עצרת האו”ם: מנהיגי המדינות המוסלמיות התבטאו בעיקר על הסכסוך הישראלי-פלסטיני

הסכסוך הישראלי-פלסטיני כיכב בעצרת האו"ם גם השנה. מנהיגיהן של מרבית המדינות המוסלמיות בחרו להקדיש לסכסוך חלק משמעותי מהזמן הקצר שהוקצה לנאומם המוקלט.

בשנה בה מספר הנפגעים מהסכסוך היה מהקטנים ביותר מזה עשורים, בתקופה בה התקשורת ברחבי העולם מעדיפה לסקר את מגפת הקורונה, משבר האקלים והבחירות בארה"ב, בעת שמספר מחוסרי העבודה בעולם מוערך במאות מיליונים, דווקא הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא שתפס מקום מכובד בעצרת בניו-יורק, שהחלה ביום ברביעי.

גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם מתח ביקורת על מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שפתח את עצרת האו"ם "בנאום נרגש על הצורך בהפסקת אש גלובלית ובשלום – בעיקר בעת הזו של פנדמיה עולמית, אבל הוא לא מזכיר אפילו במילה את הסכמי השלום שחתמה ישראל. מביך ואומר הכל על האו״ם".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ראש הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, אמר כי ישראל הרגה את ההזדמנות האחרונה לשלום באמצעות צעדים חד צדדים ובהודעת הסכמי נרמול היחסים בינה לבין האמירויות ובחריין "בהפרה של היוזמה הערבית לשלום". עוד אמר כי "למרות כל המכשולים אנחנו מתכוננים לקיום בחירות לפרלמנט ולאחר מכן בחירות לנשיאות בהשתתפות כל המפלגות והכוחות הפלסטיניים".

"עלינו להגשים את השאיפות הלגיטימיות של העם הפלסטיני למדינה עצמאית, שמזרח ירושלים היא בירתה", אמר נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי לאחר שציין כי פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני חשוב ביותר ליציבות המזרח התיכון. "כדי שהשלום יתקיים, על הקהילה הבינלאומית לכבד את מחויבותה להביא לשלום, ולהתייחס לכל הפעולות שחותרות תחת תהליך השלום, כמו הבנייה בהתנחלויות".

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי: "עלינו להגשים את השאיפות הלגיטימיות של העם הפלסטיני למדינה עצמאית" (צילום: Egypt’s presidency media office via AP).

"הקהילה הבינלאומית עומדת מנגד", אמר אמיר קטאר, שייח’ תמים בן חמד אל-ת’אני, "והיא לא מצליחה להתעמת עם העקשנות של ישראל, והכיבוש המתמשך של אדמה ערבית, המצור על עזה ומדיניות ההתנחלויות המתרחבת שלה".

"הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא אותו סכסוך שהתחיל עם כינונו של האו"ם ושממשיך להכאיב עוד היום." אמר מלך ירדן, עבדאללה השני. עוד הוסיף כי המדינה הפלסטינית צריכה להיות מבוססת על קווי 1967 וכי בירתה צריכה להיות מזרח ירושלים. "לא נוכל לפתור את הסכסוך הזה אם לא נפעל לשמר את ירושלים לאנושות כולה כעיר מאוחדת של שלום".

נשיא טורקיה, רג’פ טייפ ארדואן, תקף את הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין שנחתם בשבוע שעבר בוושינגטון ואת מאמצי טראמפ לקדם פתרון לסכסוך. "העם הפלסטיני עמד נגד מדיניות הדיכוי, האלימות וההפחדה של ישראל זה יותר מחצי מאה", אמר ארדואן והוסיף, כי ישראל מנצלת את דחיית הפלסטינים של "מסמך הכניעה אותו ניסו לכפות תחת השם הסכם המאה" כדי להשיג יתרון יחד עם "משתפי הפעולה שלה. טורקיה לא תתמוך בכל תכנית שהפלסטינים לא יסכימו לה".

רג’יפ טייפ ארדואן, נשיא טורקיה: "טורקיה לא תתמוך בכל תכנית שהפלסטינים לא יסכימו לה" (צילום: AP).

מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז, נשא את נאומו הראשון בפני העצרת הכללית של האו"ם מאז עלה לשלטון ב-2015. סלמאן התייחס בנאומו להתפתחויות האחרונות באזור ואמר שהוא תומך במאמץ האמריקאי להשיב את ישראל והפלסטינים לשולחן המשא ומתן כדי להגיע לשלום הוגן ומקיף. לדברי המלך הסעודי, "יוזמת השלום הערבית מספקת בסיס לפתרון מקיף וצודק לסכסוך הישראלי-פלסטיני שיביא למדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים".

ראש ממשלת כווית, השיח’ סבאח אל-ח’אלד, אמר בנאומו כי הסוגיה הפלסטינית ממשיכה להיות סוגיה מרכזית בעולם הערבי והמוסלמי וכי כווית תומכת ברצונם של הפלסטיניים לקבל את זכויותיהם. לדבריו, יש לקיים מאמצים לחידוש המשא ומתן במסגרת זמנים מוגדרת: "על הכיבוש הישראלי להסתיים ויש להקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים המזרחית", אמר.

ראש ממשלת פקיסטן, אימרן חאן, אמר כי הכיבוש הישראלי של פלסטין איננו חוקי. "הפצע הפלסטיני עדיין פתוח. הסדר צודק ומתמשך הכרחי עבור המזרח התיכון והעולם".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website