עקבו אחרי העובדים: בכירים בחברות של רמי לוי יואשמו בפגיעה בפרטיות

פרקליטות מחוז ירושלים הודיעה לחברת ‘רמי לוי שיווק השקמה תקשורת’ ולבעלי תפקידים בה כי היא שוקלת להעמידם לדין בכפוף לשימוע בגין עבירות של פגיעה בפרטיות. על פי החשד, בכירי החברה עקבו ועשו שימוש לא חוקי בנתונים של מנויים שונים. בין היתר בוצע מעקב אחרי עובדי ‘ביכורי השקמה’, חברה-בת של הקבוצה שביקשו להקים ועד עובדים, ובכירי החברה פעלו לסכל את התארגנותם, בניגוד לחוק.

החשודים בביצוע העבירות הם מנהל שיווק השקמה תקשורת אופיר אטיאס, אחראי האבטחה בחברה שלמה ג’וליאן, סמנכ"ל רמי לוי שיווק השקמה בע"מ שמואל לוי וקב"ט שיווק השקמה אפרים יהודאי. על פי החשד, בין השנים 2011 ו-2016 בוצעו מאות בדיקות במערכת, בניגוד למטרת מאגר המידע. החשודים, כך על פי הפרקליטות, ניצלו לרעה את המערכת על מנת להתחקות, לבלוש ולחקור אודות אנשים, עובדי החברה ושאינם עובדי החברה, בלא ידיעתם או הסכמתם ותוך פגיעה קשה בפרטיותם. זאת לטובת צרכים שונים – אישיים ועסקיים, בהזדמנויות רבות ושונות ובאופן שהפך, לטענת  הפרקליטות, לדפוס פעולה חוזר לבירור עניינים שונים שאותם ביקשה הנהלת החברה או הם עצמם לברר באמצעות מאגר הנתונים שהופקד בידם.

רמי לוי. (צילום: פלאש 90)

כך למשל על פי החשד, בשנת 2013 על רקע פריצה לביתו של אטיאס ועל מנת לאתר חשודים בביצועה, ערך ג’וליאן, לבקשתו של אטיאס, בדיקות במערכת על מספרי הטלפון של אנשים שונים. במקרה אחר נחשד ג’וליאן בביצוע בדיקה במערכת על מספרו של אדם בשל תביעה קטנה שהגיש כנגד חברת "רמי לוי", וכן בביצוע בדיקות במערכת על מספרם של עיתונאים על רקע כתבה שלילית שפרסמו על החברה.

לפי כתב החשדות שהוכן בפרקליטות, חלק מהבדיקות נעשו לעובדי חברת בת של "רמי לוי" על רקע חשד להקמת ועד עובדים. המדובר בחברת ‘ביכורי השקמה’, שסיפקה תוצרת חקלאית לרשת שיווק השקמה שבבעלות לוי. עובדי החברה התאגדו בהסתדרות בנובמבר 2015, לאחר שהחברה נרכשה במלואה על ידי לוי, ובתגובה פעלה ההנהלה הבכירה בדרכים שונות כדי לסכל את ההתארגנות. במרץ 2017 קבע בית הדין הארצי לעבודה כי "רמי לוי והרשת שבבעלותו ‘רמי לוי שיווק השקמה’ פגעו בהתארגנות העובדים באופן קיצוני – תוך פגיעה במובילי ההתארגנות והצרת צעדיהם באופן בוטה". בית הדין קבע כי חברת ‘רמי לוי שיווק השקמה’ תשלם לעובדים פיצוי בגובה 1.5 מיליון שקלים בגין פגיעה בהתארגנות – סכום הפיצויים הגבוה ביותר שנפסק עד היום בגין עבירה מסוג זה.

בין היתר, קבע בית הדין כי הרשת שכרה עובדים חיצוניים במטרה לשבור את שביתת עובדיה המאורגנים, וכי סמנכ"ל התפעול ברשת, שמוליק לוי, מתבטא בבוטות כלפי העובדים ששבתו בדצמבר 2015, כשהוא אומר "לא יקום ולא יהיה הסתדרות אצלנו, לא יהיה". בראש הצעדים שננקטו כנגד ההתארגנות, הייתה סגירת החברה ו’מיזוגה’ אל תוך חברת שיווק השקמה הגדולה במטרה למוסס את המעמד היציג של ועד העובדים. בית הדין הארצי קבע כי "העברת פעילות החברה הייתה מהלך פיקטיבי המונע משיקולים זרים של פגיעה בהתארגנות". עתה, כאמור, נטען כי בכירי החברה השתמשו בנתוני הרשת הסלולרית שהיתה בבעלותם כדי לבלוש אחר העובדים שהתארגנו.

חברת ‘רמי לוי’ קיבלה בשנת 2011 רישיון ממשרד התקשורת למתן שירותי רדיו טלפון נייד, בהתאם לכך התקשרה חברת רמי לוי עם חברת פלאפון וקיבלה ממנה גישה למערכות הפעלה שונות של פלאפון, בין היתר למערכת המתעדת נתוני תקשורת ומאפשרת להפיק פלטי שיחות ואיכונים. המערכת נועדה לשימושן של חברות תקשורת לצורך מניעת הונאות. בפרקליטות הדגישו כי "הבדיקות המופיעות בכתב החשדות נערכו שלא למטרה לשמה הוקם המאגר ושבגינה נמסר המידע ומבלי שהתקבלה הסכמתם של הנבדקים, תוך הפרת חובת סודיות שנקבעה בדין לגבי ענייניו הפרטיים של אדם ובאופן המהווה בילוש או התחקות אחרי אדם, העלולים להטרידו, ובניגוד להוראות הדין בדבר שימוש במאגר מידע."

חקירת הפרשה החלה לאחר שבכיר לשעבר בקבוצת החברות של רמי לוי, אלקנה אלון, פרסם פוסט בפייסבוק בראשית שנת 2016, ואף התראיין לתוכנית אולפן שישי בערוץ 2 וטען כי רמי לוי עוקב אחרי עובדיו, לכאורה, תוך שימוש בנתוני הסלולר של חברת התקשורת הווירטואלית שבבעלותו.

תגובת ‘רמי לוי שיווק השקמה תקשורת’ לא התקבלה, נכון לשעה זו.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website