עשרות הפגינו בדרישה לוועדת חקירה לאסון צפית: “ראשי המכינות עושים הכל לחמוק מאחריות”

עשרות הפגינו אמש (חמישי) מול משכן הכנסת בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתבחן ההתנהלות שהובילה לאסון מכינת בני ציון באפריל 2018, בו נהרגו עשרה בנות ובני נוער בנחל צפית. את ההפגנה הובילו בני משפחתה של אילן בר שלום ז"ל ובין המשתתפים היו קרובי משפחתה, חבריה ובוגרי המכינה.

"שום לקחים לא נלקחו, המכינות ומשרד החינוך לא באמת רוצים בוועדה", אמר אוריאל בר שלום, אביה של אילן ז"ל. הוריה של אילן בחרו לקיים את ההפגנה בפתיחת שנת הלימודים החדשה כדי להתריע על הסכנה הנשקפת לבני נוער וצעירים במסלול המכינות הקדם צבאיות, שגם אחרי למעלה משנה מאז האסון עדיין אינו מחויב בנהלי משרד החינוך.

"הם (אנשי המכינות, ד.ט) לא באמת רוצים לשנות את מבנה הפעילות שלהם", טען בר שלום, "דוח ועדת אהרונישקי שהמכינות הזמינו הוא טוב, אבל הוא דורש שינוי מקיף בהתנהלות ובאופן הפיקוח והמכינות לא באמת רוצות בשינוי הזה. גם משרד החינוך לא רוצה לקחת על העניין אחריות. אנחנו מנסים לקרוא להורי ישראל לבחון את הדברים ולהצטרף אלינו למאבק. נדמה שהצד השני, שלא מוכן אפילו לבוא ולהגיד ‘סליחה’, ורק מנסה לעשות הכל כדי לחמוק מאחריות, רוצה להמשיך לשדר תמונה שהכל כרגיל. אלו האנשים שרואים בעצמם כ’מנהיגים’ ו’ערכיים’ שאחראים על הילדים שלנו."

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית.

"מסלול נחל צפית הוא מסלול קשה מאוד, במיוחד כשמביאים להם תיקים מאוד כבדים", סיפרה רונה מור, בת זוגו של אוריאל בר שלום, "כשמסלול כזה נבחר לבדיקת ‘התאמה’ של תלמידי תיכון למכינה, זה מראה הרבה מאוד על אופן החשיבה של האנשים האלה. פעם ראשונה אתה פוגש את הילדים, אתה לא יודע מי הם או למה הם מסוגלים, זה חוסר אחריות מקצועית בסיסית של האנשים שהוציאו אותם לטיול". לדבריה, "בשיחות ווטסאפ שהתפרסמו גילו שניסו להזיז את הטיול בגלל מזג האוויר, אבל המדריכים כתבו להם שבגלל ל"ג בעומר אי אפשר היה להזיז ‘כי אחרת אף אחד לא יבוא על ל"ג בעומר’. אולי אם אף אחד לא היה בא, הם היו עדיין חיים."

בני, חבר של המשפחה שהשתתף בהפגנה, הוסיף כי "הדבר המינימלי שאנשים במערכת צריכים לעשות אחרי כזה דבר זה לקחת צעד אחורה ולבדוק את עצמם. לא יכול להיות שפשוט ככה ממשיכים וזהו. יובל (כהאן, מנהל מכינת בני ציון, ד.ט) לא התפטר מראשות המכינה כי הוא לקח אחריות, אלא כי היה ‘היעדר אמון’."

המפגינים מתחו ביקורת קשה גם על התנהלותו של של שר החינוך הנוכחי רפי פרץ, שלטענת ההורים נפגש איתם לשיחה עוד לפני כניסתו לתפקיד והבטיח לטפל בנושא, אך לטענת בר שלום "מרגע שהוא הפך לשר החינוך הוא שכח אותנו". לדבריו, "צריך שר חדש, אין ברירה. החבר’ה האלו לא יעשו כלום. מדובר באנשים עם יחסי ציבור מאוד חזקים."

