה למסגרות עבור לחסרי בית ומכורים לסמים, שהוקם בקריית שלום

"הריכוז הכי גבוה של האנשים האומללים והחולים נמצא בתחנה מרכזית, אז למה להקים דווקא פה?", אומרת סוזי כהן צמח, פעילה חברתית תושבת השכונה. "עיריית ת"א מביאה בימים האחרונים נרקומנים מתחנה מרכזית, עם נידות של משטרת ישראל, כדי להוציא לשיקום מהאהל הזה. אני לא מצליחה להבין את ההגיון בזה."

"החרפה דרמטית"

מאיר אליאל רבינוביץ’, תושב דרום ת"א מזה 12 שנים, נשוי +2, הוא מהיוזמים של קבוצת ‘דרום ת"א בקריז’ שלאחר שבועיים של פעילות פייסבוק קדחתנית, נפגשה ביום ראשון האחרון לגבש תכנית פעולה. "תושבי קריית שלום צודקים במובן שהעירייה חושבת שצריך לפתור את כל הבעיות ה-4 השכונות האלו. כאילו אין עיר, יש רק את 4 השכונות. בחודשים האחרונים זו החרפה דרמטית, בכל מה שקשור להומלסים, נרקומנים וסחר בסמים בכל אזור דרום ת"א. כמויות גדולות של אנשים במצבים קשים."

אהל שהקימה עיריית ת"א בשכונת קריית שלום, על מנת לספק שירותים לאוכלוסיית חסרי הבית (צילום: דוד טברסקי)

לדברי אליאל-רבינוביץ’ יש למספרים המתרבים של חסרי בית והמכורים ברחובות דרום ת"א שתי סיבות: בנייה מואצת במזרח פלורנטין, שגרמה לכך שהמרחבים בהם שהו אותם אנשים נחסמו לצורך הבנייה, והם נמצאים יותר ברחובות. סיבה שנייה היא העלמת עין, לדבריו, מהסחר בסמים הפושה ברחובות לצד מכירת סמי פיצוציות זולים במיוחד, "אנשים מחוקים בכל פינה, הריח של הנייס גיא נורא, מי שלא גר פה לא יודע".

תושבות קריית שלום שהגיעו לאהל מעלות כמה אפשרויות כמניע להקמת האהל דווקא בזמן הזה, בינהן הרצון של העירייה "לנקות" את נווה שאנן בה צפויה בנייה רבה בשנים הקרובות. "אף אחד לא יודע איך להתמודד עם הבעיה הזאת" אומרת כהן-צמח. "אנחנו נתקלים במקרים לא פשוטים. המשטרה לא עושה את זה. אף אחד לא עושה, איבדנו את כוח ההרתעה. כנראה צריך לקחת את החוק לידיים. אנחנו התושבים מטפלים". גם אליאל-רבינוביץ’ פועל נוכח אוזלת היד של הרשויות, ומביא גם הוא עדויות לכך שפקחי העירייה מפנים אנשים חסרי בית ומכורים לסמים לדרום ת"א. "המאבק מורכב כי במשך שנים הפעילים של דרום ת"א היו מחולקים לקבוצות, ואנחנו מקפידים שהמאבק עצמו לא יהיה אלים ולא גזעני, אבל עד סוף השבוע תצא רשימת דרישות של ההתארגנות שלנו. קודם כל אנחנו מצפים מהעירייה שיודעת להפעיל תחב"צ בשבת, שצוותים ישבו וילמדו ממודלים בעולם ויפתרו בדרכים יצירתיות. יהיו דרישות קונקרטיות – למשל הוצאה של תחנת חלוקת המטדון מהשכונה למקום שאינו צמוד למגורים."

מפגש של קבוצת ‘דרום ת"א בקריז – לגיבוש תכנית פעולה מול המציאות בשכונות בחצי השנה האחרונה. (קרדיט: מאיר אליאל רבינוביץ’)

"בסוף אנחנו מרחמים עליהם, אנחנו מבינים את המצוקה שלהם, אבל איפה גם אנחנו? איפה התושבים?", מזדעקת כהן-צמח. "אנחנו לא יכולים לפתור את הבעיה הזו. זו העיר הכי חזקה בארץ, אבל היא מחולקת, זה ברור שהיא מחולקת. אין לי בעיה שהאהל יהיה ברוטשילד, למה הדרום צריך כל הזמן להתמודד עם התחלואים האלו? נחכה פה עד שירד האהל. לא אתן שבשכונה שלי יעשו את זה. אם אתה מצליח להבין את הכוונה. אני רוצה תשובות, מותר לי לקבל בתור תושבת? הפכנו להיות פח הזבל של כל ת"א, מכל הארץ מגיעים אנשים."

"אנחנו חיים במקום שגם העיר וגם המדינה הפנו לו עורף. במשטרה מפנים לעירייה, בעירייה מפנים למשטרה" אומר אליאל-רבינוביץ’ בכאב.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: אכיפת עבירות מכירה ושימוש בסמים היא באחריות המשטרה. עם זאת, בעיית המכורים ודרי הרחוב מוכרת לעירייה ולמשטרה והן פועלות במשותף על מנת לטפל בתופעה הקשה. מדובר בסוגיה מורכבת הדורשת טיפול עומק במקור הבעיה ומחייבת התערבות גם ברמת משרדי הממשלה ואנו פונים אליהם על מנת למצוא דרכים נוספות לטפל בנושא. בניגוד לנטען, אין שחר לטענה שהסיירים מפנים מכורים לדרום העיר. כל פינוי נעשה בשיתוף עם שירותי הרווחה העירוניים כשהיעדים הם תמיד לרווחת המפונה- גגונים ללינה, מרכזי גמילה או בית חולים. לצערנו, חלקם הלא מבוטל, מתקשה לקבל הסיוע המוצע על ידי היחידה ובוחר להמשיך באורח חיי רחוב המשלב פעילות עוברת חוק. האוהל הוצב על ידי העירייה בפאתי פארק החורשות, ולא בתוך שכונת מגורים, על מנת לתת מענה לצורך שעלה לסיוע סוציאלי לדרי רחוב ומכורים. מדובר באוהל קליטה המוגן מתנאי מזג האוויר והפועל במהלך שעות היום בלבד, בו ניתן לקבל שירותי ייעוץ והכוונה להפניה למרכזי גמילה לצד מזון חם וליווי שירותי הרווחה. האוהל ימשיך לשרת אותם לאורך כל ימי החורף, אולם הוא אינו ישמש ללינה מעבר לשעות הפעילות והעירייה תוודא זאת"

Leave a Reply

Name *
Email *
Website