פורסמו קטעים מהראיון של גנץ אצל ארצי ודאום | התגובות לא אחרו להגיע

ביום שישי הקרוב יפורסם במוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות ראיון שערכו שלמה ארצי וחנוך דאום עם יו"ר "חוסן לישראל", בני גנץ. הבוקר (רביעי) התפרסם בידיעות קדימון מהראיון, ובו דברים שאמר גנץ על צוק איתן, ההתנתקות ופעילותו כיו"ר חברת ההייטק "המימד החמישי", שנסגרה לאחרונה. בעקבות הפרסום תקפו הליכוד ו’הימין החדש’ את גנץ, וטענו כי הוא איש שמאל שיקים ממשלה בגיבוי המפלגות הערביות וכי הוא רוצה לגרש יהודים מבתיהם בשטחים הכבושים ביהודה ושומרון.

על נתניהו אמר גנץ כי הוא "לקח את התפקיד הכי קשה במדינת ישראל ובתור מי שבאמת נתן את עצמו, אני מחזיק ממנו פטריוט. שיהיה ברור: אני לא שונא את ביבי… אבל אני חושב שהגיע שעתו לסיים את תפקידו בצורה מכובדת". לשאלה על ישיבה עם נתניהו במהלך השימוע סירב שוב גנץ לענות, ואמר רק שלא סביר שראש ממשלה יכהן כשהוא עומד מול כתב אישום.

אתה מוכן שאני אשכיב בית חולים על יושביו? תענה לי בתור יהודי, בתור ישראלי, בתור לוחם בצה”ל

לשאלה אם על רקע המשך הירי מעזה אפשר להתייחס לצוק איתן כהצלחה השיב גנץ כי "החמאס לקח שליטה על רצועת עזה. הם מרגישים את נחת זרוענו אחת לכמה זמן. נעשה את זה בהתאם לאינטרסים שלנו". דאום הקשה ואמר כי מבקר המדינה קבע שצה"ל הגיע לא מוכן למלחמה. גנץ השיב: "זה לא שאמרנו: או־קיי, יש שם 30 מנהרות, הן לא מעניינות אותנו, אנחנו לא מכינים מודיעין, אנחנו לא מכינים תכניות הגנתיות, אנחנו לא מכינים יכולת התקפית, אנחנו לא מחפשים פתרונות טכנולוגיים".

"אבל ממשיכים מאז לאתר מנהרות", הוסיף ארצי וגנץ השיב: "אני מציע שאתה וחנוך וציבור הקוראים שלכם יזכור: כשאתה נכנס עם צבא יבשה, יש מחירים. לכן, אתה הולך למהלכים האלה רק כשאתה חושב שאתה צריך. לא הכנו את זה בגלל בנט או בשביל בנט או משהו מהסגנון הזה".

חיילי גבעתי בכניסה למנהרת טרור שהתגלתה במהלך מבצע צוק איתן (צילום: דובר צה"ל)

על הטענה שסיכן חיילים כדי למנוע פגיעה באזרחים אמר גנץ: “אתה מוכן שאני אשכיב בית חולים על יושביו? תענה לי בתור יהודי, בתור ישראלי, בתור לוחם בצה”ל”. דאום השיב בשלילה. “יפה. ואם אני רוצה להוריד אותו, אני צריך לוודא שאין בו אף אחד. לכאורה זה מטיל סיכון. אז אני אומר לחיילי גולני לבדוק שהוא ריק, כי תכף נוריד את הבית חולים", השיב גנץ. "התהליך הזה לוקח כמה זמן, אחרי שווידאנו היטב שאין בו אף אחד, שש דקות, הבית חולים שכב. מוטלת עליי חובה להגן על העם שלי, לפגוע באויב שלי, לעשות את זה הכי טוב שאני יכול בכמה שפחות נפגעים בלתי מעורבים ‑ אני לא מסוגל להגיע לאפס ‑ ובמינימום סיכון לחיי חיילינו. לכן כל מי שמשחק בסיפור הזה, אני אומר לך, מְשחק מִשחק פוליטי”.