הפגנת הורי מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)

 

"האנשים עדיין פועלים, השומר החדש יצא מתוך מכינת בני ציון"

על פי בר שלום, למרות חילוקי דעות בין הורי ההרוגים על הדרך בה יש לנהל את המאבק, יש הסכמה רחבה על כך שוועדת חקירה ממלכתית צריכה לקום כדי לבחון לעומק את אופן פעולת משרד החינוך ושרשרת מקבלי ההחלטות והתפקידים במשרד ובמכינות. "העמותה של המכינה עדיין פועלת, והאנשים עדין פועלים" הסביר, "על פי התחקיר של רביב דרוקר יפה שי חדד, יו"ר העמותה בזמן האסון, נסעה עם כהאן לעין תמר ותיאמה עדויות, והיום יש לה תפקיד בכיר בעמותת השומר החדש. איתמר שטטניקר, שנה לפני האסון, הוציא טיול שהייתה בו התייבשות וחילצו אותם, רק אחר כך זה התגלה, והוא עדיין עובד בעמותה. ארז אשל, שנמצא בראש הרבה מאוד מכינות היום וגם בשומר החדש, היה חבר ועד ומהמרכזיים במכינה. השומר החדש יצא מתוך מכינת בני ציון."

ניב בלוש מירושלים, בוגר מכינת בני ציון שבא לתמוך בדרישה להקמת הוועדה, אמר כי "מפעל המכינות הוא טוב בבסיס שלו אבל יש כאן חולי שצריך לפתור, וצריך לבנות רגולציה ראויה סביב הדבר הזה". לדבריו, "המכינה הייתה חוויה מעצבת עבורי. לי ולחברים שלי בוגרי המכינות, האסון העלה את כמות הכוח שהייתה בידי ראשי המכינות מול המעורבות של משרד הביטחון ומשרד החינוך, שלא הייתה משמעותית."

"חבר’ה צעירים להמשיך ללכת למכינות" הוסיף בלוש, "אבל כל עוד לא תקום ועדת חקירה, עם רגולציה טובה, צריך לשקול להשעות את זה, ברמה הארצית."

הפגנת הורי מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)

בני משפחת בר שלום טוענים שחומרת המצב לא ידועה לרוב ההורים, לפחות לא מבחינת היקף הבעיה. המכינות בישראל מתוקצבות מדי שנה ב-90 מיליון שקלים, ולוקחים בהן חלק כ-3,000 בני נוער בכל מחזור. השוני באופי בין המכינות גבוה מאוד ופעמים רבות הורים לא יכולים לדעת מה יפגשו ילדיהם כשיבואו בשערי המכינה, במיוחד בכל הקשור לימי הגיבוש. "לדעתי, הורים לא לחלוטין מבינים את הדברים האלו, אבל עד כמה משפחות יכולות להיות מוצפות?" אמרה מור, "יש מקום לקבל מידע, אבל מה כבר יודעים על המכינות? חוץ מללכת ליום עיון ולהיכנס לאתר אינטרנט. הכל נראה שם זהב, הם אלופים בזה. אבל אתה לא יודע להגיד כמעט כלום."

"אריק שמיר, אבא של שני ז"ל, הלך לבדוק וגילה שאין להם שום מסד נתונים של אירועי ‘כמעט ונפגע’" סיכמה מור, "תנועות הנוער במדינת ישראל מחויבות בפיקוח ודיווח הדוק למדינה על כל דבר שקורה אצלן, וזה יוצר מערכת בטיחותית שאני כהורה יודעת להרגיש בטוחה מולה כשאני שולחת את הבנות שלי לצופים. נכון להיום, אין תכנית ומערך כזה למכינות, ואין גם שום כוח שמחייב אותן או את המדינה לבצע תוכנית כזו."​

לקראת ההפגנה מסר משרד החינוך בתגובה כי "המשרד החל לקדם את המהלכים הנדרשים להקמתה של הועדה, אך בשל ההכרזה על הבחירות ומתוקף המגבלות של תקופה זו, הוועדה לא יצאה לדרך". עוד נמסר כי מאז האסון "קודמו פעולות רבות ורחבות בהן הצטרפות 54 מכינות ללשכה לתיאום טיולים ולחדר המצב של משרד החינוך. המכינות הכפיפו עצמן לנהלי חוזרי מנכ"ל משרד החינוך. בנוסף, הוגדרה אחריות של חמישה בעלי תפקידים חדשים וייעודיים בתחום הטיולים." בנושא שינוי הרגולציה ומעמדן החוקי של המכינות נמסר כי "המשרד החל לקדם הצעה לתיקון תקנות המכינות, אך בשל פיזור הכנסת המהלך לא הושלם. המהלך יוכל להגיע להשלמה רק לאחר הבחירות עם התכנסותה של הכנסת החדשה."

דני זמיר, יו"ר מועצת המכינות הקדם צבאיות מסר בטרם ההפגנה כי "המועצה מובילה בעצמה בנפרד את הדרישה להקמת ועדת בדיקה במו"מ ישיר מול משרד ראש הממשלה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website