פורום ארלוזורוב: “מאות אמהות חד-הוריות, קיבלו דרישות לפינוי בשל פיגור בתשלומי שכר הדירה”

רן מלמד, מנהל פורום ארלוזורוב מבית ההסתדרות, פנה לראש הממשלה ושר השיכון נתניהו בדרישה להגדלת הסיוע בשכר דירה לזכאים ושינוי הקריטריונים לזכאות כך שמי שנפגע קשה כתוצאה ממשבר הקורונה על תוצאותיו השונות יוכל לקבל סיוע נוסף לצורך מימון קורת גג ראויה.

"מנתונים שאספנו בחודשים האחרונים עולה כי מאות אמהות חד-הוריות שנאלצו להפסיק את עבודתן עקב הקורונה, קיבלו דרישות לפינוי קורת הגג שלהן בשל פיגור בתשלומי שכר הדירה", כתב מלמד לראש הממשלה, אשר נכנס לנעלי שר השיכון והבינוי היוצא ליצמן, עם התפטרותו. "קיבלנו מאות פניות ממשפחות שאינן יכולות לשכור דירות חדשות בשל מחירן הגבוה והעובדה שכספי הסיוע בשכר דירה אינם מספיקים".

"לפעמים נכון גם לקחת אשראי, ואם הוא ניתן באופן זהיר ובריבית נמוכה, אפשר להיחלץ מבורות פיננסיים". רן מלמד, עמותת ידיד (צילום באדיבות המצולם)

מאז המשבר הכלכלי של 2008, מסביר מלמד, חלה שחיקה בסכומי הסיוע לכ-175 אלף משפחות ויחידים, שאינם מסוגלים לעמוד בעלויות הדיור. לדבריו, בדיקות משרד השיכון מעידות כי נוצר פער של 25% בין עליית מחירי שכר הדירה לבין עדכון גובה תשלומי הסיוע לזכאים. מצב שהולך ומחמיר בחודשים האחרונים.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

כתוצאה ממשבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות, בשל הפיטורין וההוצאה של עובדים רבים לחל"ת והפגיעה בהכנסתם, "משפחות אלה שהכנסתם ירדה במקרה הטוב ב-25-30% נאלצות להמשיך ולשלם את תשלומי שכר הדירה במלואם, מה שמגדיל את אחוז ההוצאות לדיוק שלהם מעבר למומלץ – 30% מההכנסה הכוללת" כתב מלמד.

"כבר איימו עלי שיעיפו אותנו מהדירה, ויש לי עוד כמה חברות במצב דומה", אמרה לדבר ל’, בת 45 מראשון לציון. "הוא כרגע מסרב לחדש את החוזה שלנו שנגמר לפני חודשיים. הוא מחכה שאמצע דירה חדשה. אני מחפשת דירה ולא מוצאת כי אנשים שמשכירים דירות גם הם פוחדים עוד יותר בתקופה הזו – ובטח להשכיר לנשים חד הוריות, בטח כאלו שיצאו לחל"ת או נסמכות על קצבאות. אני חוששת שיזרקו אותי מהדירה. הוא כבר נתן לי התראה. הוא רוצה את הכסף שלו בזמן, ואין לי".

ל’, נפגעת תאונה, קיבלה עד לאחרונה מערך שיקום שכלל הכשרה מקצועית וסיוע כלכלי בתקופת הלימודים. אולם כעת הלימודים והסיוע נפסקו, והיא תלויה בבירוקרטיה מול הביטוח הלאומי באשר לאיזו קצבה מגיעה לה, ובינתיים אין לה הכנסה. הסיוע בשכר הדירה עומד על 1,170 שקלים, וכרגע אין לה הכנסה נוספת. שכר הדירה בה היא מתגוררת עם בנה בן ה-16 עומד על 4,000 שקלים.

"כרגע אני בלי שקל, אני מחפשת למי אני שייכת אחרי הקורס, הבטחת הכנסה? דמי-אבטלה? אין גוף שיטפל בניירת שלי כמו שצריך. עד עכשיו קיבלתי מהביטוח הלאומי להגיש תצהירים וטפסים. זה גם קשור לקורונה כי אם לא הייתה קורונה הייתי משתלבת בעבודה שלמדתי, דרך השיקום אבל כרגע אין עבודה, וכל רגע יש סגר".

"הבן שלי קיבל עכשיו צו ראשון, המחשבה הראשונה שלי הייתה, מישהו שאל שם אם יש לו מה לאכול? אם יש לו איפה לגור? הוא הולך להיות הומלס כי המצב הבריאותי של אמא שלו לא מאפשר לי כרגע לעבוד בשלוש עבודות כרגיל. אז להיות חייל הוא בסדר אבל לגדול כמו ילד נורמלי עד גיל 18, זה לא מעניין אף אחד? אם יש לו נעליים על הרגליים ואוכל במקרר וגג מעל הראש? גם האוכל התייקר. העיקר הם טסים וחותמים חוזים עם כל מיני מדינות. פעם היה סל מזון בסיסי ודיור בדמי מפתח לזכאים. צריך היה להקים פה דיור ציבורי, כמו בית החייל, לחד-הוריות, שמגדלות ילדים כי בקרוב מאוד נהיה ברחוב".​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website