“על דירקטוריון בזק להפסיק עם הניסיון לפגוע בעובדי פלאפון ובזק בינ”ל”

הנהלת בזק מתכוונת לפטר כ-800 מעובדי חברות הבת בקבוצה, כך על פי דיווח בעיתון גלובס, ללא מקור ברור למידע. ההסתדרות: "על דירקטוריון בזק להתעשת ולהפסיק עם החגיגות המיותרות והניסיונות לפגוע בעובדי פלאפון ובזק-בינלאומי".

מקור המצוי בנעשה בקבוצת בזק סיפר לדבר ראשון כי מדובר בביטוי לתכניות עליהן בזק הכריזה לפני מספר חודשים, האמורות ליצור סינרגיות בין חברות הקבוצה. חלקן מבוסס על איחוד תפקידים בהנהלה, ואחר על צמצום מספר העובדים על בסיס פרישה טבעית ופיטורים. בקבוצה מקווים להשלים את המהלך תוך כשלוש שנים, כאשר בשנתיים הראשונות מצבת העובדים תקטן ב-250 איש בשנה, קודם כל על בסיס הקפאת תקנים.

הפגנת עובדי בזק בינלאומי (צילום: יח״צ).

אין ספק שבזק יכולה להתייעל על בסיס סינרגיה בין עובדי הקבוצות, אך בדרגים הנמוכים קשה לראות כפילויות בהיקף כה עמוק של מאות אנשים בשנה. ייתכן שבהנהלה מתכוונים להשתמש בטענת ה"סינרגיה" על מנת ללחוץ על ועדי העובדים להסכים לפיטורים, שיפגעו לא רק ברמת היקף התעסוקה, אלא גם ברמת השירות לציבור.

באופן רשמי ההנהלה מקיימת משא ומתן נפרד מול ועד של כל חברה על עתיד הסכמי העבודה בקבוצה. מעל ראשה מרחף הענן שהחל בתרגילים הפיננסיים של בעל השליטה בקבוצה שאול אלוביץ’, שלא מסוגל להחזיר את ההלוואות שלקח ואיבד את השליטה בפירמידת יורוקום לבנקים. גם הבנקים מודאגים כי לא יראו החזרי חוב מהותיים מפני שהיחס הנוקשה של משרד התקשורת לבזק הוריד את שווי המניה של בחצי לעומת השיא.

כל החברות בפירמידה שבנה אלוביץ’ – "ביקומ" שמעליה "אינטרנט זהב" שמעליה "יורוקום תקשורת", נשענו בעיקר על רווחי בזק. כעת, אנליסטים מעריכים שבשנתיים הקרובות כל רווחי בזק יישמרו בחברה ולא יחולקו כדיבידנדים. במקביל, מאזן החברות הבנות בקבוצה במקובץ מעיד על רווחיות כמעט אפסית, ייתכן שבהנהלת החברה ינסו לפתוח נתיב חדש להגדלת הרווחיות – פגיעה בעובדים. קבוצת בזק כמכלול היא עדיין עסק רווחי מאוד, אלא שהפחתת השווי הצפויה של Yes בספרים, לצד ההוצאות למימון הסכמי פרישה ל-500 עובדי בזק בשלוש שנים מורידים כמעט לאפס את יכולתה להעביר חלק מהרווחים לבעלי המניות.

מבנה השליטה בבזק (גרפיקה: אידאה)במשרד התקשורת הודיעו על יציאה בשימוע בנושא, מה שגרם לבזק למשוך את הבקשה ולבקש מהמשרד להתמקד בדיון מהותי יותר על ה"הפרדה המבנית" לגבי בזק עצמה. ייתכן שבהנהלת בזק סבורים שמותר להם לאחד את החברות הבנות גם ללא אישור, מפני שאין לאף אחת מהן מעמד של מונופול

ועדי העובדים בחברות הבת לא מכירים כוונה כזו או מספרים מהסוג עליהם דווח בתקשורת. אף על פי כן, מאגף הדוברות בהסתדרות יצאה ההודעה הבאה: "בהמשך לפרסומים על כוונת חברת בזק לפטר מאות עובדים בחברות הבת: יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי, דוחה בשאט נפש את הפרסומים וקורא לדירקטוריון בזק לכבד את ההסכמים הקיבוציים עליהם הם חתומים. בחברות יש הסכמים המסדירים פרישתם של עובדים בהסכמת נציגויות העובדים בלבד. על דירקטוריון בזק להתעשת ולהפסיק עם החגיגות המיותרות והניסיונות לפגוע בעובדי פלאפון ובזק-בינלאומי. מעבר לחתום בהסכמים עד סוף 2019, ההסתדרות לא תיתן לפגוע במעמדו של אף עובד בחברה ולא תהסס לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה".

עובדי Yes מיוצגים ע"י ההסתדרות הלאומית, ולא על ידי ההסתדרות הכללית, מה שעשוי להקשות על שיתוף פעולה בין הועדים לקראת יוזמות המיזוג. לאחר השביתה של עובדי YES, הבטיחה להם הנהלת החברה כי Yes תשמור על פעילות עצמאית.

בעבר אמר לדבר ראשון, אלי כהן, יו"ר ועד עובדי Yes כי הוא "לא שולל שיתוף פעולה עם ועדי עובדים אחרים בקבוצת בזק בעתיד, אך בינתיים הוא עסוק בהידברות עם הנהלת Yes על מנת להביא לתוצאה הרצויה לעובדי החברה וזאת ללא נקיטת צעדים ארגוניים בשלב זה״

תגובת בזק לא התקבלה, נכון לשעה זו.

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website