המראיינים שאלו על גישת שותפו של גנץ, משה יעלון, לאוסלו, ועל יחסו להתנתקות. על כך השיב גנץ כי "השאלה המרכזית היא שאלה ביטחונית. היא צריכה להבטיח את מדינת ישראל מבחינת הביטחון שלה. עכשיו יש פה את שאלת האינטרס. אנחנו, וגם ביבי אמר את זה בנאום בר־אילן, לא מחפשים שליטה על אף אחד אחר. אנחנו צריכים למצוא את הדרך שבה אנחנו לא מקיימים שליטה על אנשים אחרים", והוסיף כי "ההתנתקות בוצעה מתוך מחשבה מדינית של מדינת ישראל. הושג ציון גבוה מאוד לכל הצדדים המעורבים ביכולת לא לקרוע את העם כשזה בוצע".

דאום שאל אם גנץ לא מצטער על זה שעקרנו משם את היישובים? גנץ: "זה היה מהלך חוקי, שהתקבל על ידי ממשלת ישראל ובוצע על-ידי צה"ל והמתיישבים בצורה כואבת, אבל טובה. צריך לקחת את הלקחים ולממש אותם במקומות אחרים".

מתנחל מתעמת עם חייל בהתנחלות נצרים בהתנתקות (צילום: פלאש 90)

על כשלון "המימד החמישי" אמר גנץ: "אני לא יכול לראות בממד החמישי סיפור הצלחה, בוא לא נבלבל את המוח. זו הייתה רק אחת משמונה או תשע פעילויות עסקיות שעשיתי. אני לא איזה טייקון ואני לא מחזיק מעצמי איזה איש עסקים. אני מציע גם לא לשכוח שזה קורה לתשע מתוך עשר חברות היי־טק. אז גם את זה, בוא נשים בפרופורציה".

בעקבות הדברים הוציאו כאמור הליכוד והימין החדש הודעות נגד גנץ. מהליכוד נמסר: "אמרנו לכם: גנץ יקים ממשלת שמאל בעזרת גוש חוסם שנשען על טיבי והרשימה המשותפת".

מהימין החדש נמסר: "אנחנו מודים לגנץ שהוריד את המסכה. בני גנץ עוקף את גבאי משמאל ורוצה לגרש עוד יהודים מהבית במהלך התנתקות חד צדדית מיהודה ושומרון. אסור שבני גנץ יהיה שר הביטחון הבא של ישראל. כמו שאמרנו: ‘ימין חדש או שמאל חלש’".

גם במרצ מיהרו להגיב למה התפרסם בראיון ותקפו את גנצ על חוסר הבהירות שהוא משדר. "לא ברור מה נסגר עם חוסן לישראל. על כל משפט שבקושי נאמר הם מוציאים הבהרה. מה שישראל צריכה זה דיבור ברור: בעד או נגד ההתנתקות, בעד או נגד פינוי התנחלויות, בעד או נגד שלום. אותנו הנושא המדיני לא משעמם וצריך לומר ברור: ישראל צריכה הסכם שלום שחייב לכלול פינוי התנחלויות".

בחוסן לישראל בחרו להגיב לטענות הליכוד ומסרו כי "נתניהו שהצביע בעד ההתנתקות ורגב שדיבררה אותה עם חיוך על הפנים, לא יטיפו לנו על אחריות מדינית וביטחונית. בממשלת גנץ לא יהיו פעולות חד-צדדיות הקשורות לפינוי יישובים". בהודעת המפלגה גם פירטו את שלוש הפעמים שנתניהו תמך בהתנתקות, פעם אחת בישיבת הממשלה ופעמיים בכנסת.

גנץ ויעלון (צילום ארכיון: פלאש90)

ממפלגת תל״ם בראשות משה (בוגי) יעלון שרץ במשותף עם גנץ הגיבו דווקא לימין החדש ואמרו כי ״לבנט ושקד אין בעיה לשבת בממשלה עם נתניהו ורגב שהובילו את ההתנתקות ואת הסכם פינוי חברון, אבל יש להם בעיה עם גנץ שהודיע שבממשלתו לא יהיו מהלכים חד צדדיים. בנט ושקד הם אלה שמאשרים מדי כמה שבועות העברת כספי פרוטקשן במזומן לחמאס. זה לא ימין חדש, זה ימין מטושטש״.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website