עתירה לבג”ץ נגד התקנות המאפשרות פיטורי נשים בהריון: “חובה לספק הגנה”

״בזמן חירום ומגיפה אנשים נפגעים, ועל המדינה מוטלת חובה לספק הגנה ורשת בטחון בריאותית וכלכלית", אומרת ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) שעתרה לבגצ ביחד עם ארגון עדאללה, כנגד התקנות לשעת חירום שתוקננו לאחרונה, והן מאפשרות למעסיקים לפטר או להוציא לחל"ת נשים בהריון, בטיפולי פוריות או לאחר לידה. בעתירה נטען כי התקנות פוגעות בצורה בלתי מידתית בזכויות חוקתיות, והותקנו בהיעדר סמכות. בעתירה מתבקש בג״ץ להוציא צו ביניים שימנע את יישום התקנות ויקיים דיון דחוף.

התקנות שהותקנו בשבוע שעבר מעדכנות לתקופת החירום שהוכרזה בגין הקורונה, סעיפים מחוק עבודת נשים, באופן שיאפשר למעסיקים להוציא לחופשה ללא תשלום נשים בהיריון, בטיפולי פוריות, בחופשת לידה וב-60 הימים שאחריה, מבלי לקבל היתר לכך. בעקבות התקנות, התריעו בנעמת מהפגיעה האפשרית בנשים: "למרות המצב הקשה, צריך להמשיך לשמור על זכויות ועקרונות בסיסיים. אסור תחת מטריית משבר הקורונה למחוק ולהתעלם מעקרונות יסוד. צריך לאזן בין האילוצים המתחייבים מהמצב לבין מתן הגנה, גם אם מינימלית, לנשים, בכל הנוגע להריון, טיפולי פוריות ולידה".

יו"ר הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה, ח"כ עאידה תומא סלימאן בדיון בוועדה 31 במרץ (קרדיט: דוברות הכנסת – עדינה ולמן)

העותרים חוששים שתקנות החירום עלולות להוביל לפיטורי אלפי נשים, למרות שקיימות חלופות רבות שיכולות להביא לאיזון ראוי בין זכויות הנשים שתיפגענה לבין צרכי המעסיקים. לטענת העותרים התקנות פוגעות בצורה בלתי מידתית בזכויות חוקתיות להליך הוגן ולגישה לערכאות, שכן יימנע מנשים שיוצאו לחל״ת הזכות לשימוע, וכן הזכות לשוויון ולכבוד שתיפגע משום אפליית נשים על רקע מינן.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

נוסף על כך, בעתירה מודגש כי הממשלה פעלה בחוסר סמכות כשהתקינה את התקנות, הן משום שהתקנות עצמן עומדות בניגוד לסעיף 39(ד) לחוק יסוד: הממשלה, הקובע בפירוש כי "אין בכוחן של תקנות שעת חירום למנוע פניה לערכאות, לקבוע ענישה למפרע או להתיר פגיעה בכבוד האדם". העותרים מוסיפים בעתירה כי היעדר הסמכות של הממשלה, נובעת גם בשל הצורך בחקיקה ראשית, ובמיוחד לאור כינוסה של הכנסת ה-23 והקמת הוועדות הרלוונטיות גם לנושא העתירה, לרבות הוועדה שבראשותה של ח״כ עאידה תומא סלימאן. עמדה זו מקבלת חיזוק גם מפנייתו של היועץ המשפטי לממשלה שהובעה במכתבו אל ראש הממשלה, בה קרא לחדול מהמשך תחיקת תקנות לשעת חירום בגין הקורונה.

"לא מתקבל על הדעת שבשם מצב החירום יופקרו קבוצות וימחקו חוקים שנועדו להגן על האזרחים ובמיוחד על האזרחיות", אמרה ח"כ תומא-סלימאן. "נשים מופלות לרעה בשוק העבודה בימים רגילים ושבעתיים בימים קשים אלו. הממשלה בהחלטתה על התקנות לשעת חרום מתעלמת מציבור הנשים ואף יותר מהרשות המחוקקת, הכנסת, שאמורה לדון ולהחליט בנושא.״

עו״ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה מוסיפה: ״תקנות האלה הן לא רק פסולות מבחינה מהותית ומביאות לפגיעה בלתי סבירה ולא מוצדקת בנשים, אלא גם נעשו במחטף המנוגד לעקרונות של הפרדת הרשויות. מתחילת המשבר אנו מתריעים מפני הסכנות של מתן סמכות לממשלה לעשות ככל העולה על רוחה מבלי בקרה של הרשות המחוקקת. תקנות אלה מבטלות באחת את ההגנה שניתנה לנשים מפני אפליה על רקע מגדרי ללא כל הצדקה, ומעמידה קבוצה מוחלשת ממילא לפגיעה נוספת. על בית המשפט העליון לעצור באופן מיידי את הנזק הזה, שכן שפרנסתן של אלפי נשים תיפגע, מבלי שתהיה להן כל אפשרות להתנגד לכך.״

Leave a Reply

Name *
Email *
Website